torsdag 27 juli 2017

FÖDELSEDAGEN

Igår blev man alltså ett år äldre! Tyvärr är läget så att någon fest inte var aktuell, istället skulle jag bli bjuden på en "lyxlunch" av gubben. Men så "lyxigt" kan man inte säga att det blev precis - snarare tvärtom!! Fast trevligt hade vi!!!
Firandet började tidigt på morgonen med att jag packade upp ett paket jag fått från min väninna Christina i Gustavsberg, Stockholm. Det kom redan för några dagar sen, men jag hade varit otroligt duktig och inte packat upp sakerna i förväg. Otroligt - för att vara nyfikna jag!😇 
Rolle hade tagit in en doftande flox och satt på frukostbordet, också det riktigt trevligt!! 😘


Sen åkte vi iväg på en rundtur nere på sudret (södra delen av Gotland) och så strax före tolv landade vi på Holmhällars Pensionats parkering. Jag hade fått välja krog själv och det är något speciellt med det här stället. Förmodligen deras 60-tals stuk.....
Vi tänkte ta en liten prommis med Santos ner till raukarna innan lunchen, men när vi såg hur mycket folk det började samlas och att det var några i kö framför "matbeställningsluckan" redan innan dom öppnat så ställde vi oss där också.
Vilket visade sig vara tur för det bara dånade in folk, men vi var nästan först - så Rolle som höll på att svimma av hunger *fniss* - blev så glad att han beställde ett glas vitt vin till mig.
Jag äter alltid rödspätta här, en halv portion och har gjort det åtminstone en gång per sommar sen vi flyttade hit. Men...i år var den otroligt liten och dessutom inte alls så god som tidigare - så det blev en stor besvikelse! Förmodligen sista gången man äter här.....


Väl hemma igen hade jag fått en massa gratulationskort och så en stort kuvert från Eva & Rolf i Småland med dom här rosorna. Dom var en aning platta, men redan efter en timme hade dom hämtat sig och blev så här vackra!

Av det utlovade regnet som först skulle komma klockan två, sen klockan fem blev det intet. Solen stekte och varmt var det, så det var bara att slå sig ner ute på altanen för en liten supé. Min mat bestod av fem svenska gotlandskräftor och vitt vin. Rolle åt kokt potatis & kokt wienerkorv och drack rött vin. Inte mycket till festligheter precis, men  det var för varmt för oss att fixa till nåt annat!


Inatt och idag skulle det regna (Igen - hah!) men vi har som vanligt sol och en otrolig värme. Runt 28 grader. Så jag har vattnat och dessutom duschat hela växthuset inuti med vatten och gett vindruvsstockarna en massa vatten för första gången sen dom plangterades för 5 år sen. Men nu börjare druvorna skrumpna, så t.o.m. dom lider av torkan vilket inte brukar hända normalt.
Ikväll ska jag fortsätta vattna...men just nu är jag inne och svalkar mig!

7 kommentarer:

Marlise sa...

Hej Susie
Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag,
wenn auch einen Tag später.
Alles, alles Gute und vorallem Gesundheit.
Sehr schöne Fotos von dir als Geburtstagskind :-)
Ganz liebe Grüße aus der Eifel zu dir nach Gotland

Grattis på din födelsedag,
om än en dag senare.
Alla de bästa och framför allt hälsa.
Mycket fina bilder på dig som en födelsedagsbarnet :-)
Många hälsningar från Eifel till dig till Gotland.....Kram Marlise

Agnetas sa...

Grattis Susie på födelsedagen så här i efterhand, visst verkar du och dina nära kära ha haft ett trevligt semesterfirande, skönt att solen sken så ni kunde vara ute och njuta och festa.
Kram
Agneta

Rosor och ruiner sa...

Grattis på födelsedagen, ni verkar ha haft en fin dag trots att maten inte var som den skulle, trist!

Kram!
Gunilla

Ingrid sa...

Grattis i efterskott Susie!
Så synd att Holmhällar inte levererade på din årsdag. Det brukar de göra.

Efter besöket på Bornholm, där jag åt ett smörrebröd med spättafilé, vet jag nu hur en nyfriterad spättfilé SKA smaka och tror att jag avstår både från HolmhällarS, MajstregårdenS och Hamnkaféets version i fortsättningen.

Kram, Ingrid

Evas Kvarnaro sa...

Hej Susie, jag tänkte att personligt plockade rosor från min trädgård blir den bästa enkla presenten, även om du själv har en massa underbara rosor i din egna trädgård. Jag ville då har sådana rosor som man kan ha i en vas, alltså raka,
precis då var Alexander rosen som bäst och i lagom knopp och det fanns då bara dessa tre som dög. Jag gillar ju starka färger och jag ser på dina bilder att du passar perfekt till denna brandgula färg och den turkosa linnet.
En riktig pangbrud är du Susie, både med och utan kläder och rosor. hi hi ... jaså du fick brevet samma dag, hurra för Post Nord, en dag tog det.

Kan tänka mig att Rolle var svimfärdig av hunger, fniss, för lunchen ska ju vara 'prick punktlig'.
Mat stället där känner vi ju till, hurra vi har också ätit där och allt smakade mera. Synd att fisken inte blev bra, var det fiskens fel eller möjligen kockens fel, man kan aldrig veta. Det gäller ju att råvarorna m.m. är färska och sådant känner du direkt. Men synd att ge upp på direkten det gäller att tala med kocken och säga sin mening.

Så vacker blå flox, älskar dess doft som påminner mig om min barndom.
Många kramar/ Eva



Veronica sa...

Jamen, jag fattar inte vart regnet tar vägen? De bara lovar och lovar... Och inget kommer!
Tur att man kan vattna för annars hade det varit riktigt trist!

Och du... Grattis i efterskott :D

Kram

HWIT BLOGG sa...

Grattis lite i efterskott! Ser ut som du fick en härlig födelsedag :)
Ja nu vill man inte fira längre ha ha...huuu så fort åren går!
Torrt??! Här i Karlskrona har det väl regnat sen maj, fy farao vilken sommar. Hemma på ön har det varit bättre väder! Ännu en anledning till att längta "hem"...
Sommarkram från Titti