torsdag 18 maj 2017

Blommande Fredag - Månadens Bild!

Vilket underbart ämne! Man behöver inte tänka alls, bara ställa sig i ytterdörren och ta ett kort. Precis så enkelt som jag behövde just nu! Fast jag tycker inte det har hänt något under den här kalla månaden, annat än att en hel del buskar verkar ha frusit eller torkat ihjäl och resten har inte brutit ut ännu!?
Ja, jo massor av narcisser har slagit ut - och många av dom har blommat över. Tulpaner har slagit ut och prydnaslöken är på gång, men jag har inte hunnit med en tiondel av vad jag brukar göra på våren. Så det får bli massor av rensningsjobb i sommar istället.....
 
Anledningen  till att jag blev så lättad är att jag har haft min väninna Christina här, hon åkte dock hem till Gustavsberg i måndags - och då har man inte gjort så mycket nytta precis. Göra någonting på datorn har jag inte kunnat eller hunnit med alls.  Jag har "bara" haft roligt!
Inte att förakta.....
Mitt mobila bredband la av helt under några dagar, man är ju så beroende av internet när man bor på landet. Men jag kom inte ut på nätet hur jag än försökte. Det jobbade jag med i två hela dagar.
Så fick jag en fantastisk bra hjälp från en ung man på Telia så det fixade sig igår, så nu är allt som vanligt igen! Puh!!
Jag hatar dom här automatiska uppdateringarna, det blir alltid trassel efter dom!!!
Utanför oss på andra sidan  landsvägen, i kalhygget, är det fortfarande brunt.  Det enda som är grönt är vår gamla "vilda" kompost. Alltså där vi tidigare la allt nerklippt material i den dåvarande skogen. Nu är den biten illgrön, har förmodligen en fantastisk jord under och det blommar massor av vårkragar!

Igår roade jag mig med att försöka hinna plantera alla mina inköpta sommarblommor i stora krukor
- vilket jag inte hann förstås. Var tvungen att klippa gräset på "innertomten" eftersom det höll på att förvandlas från en grön till en vit & gul matta med Bellis och maskrosor.

Min vackraste tulpan!
I onsdags skulle jag hållit ett bonsaiföredrag för Trädgårdsföreningen som också bjudit in Trädgårdsamatörerna. Så väninnan - som sitter i styrelsen och övertalat mig - och jag åkte iväg till Visby. Där satt jag upp datorgrejorna i lokalen och hon kokade kaffe, dukade och förberedde för mackor. Ingen kom!


Nu har det äntligen blivit lite blommor på altanen!
Så när klockan var 19.20 - det skulle ha börjat 19.00 - gav vi oss och åkte istället till Coop och storhandlade inför helgen. Vi hade jättetrevligt, men visst kändes det lite snopet. Tur att jag inte lagt ner nått jobb på att lära mig text till bilderna. Tänkte ta det ur minnet.....

Kolla in Santos som sitter och väntar på att det ska komma någon vacker tik ute på vägen!
Att ingen från dom inbjudna Trädgårdsamatörerna kom förvånade mig dock inte. Dom har jag redan hållit ett föredrag för. Men...inte en enda från Trädgårdsföreningen som arrangerade det hela kom, det tycker jag faktiskt var dåligt.
Och dom kan ju inte skylla på "för bra" väder, det var kom nämligen ÄNTLIGEN regn då. Här kom det hela 8 mm här vilket jag är mycket nöjd med.

Monicas blomma på bänken, min Australiska flax som inte har planterats om ännu.

Nu kommer min kusin Monica och hennes gubbe Tommy idag. Dom har bott i Visby sen i lördags för min kusin har spelat i den årliga veckolånga Golfturneringen för 12:e året i följd! Men nu är den klar och dom ska koppla av hos oss några dagar innan dom åker hem till Stockholm.

Monicas plantor i den stora backen, mina 7 rosenskäror plus 2 okända i den gröna på golvet.
Fast vi träffades redan i tisdags när jag för 5 eller 6:e gången i vår var till Jonas i När för att inhandla växter - och det skulle min kusin också göra. Så vi träffades där.
Sen tog jag bådas växter med mig hem. Monica kunde ju inte ha sina växter på hotellet, dom står ju helt klart bättre här i växthuset!
En basilika med vackra blad och blommor i krukan på CD-stället i min rosenfolly!
Ute i parken har jag till 90% narcisser - dom äter inte djuren upp. Men precis vid "ruinen" planterade jag lite tulpaner för 10 år sen och dom har överlevt! Sen har jag tydligen planterat några narcisser med pyttesmå blommor. Jättesöta!


I helgen ska jag försöka hinna med att plantera dom sista 9 blommorna framför rosenspaljén. Det blev 4 rosa och 3 cerise rosenskäror och 2 som jag har glömt vad det var - och dom blommar inte ännu. Så det ska bli en kul överraskning!
Fast jag tror att jag ändrat mig (brukar göra det säger Rolle) och placera dom två på lilla altanen. Men dom ska jag inte plantera förrän våra gäster över helgen har åkt hem. (Tror jag!)

Matte och Santos på prommis i parken i morse!

För fler inlägg med ämnet Månadens Bild på bloggen Bland Rosor och Bladlöss klicka här!






8 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är en ren fröjd att titta in här och se alla dina fina blommor och planteringar. Tänk att det inte kom någon på den där föreläsningen. Det är verkligen dåligt av arrangören att inte ställa upp med en enda medlem. Tur att du hade din väninna med dig.
Nu hoppa vi på en fin helg!
Kram, Ingrid

trädgårdsdrömmar sa...

Så dåligt av dom som ordnat din föreläsning inte kom själva.Buu.
Det blommar fint hos dig.Här är det scillor vitsippor och Gullvivor som står för blomfägringen
Ha det gott.Kram

Marlise sa...

Hej Susie,
Kramar fran Öland till Gotland!
Marlise

HWIT BLOGG sa...

Härlig fredag till dig! Alltid så kul att kika in till dig och se vad du hittar på...
Kram från ett skönt Blekinge och Titti

Anni sa...

Kanske dags att ta upp anmälningar till sådana evenemang så att man vet om någon kommer. Trist för dig som skulle prata!

Men desto roligare att du umgås med folk istället för med datorn! Och så mycket som blommar hos dig, många vackra tulpaner!

Carina sa...

Oj så mycket som hänt eller skulle hända. Men tulpanerna blommar vackert och sommarblommor behöver vi :)

Trevlig helg! Carina

Villrose sa...

Fine tulipaner!
Er det virkelig mulig at det kom ingen? De kan ikke ha vært veldig flinke til å gjøre reklame. Jeg leder en roeforening, og det kommer heldigvis en del, om ikke veldig mange på foredragene.
Ønsker deg en god og varm helg!

Merja sa...

Att umgås med vänner och handla växter...finns väl inget bättre:))
Dålig stil att de som arrangerade inte kom. Tummen ner!!
Ha en fin vecka!