onsdag 17 maj 2017

BÅDE NEGATIVT OCH POSITIVT

Sommaren är här till min förskräckelse - och min glädje! Ovanpå kylan, solen och blåsten samt torkan och bevattningsförbudet så har det nu blivit jättevarmt. Vilket betyder att träd, buskar och annat torkat in och dött.

Staketdruvan jag har mot trädgårdsboden verkar helt torr, likaså massor av vanliga buskars grenar eller knoppar. Men idag så regnar det - otroligt skönt! Fast det är inte många droppar som kommit precis!!

Alla rödbladiga smällspireornas blad och knoppar är torra, inte dom gula konstigt nog, likaså dom rödbladiga perukbuskarna som alltid fryser i topparna - dom ser hemskt dåliga ut i år.
Den tåliga rosenripsen vid ingången - som är Rolles, jag gillar inte lukten (kattpiss) - verkar ha dött. Finns bara några enstaka knoppar nedtill på den stora busken.
Alltså en hemsk vår! Men...nu är det i alla fall ÄNTLIGEN vår - eller sommar - verkar det som!!

Frusna väninnan (det var +19 grader i skuggan) som fick varmt kaffe (!) på altanen - som fortfarande inte fått några blommor. Och poolen är naturligtvis inte heller fylld. Ser väldans tråkigt ut.....
Igår träffade jag min kusin Monica och hennes gubbe Tommy hos Jonas i När för att inhandla massor med blommor. Visserligen var vår förra gäst - min väninna Christina (se bild) som åkte hem i måndags - och jag där redan i fredags och kom hem med hela bilen full. Men allt var ju inte mitt tyvärr. Eller kanske "som tur var" - för jag har inte hunnit plantera någonting av det ännu.....

En blodröd Million Bells som jag bara måste ha på altanen fick följa med hem i fredags Älskar nämligen den mörkt röda!
Men den här i terracotta var inte heller dum, så den tog jag med mig hem igår. Blir nog placerad i krukan på CD-stället i rosenfollyn. Rosorna runt om är ju i olika nyanser av gult, orange och aprikos. Jag vet också att den blir mörkare när den får stå i solen - har haft den förr!
Igår skulle alltså kusinen köpa med sig en massa växter till fastlandet. Växterna ska jag förvara här tills hon och hennes gubbe kommer hit på fredag och sen åker hem på söndag. Dom har bott i Visby sen i lördags för Monica är med på den årliga stora golfturneringen.
Men i helgen kommer dom alltså till oss. Och dom kan ju inte ha en massa växter på hotellrummet! Speciellt med tanke på att dom bor innanför murarna på ett hotell utan P-plats!!
Till rabatten vid ingången framför rosenspaljén valde jag 7 stycken rosenskära. Dessa färger fanns att välja mellan, så det blev naturligtvis den rosa och den i cerise. Tror att det blir bra mot dom 30 rödbladiga alunrot jag satt där. Om dom nu överlevt torkan.....
Idag ska jag göra något "helt annat" än att köpa växter. Jag ska till Visby ikväll och hålla föredrag för Trädgårdsföreningen och Trädgårdsamatörerna, så nu måste jag gå igenom mitt bildmaterial. Jag har inte hunnit göra det ännu, men jag är inte orolig. Det är sånt jag kan "snacka" om hur mycket som helst och som jag haft föredrag och kurser om tidigare; Bonsaiodling!

Men nu till nåt riktigt tråkigt, jag har fått Borrelia. Nu när det ryggonda börjar ge med sig (kan bero på att jag inte gjort något i trädgården på en vecka) då får man sånt skit!
Det började med en stor röd fläck - utan fästingbett - på armen i förra veckan. Alltså trodde jag att jag bara slagit i armen. Fast jag hade inte något ont eller var öm. Inte heller hade jag någon klåda.
I lördags var det en jättering och sen upptäckte Rolle att min vänstra ankel såg konstig ut. Det visade sig vara en ännu större ring som var ännu rödare.
Så i måndags hängde jag på låset på vårdcentralen. Innan dess hann dock ankeln svullna upp och nu äter jag alltså en 10-dagars kur med penicillin. Som tur är har man jobbat på apotek en gång i tiden, så intaget av sådant har varit minimalt under åren. Alltså hoppas jag på att jag ska reagera bra och bli frisk snabbt!

Inte min fläck, men den liknar den här!
Sen vill jag gärna avsluta med något positivt - jag har slutat läcka sårvätska efter nästan exakt 2 år! Visserligen kanske det beror på att jag inte gjort något på en vecka, men jag hoppas att det inte bara är det utan att det verkligen äntligen är slutläckt! Jag håller både tummar och tår!!

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst är det skönt att det regnar, bara det kunde sätta lite fart.

Rosenskära gillar jag! Så vackra och lättodlade och jättebra att ha på gravarna.
Vilken tur att Rolle fick se din röda ring. Nu får vi hoppas att du reagerar bra på penicillinet.
Krya på dig!
Kram, Ingrid

Unknown sa...

Konstigt att du fått Borelia utan fästingbett. Är det vanligt? Jag har ju haft Borelia tre år i rad, men det var ju pga fästingar. Hoppas att du snabbt blir frisk igen!
Trist att det är sådan brist på vatten på många håll. Önskar att vi kunde få rejäla regnskurar. Det måste kännas hopplöst att inte få vattna och hålla liv i sina odlingar. Vi har ännu möjlighet att vattna med sjövatten.
Håller tummarna för dig att du får fortsätta vara läckagefri!
HA det gott! Kram

Bosse Lidén sa...

Det sistnämnda lät härligt. Hoppas det fortsätter är stopp och belägg. Då kanske inte årets badsäsong är körd. Attans. Borrelia. Precis som du deltog i en sjukdomsstafett.
Vilken kombination. Växtvakt och föreläsare. Det sistnämnda gick säkert bra.
I år vill jag att Gotland får rikligt med regn på nätterna.
Solkramar från Ystad

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst har jag haft en - minst - fästing på mig. Vi har ju hund!
Men jag har inte sett eller känt någon!!
Susie