måndag 10 april 2017

MÖRKERBILDER+PALLKRAGAR

Du får ursäkta, men jag fortsätter min testkörning av den nya kameran.
Man fotar ju inte bara i dagsljus, därför bestämde jag mig igår kväll för att ta några bilder i mörker. Ja, alltså mörker och mörker, jag började vid halv åtta och då var det inte kolsvart.

Vi skulle se Nascar-race på TV, så det blev några bilder inomhus - utan blixt. Alla kanske inte blev
så jättebra, men man kunde se vad det var på dom!

Här har Rolle bänkat sig på första parkett. Hans favoritställning när han ska glo på TV.
Ni som följt min blogg vet att vi båda två är racefantaster, så både under racen på söndagar och under kvalen/träningen på lördagar är vi okontaktbara!
Vi har telefonsvararen på - och vi öppnar knappt om det ringer på dörren!!

Som synes är det här också Santos favoritställning. Så fort Rolle lägger sig så kastar han sig upp och ska ligga mellan benen.
Det blev tre helt olika kvalitet på fotona, den i mitten är bäst tycker jag.  Det blev blixt på den
här sista eftersom det mörknat ordentligt och det tycker jag alltid gör lite hårda och färglösa bilder. Försöker därför undvika blixt - om det går!

Allra bäst blev naturligtvis den här bilden ovan, men det beror ju på motivet!

MÅNDAG KLOCKAN 13.40


Efter att ha stått och glott i köksfönstret och sett hur extremt hemska pallkragarna ser ut - alla andra rabatter också förresten -  så bestämde jag mig för att försöka göra något åt det. Fast det är ju typiskt att vädret inte var lika skönt idag som igår. Det är gråmulet och blåsigt, fast hela 11 grader!
Jag kände mig alltså lite bättre idag efter att inte ha gjort ett dugg igår. Bara vilat framför datorn och TV´n. Fruktansvärt tråkigt!

Men den här gången var jag dock förståndig. Jag bestämde mig för att bara rensa en enda pallkrage idag så jag inte får så där vansinnigt ont igen. Om man tittar längst till vänster så ser man en dubbel pallkrage (valde den eftersom den var hög) som man ser lite jord i och inte bara ogräs. Det är den färdigrensade.

Jag tog ut min lilla trädgårdspall och slog mig ner - och det gick riktigt bra. Efter 45 minuters rensande var korgen full och just den pallkragen riktigt fin. Nu är det bara påfyllnad av jord som fattas - men det är Rolles jobb!
Ett annat jobb som är hans är att lasera om pallkragarna också. Det skulle han gjort förra året men det blev inte av. Han hade väl nåt roligare för sig som att tvätta bilen eller måla inne eller..... *fniss*
Efter att ha rensat den här pallkragen fick jag "blodad tand" och började med den allra första som var låg, bara en pallkrage. Inte bra. Kände redan efter halva att det började kännas i ryggen, så snabbt avslutade jag - och så fick Rolle köra bort korgen till vår "vildkompost"; Det öppna diket i parken mot kohagen.
Så nu måste jag vila mig...men jag känner mig på betydligt bättre humör!


3 kommentarer:

Unknown sa...

Härliga bilder! Ser ut som att även Santos njuter. Mysigt att ni helt stänger in er under tiden bilarna brummar fram i rutan. Det är fint att få se sina favoritsporter på TV. Jag gillar också motorsport, men mest rally.
Ha det fint! Kram

Agnetas sa...

Hej Susie
Dit nya kamera verkar fungera bra, du får fina mörker och vanliga bilder men du får också testa och ta en video på t.ex. fåglar och sedan visa upp den i slowmotion, det blir väldigt kul att se en sådan video filmer och din Panasonic kamera har nog också den finessen. Panasonic Lumix FZ200 har iallafall den funktionen,;)
Kram
Agneta

Evas Kvarnaro sa...

De två i soffan är verkligen gulliga, vilken tur du har som har dem.
Var rädd om dig vännen.
God natt/ Eva