torsdag 8 december 2016

BLOMMIG FREDAG - Något nytt?!

Eftersom vi fick en gäst igår - vår trevlige finske vän och f.d. kund från Stockholm (numera bor han i Värmland) - så kommer det här inlägget bli ganska kortfattat. Har inte tid att sitta framför datorn när man har en kompis som åkt hit speciellt för att träffa oss. Just nu ska vi ut på en biltur och visa upp en del av Gotland!

****************************************************

Så snabbt över till veckans ämne; Något nytt?! Ja, något nytt är precis vad jag skulle vilja ha i trädgården. Men exakt vad...det har jag inte en aning om!!

Det vore kanske snyggt med en häck med vackra blommande buskar...
Jag har ju lagt ner odlingen av perenner eftersom jag inte längre orkar utveckla den biten, så det kan jag inte satsa på. Tvärtom, jag har tagit bort perennerna ur flera rabatter. Bl.a. den längsta på 50 meter. Fast den är numera fylld med buskar och små träd - så den är inte helt nerlagd inte!
Men tomten är så stor att jag varken har orkat eller kunnat fixa allt dom här sista åren. Och även om det verkar som om jag nu ÄNTLIGEN självläker i magen så blir man ju inte yngre - tyvärr.

...eller kanske fler rödbladig smällspireor, dom har jag massor av självsådda skott av...
Men sen två dagar tillbaka så läcker jag ingenting! Helt otroligt!!
Hålet i magen  har tydligen växt igen, så nu är det bara att hålla tummarna för att det inte bildas en massa sårvätska därinne som man får ont av så att man måste få det utsuget!

...fast helst skulle jag vilja anlägga en stor stenplantering med massor av olika vackra ljung. Men det tillåter nog inte orken och så passar det inte jordmånen framförallt!
Så nåt nytt kul måste jag bara hitta på till våren. Den här biten bakom trädgårdsboden och garaget t.ex. vill jag ju göra något åt. Alltså ber jag återigen om råd om NÅGOT NYTT...men det ska alltså vara riktigt lättskött och snyggt och praktiskt och passa stilen till resten av trädgården och så ska det helst vara hyfsat billigt också.....
Det är inte klokt vilka krav man har! Ingen av er kan eller vågar tipsa mig förmodligen!!

Det är alltså plätten - som är ganska stor - bakom garaget och den lilla trädgårdsboden vid infarten. På den här ritningen finns varken rosspaljén i förträdgården eller poolen vid altanen eller växthuset på gaveln med. Inte heller alla träd vi planterat i den blivande "parken"!
För fler inlägg under rubriken BLOMMIG FREDAG - Något nytt! gå in hos Pilgrim och kika!

12 kommentarer:

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Tack så jättemycket för dina kommentarer!
Vilket härligt ämne vi fick! Att drömma om något nytt låter som en god idé så här års. Hoppas verkligen att du får bli frisk och kry nu!
Ha en trevlig helg!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Har också börjat gräva bort perenner för att göra delar av trädgården lite mer lättskötta. Förälskat mig i hortensior, framför allt hydrangea serrata. Ett litet tips kanske? Hoppas du slipper fler problem med läkningen.ä
Ha det gott och trevlig adventshelg!
Birgitta

Carina sa...

Oj inga spontana tips sådär... Men såå kul att tänka, rita och fundera - det roligaste som finns.

Hoppas läkningen fortsätter.

Ha en fin helg! Carina

Carita och Bertel sa...

Att planera och drömma är ju det roligaste, då kan man fantisera om vad som helst. Om det sen blir något resultat är egentligen inte så viktigt men något brukar det alltid leda till. Ha det fint. Carita

Unknown sa...

Ska det vara riktigt billigt får du dela dina favoritväxter och göra en ny fin plantering av dem och sen bara komplettera med fina buskar om du vill ha det! Trevlig helg! /Lotta

Gunilla sa...

Underbara tips du delar med dig av.
Jag har också börjat ta bort det som är arbetskrävande och plantera en hel del buskar ock träd.

Trevlig helg

Unknown sa...

Hej igen. Vindruvor kan vara dödligt giftiga för hundar. Vår förrförra dog troligtvis av vindruvor. Jagillas har ett långt inlägg om det men det är 5 eller 6 år sedan. En av mina hundvänner har en bekant vars hund dog förra veckan och den hade bara ätit 1 vindruva. Det står mycket på Agrias hemsida. Trevlig helg. Russan mår efter omständigheterna bra./ Lotta

Villrose sa...

Det finnes jo så utrolig mye fint i busker og småtrær!
Håper det går bra med helsen!
Ha en fin adventshelg

Anette i Torsåker sa...

Hälsan är viktig, härligt med din förbättring.
Trädgårdsideerna poppar nog upp när det våras. Trevliga buskar finns ju hur mycket som helst att välja för dig som bor där.
Trevlig advent
Anette

Unknown sa...

Det blir nog till slut du själv som kommer på den självklara lösningen.
Jag kom att tänka på en samling höga japanska gräs som jag såg för något år sedan hos en trädgårdsamatör i Bohuslän. Gräs är hyfsat torktåliga, vilket är nog också är ett krav, gissar jag. Golvet var en sand-grusblandning, troligtvis med duk under, man kunde i alla fall promenera i "grässkogen". Nerklippningen på våren är dock en utmaning, befarar jag.
Hir som helt, roligt med planering.
Kram
Marta

Marit sa...

Så vakre bilder du tar!
Tusen takk for hyggelig kommentar på min blogg :)

God bedring med helsen!

Anni sa...

Stackare vilket besvär du haft med din mage, hoppas verkligen att den läker nu så du får krafter och lust tillbaka!
Kan det inte passa med vårlökar och blommande buskar på den där ytan? Sådant där som sköter sig självt men ger så mycket?
Önskar dig en skön vintervecka!