fredag 4 november 2016

SNART ÄR DET DAGS IGEN

Igår var både jag och Santos till sjukan i Visby. Ja, alltså jag till kirurgen på lasarettet och Santos till veterinären. Vi kunde kombinera båda besöken till samma dag vilket var mycket praktiskt eftersom det är 4,5 mil dit.

Men det var typiskt att det skulle snöa på morgonen när vi skulle åka så pass långt!
Det var faktiskt vitt på gräsmattan när man tittade ut vid 7-tiden. Men det här gröna "gräset" som är en rugge av dom amerikanska irishybriderna i pallkragarna var fortfarande lika vackra - då. Alltid en
liten tröst.....
Stackars Santos skulle vara hos "vetten" redan någon gång mellan åtta och nio eftersom han skulle sövas. På grund av snöovädret kom vi precis innan nio. Han skulle få tandsten borttagen, en knöl på bröstet skulle kollas, även öronen för säkerhets skull samt sen skulle han få klorna klippta när han ändå var sövd. Han gillar inte kloklippning!
Fast det viktigaste var det här med tänderna, för så här vackra vita tänder hade han alltså inte!




När vi hämtade honom klockan ett visade det sig att dom varit tvungna att ta bort en tand längst bak i underkäken igen. Han har tidigare fått alla småtänder i underkäken längst fram borttagna, så han har helt klart problem TROTS att han får ett tuggben att knapra på varje dag. Det hjälper tydligen inte!
Däremot var den lilla knölen en ofarlig fettknöl, öronen var fina och nu är klorna jättekorta!!


När vi lämnat honom så passade vi på att uträtta en massa ärenden. Sen åkte vi till sjukan där vi käkade en tidig lunch och så var det dags för mig att få "min dom".
Det var en ung trevlig läkare som faktiskt hade läst hela min journal och han förstod mycket väl att jag (alltså vi - för Rolle spolar min håla i magen och lägger om mig varenda dag) är otroligt trötta på det här. Efter 1,5 år så börjar t.o.m. mitt tålamod att ta slut!
Fast läkaren påpekade att jag hade ett otroligt bra humör (stod om det i journalen) och att han personligen trodde att det hjälpt mig med att övervinna "the Big C"!!

 Nu är det ju inte den här läkaren som bestämmer vad som ska göras med mig, utan överläkaren Pontus som opererade mig. Men dom hade tydligen snackat ihop sig. Så det hela slutade med att efter det dom tagit bort Rolles noggranna omläggning, dokumenterat min mage på bild och sen försökt göra en likadan omläggning som Rolles, bokade in mig för en ny operation redan nästa vecka. Läkaren tyckte jag väntat tillräckligt länge.....

Väl hemma igen var både jag och Santos trötta efter dagens vedermödor så det blev en lugn och
skön eftermiddag och mycket tidig kväll.
Så vaknade man i morse till ett otroligt vackert väder, men.....det var -2 grader och när jag gick
ut med Santos så hörde man hur det rasslade överallt i naturen. Det var dom kvarvarande löven
som föll!


Dom sista klängrosorna på spaljén vid ingången var helt stelfrusna och nu lär det ju inte bli några
fler - tyvärr! Vilken otrolig tidig vinter vi fått i år!!
Normalt brukar den första snöns och kylan komma till Rolles födelsedag den 14/11. Men den kom alltså igår med snö och idag med kyla.....

Jag tog en runda med kameran i högsta hugg, det gäller ju att dokumentera allt som händer. Och det fanns fortfarande en hel del som glädjer en med sin grönska. T.ex. den här vintergröna brokbladiga busken nedanför altanen.

En liten bit längre bort i "gräs- och bamburabatten" växer den här japanska ganska låga bambun. Den är verkligen dekorativ - på håll iaf - och ska ha bruna bladkanter vilket bidrar till dess skönhet. Dom flesta som ser den nära tror dock att den håller på att torka, men så är det alltså inte. Men för er som funderar på den, var försiktiga. Den är otroligt invasiv.....
Här låg dock frosten fortfarande kvar och det var - 0,7 grader på den här sidan av trädgården som vetter mot skogen bakom och -2 på den andra där det numera är helt öppet!


Vädret är alltså betydligt bättre idag än igår. Det är helt vindstilla och solen värmer hyfsat. Men Santos hade bråttom hem. Han är otroligt morgontrött och ser helst att han får krypa ner i sängen igen så fort som möjligt. Antingen till mig eller till husse, beroende på vem som fått äran att ha sovmorgon! Idag var det alltså Rolles tur att ligga och dra sig med en bra bok!!









7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en intressant blogg med många fina foton! Har följt bloggen i många år.
Hoppas att den nya operationen kan hjälpa dig! / Siv

Rosor och ruiner sa...

Jag hoppas också ,som ovanstående, att den nya operationen gör så att ni kan slippa allt omläggande framöver!!

Kram Gunilla

HWIT BLOGG sa...

Önskar dig och Santos den bästa av helger!
Varm kram till er båda,
Titti

Evas Kvarnaro sa...

Ja den sjukbesök dagen blev intensiv, gott att de kunde göra 'alla' undersökningarna på Santos, snart får ni skaffa lösgaddar till honom, hi hi . . .
Ja så blev det din tur då att åter få besöka sjukhuset och där fick du en 'snabb' tid,
eller vad man nu ska kalla det. Ja du milde vilken väntan, sannerligen är det på tiden att de fixar till dig. ja tålamod har du verkligen Susie, men vad 17 ska man göra.
Du är bra på det viset att du talar om för läkare m.m. vad du tycker, du är ingen som velar och tackar och niger, japp så ska det vara . . .
Håller tummarna för allt gott.
Ni får ha en skön helg, helgen blir ju snöig slabbig och trist, jag säger bara,
blää usch och tvi, blää usch tvi . . . .
Vi åkte ner och tände ljus på kyrkogården, vi hann inte mer än ut ur bilen förrän vi frös så vi hoppade, fast vi var varmt klädda, vinden och snöslasket gjorde sitt . . .
Kram till er tre från oss/ Eva o Rolf

Det dära gräset på 1:a bilden är urläckert !

Ingrid sa...

Visst var det ett härligt väder igår! Jag kan inte förstå att det inte kunde bli lika fint i dag. Varför detta varannandagsväder!
Hoppas nu att din nya operation ska få slut på eländet med hålan i magen. Du (och Rolle) har verkligen haft ett enormt tålamod med de ideliga omläggningarna.
Ha en skön kväll!
Kram, Ingrid

Carita och Bertel sa...

Skönt att det inte var något större fel på Santos i alla fall, det räcker ju med alla besvär som du har själv. Hoppas att en ny operation verkligen hjälper
jag håller alla tummar för det. Väldigt vackra bilder i övrigt också. Ha det fint. Carita

Unknown sa...

Lycka till med din operation och ha det så gott vännen!
Kram