torsdag 17 november 2016

ÖVERLYCKLIG

Följande berättade jag i förra inlägget, alltså vad jag berättat för narkosläkaren i förrgår som jag träffade inför operationen på onsdag.
"Det går inte att skölja maghålan längre - hålet in har blivit så väldans litet. Dessutom så började det läcka väldigt lite för några dagar sen. Antingen beroende på att det inte kan sippra någon vätska ut ur det lilla hålet - eller att det minskat/slutat att bildas sårvätska!"

Hon skickade mig då till den unge trevlige och insatta läkaren Staffan på kirurgen, men han ansåg att det inte var något att oroa sig för. OM hålet skulle sätta igen och jag skulle bli dålig för att massor av vätska låg kvar inne i magen så skulle jag helt klart märka det (få ont) - och då kontakta sjukhuset direkt!

Men...i morse ringde Staffan och berättar att han funderat lite och sen varit i kontakt med flera läkare på sjukhuset och dom har tillsammans diskuterat mig och min situation. (Trevligt att dom visar intresse.)
Han undrade vad jag tyckte om att skippa operationen och se vad som händer under ett par veckor. Han misstänker nämligen att jag är på väg att läka ihop helt. Men jag fick bestämma själv - även om han ansåg att det vore vettigt att avstå från operationen. Alltså så blir den inte av. Förhoppningsvis behövs den inte alls. Yes! Gissa om jag blev glad!!

Om jag nu äntligen håller på att läka ihop så blir jag faktiskt överlycklig. För en ny operation med efterföljande vård med vacuumpump skulle garanterat göra att läkning och eftervård tar c:a ett halvår till - att lägga till dom 17 månader jag hitintills hållit på.
Dessutom måste vården skötas sterilt på kirurgen två gånger i veckan, inga roliga utsikter precis. Åka 4,5 mil till Visby mitt i vintern på halkiga vägar och kanske hem igen i mörker/dimma är inte precis något jag gillar. Men nu är det eventuella problemet skjutet på framtiden i alla fall......puh!!!!!


Och jag - som inte trott jag varit orolig för operationen -  kände en stor sten falla från bröstet så nu är jag kvittrande glad. Rolle frågade t.o.m. om vi skulle fira med champagne på lördag.
Och det ska vi helt klart!

5 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Men så roligt Susie! En operation är alltid ett stort ingrepp och förstås väldigt påfrestande. Kan det fungera utan så är det absolut det bästa.

Önskar dig allt gott!

Kram!

Rosor och ruiner sa...

Klart ni skall fira med champagne! Skål och nu håller vi tummarna för att det läker helt!


/Gunilla

Ingrid sa...

Så roligt Susie! Hoppas att allt går bra och att Staffan har rätt.
Kram, Ingrid

Rost och rädisor sa...

Verkligen läge att fira. Grattis till läkningen. Du är en kämpe!
/Anette

Marlise sa...

Hej Susie
Das sind ja gute Nachrichten!
Ich wünsche dir, das du jetzt wirklich richtig gesund wirst.
Es hat lange gedauert, aber du hast gekämpft......und gewonnen.
Liebe Grüße aus der Eifel nach Gotland

De är goda nyheter!
Jag önskar er, Du kommer verkligen riktigt frisk nu.
Det tog lång tid, Men ni kämpade ......och won.
Hälsningar från Eifel till Gotland.....Kram Marlise