onsdag 23 november 2016

GRÅA BILDER

Idag var vädret inte speciellt kul när man tittade ut genom köksfönstren. Grått, grått, grått och fruktansvärt trist var intrycket man fick.

Och inte blev det bättre när man tog med sig Santos ut på morgonprommisen även om det var "varmt" och skönt - c:a 8 plusgrader - och vindstilla. Men...när jag gick över gårdsplanen så fick jag en liten idé - och det är ju alltid trevligt!

Det är ju så att vi har en massa mark här vid infarten och det är helt OK, bra att ha när man behöver parkera flera bilar. Men vi har också en hel del "obrukad" mark bredvid och bakom garage och trädgårdsbod.

 Bakom garaget med kohagen (alltså egentligen en liten skog) till vänster och rakt fram.

Biten snett bakom garaget och infarten som fortsätter till vänster i en liten traktorväg in i kohagen.

 Marken bredvid garaget med brunn (till trädgården) och några växter. Där finns ett japanskt körsbär längst till vänster, ett gullregn som jag fick som ett 2 dm stort skott av min, numera tyvärr avlidna, f.d. granne och väninna i Stockholm. Sen är det en rönnsumak som också kommer från Örby, Älvsjö fast från vår tomt - men den mellanlandade först i Gustavsberg!
I bakgrunden vid gaveln ser man en liten rödbladig smällspirea och så en thuja - och dessutom alla enormt höga träd i kohagen!

 Vy från vårt nordvästra hörn. Längst till höger vid garagegaveln ser man den självsådda fjärilsbusken som är enormt stor trots att jag beskär den kraftigt varje vår.

Samma vy som ovan fast inifrån "kohagen".

Sen fotade jag också en bild från området ovan in mot baksidan på huset. Om du nu undrar varför altantaket ser gult ut kommer förklaring här. Både på garage- och altantaket (ja, överallt faktiskt) så ligger det drivor med lärkbarr - och då har ändå inte alla barr kommit ner ännu. Men det har blåst dom senaste dagarna. Det var lika mycket på ingången, men Rolle har sopat där tre gånger och idag är det vindstilla, så man kan ju alltid hoppas på att han slipper det idag!

Nu undrar du väl förstås vad det var för idé jag kom på i morse!?
Jo, det var så att innan jag blev sjuk så hade jag storstilade planer på att göra något med den här
sidan av tomten. Nu kom det av sig helt beroende först på operationen och sen på trasslet med läckande hål i magen. Nu verkar det dock som om jag håller på att självläka, alltså tror jag att
jag är hel igen till våren.
Så nu bara måste jag ha något kul projekt på gång och varför då inte göra något åt den här försummade delen. Men vad? Har inte en aning om vad jag hade tänkt mig för 1,5 år sen, så det är bara att börja om att planera igen.

Men en sak har jag lärt mig under den här tiden, det är att det måste vara väldigt lättskött. Man blir ju tyvärr inte yngre och friskare med åren! Även om man känner sig så!!
Och efter att ha sett programmet Vetenskapens Värld i måndags som handlande om "gamlingar" så fick man verkligen blodad tand. Fast jag lovar, jag ska inte börja med fallskärmshoppning. Är alldeles för höjdrädd för det. *fniss*

Det här programmet (sista halvtimmen) går i repris i veckan och kan verkligen rekommenderas!!!

5 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Susie!

Vi har samma väder här, hög luftfuktighet, vindstilla och varmt för att vara så sent på året.

Du har ju hur mycket utrymme som helst för nya projekt och du har hela vintern på dig att fundera - det är nästan halva nöjet. Du kommer säkert på något som både är snyggt och lättskött.

Kram!

Anonym sa...

Om man tror att solen alltid skiner i södra Spanien, ja då har man fel. Det har regnat i flera dagar, fast det behövs här. Hela oktober och tills för några dagar sedan har det varit drygt 20 grader och sol, men nu har det vänt.
Tycker dina bilder ser magiska ut med dimman! Fantasin börjar snurra.
Ja, inte blir man yngre, instämmer! Man vill ha fint men också lättskött och du har det fint!
Ha en bra fortsatt dag!

Agnetas sa...

Hej Susie
Jag tycker du har det väldigt fint runt er tomt, men det måste vara kul att ha så stor tomtplats för att på sikt kunna hitta på någon nytt projekt i trädgården. Själv måste jag plocka bort något från vår tomt för att hitta på något nytt.

Vädret har nog varit ungefär lika här, dimma, varmt men i natt blev det lite kallare, solen kommer nog att skina idag härligt.

Ha en bra dag.
Kram
Agneta

Ingrid sa...

Så såg det ut här också på förmiddagen, men sedan klarnade det upp och blev riktigt soligt och fint. Jag är säker på att den där försummade delen av er trädgård snart kommer att prunka precis som resten.
Kram, Ingrid

wiolettan sa...

Det var intressant att se det hela ifrån olika vinklar. Fina bilder. Mycket jobb med trädgården behövs inte som äldre, det håller jag med om, men lite pyssel kan vara bra, inom vissa gränser. Detta som du visar verkar ju vara stort och det måste ju bli mycket arbete där.
Skönt att maghålet verkar att läka.
Jag såg också det där programmet om äldre, det var intressant och givande.
Sköt om dig och varm kram.