tisdag 11 oktober 2016

MARS 2016 - en återblick

Det är problematiskt att hitta några bilder att publicera just nu. I förrgår när vi var hemma var jag inte utanför dörren för det var så ruggigt. Och igår var vi till Visby hela dagen. Vi brukar samla på oss en massa ärenden innan vi ska dit, så det brukar ta massor med timmar.
Idag har jag visserligen varit ute både på morgonen med Santos och alldeles nyss för att klippa gräset på innertomten för en sista gång i år, men det var så kallt (8 grader och blåst) att jag inte tog med mig kameran ens en gång. Trots att jag hade handskar på mig var fingrarna helt stelfrusna. Fick spola dom i varmvatten när jag kom in!
Istället tänkte jag visa lite bilder från i våras som bjöd på glädje - och stor sorg.

MARS


Det roligaste var att planeringen - och funderingarna med massor av ritningar som följd - kom igång på allvar inför eventuellt växthusbygge.
Och det blev alltså verkligen av, det är ju inte alltid som ens "vilda idéer" blir verklighet!

 




Men det otroligt sorgliga var att en god vän i Stockholm och en granne och mycket nära vän här i Eksta tyvärr gick bort alldeles för tidigt. Så sorgligt!






Men som vanligt så är livet både upp och ner, så det gäller att passa på och njuta av dom trevligheter som står tills bud och inte gräva ner sig. Och "livsandarna" började kvickna till igen när det inte längre var bara grått och brunt i trädgården. Först var det gräset som faktiskt blev riktigt grönt igen.....

...sen dök alla små tidiga vårlöksblommor upp. Här är det Våriris och...

 ...krokus förstås och...


...underbara blå hyacinter!


Mycket färg på våren är viktigt för mig, men allra viktigaste är att det finns något att njuta av i hela trädgården. Ja, kanske undantaget bakom garaget - även om det där finns det en fantastisk jättestor självsådd Buddleja. Men några vårlökar har jag inte grävt ner där!


Annars har jag nog massor av både narcisser, tulpaner, krokus, hyacinter, våriris utspridda överallt. Det som däremot inte verkar trivas hos mig är snödroppar, även om det just i år kom upp några ruggar ute i parken till min stora glädje!


Men till min mycket stora förvåning så kom det också upp en pytteliten rugge med en enda blomma av den här lite ovanligare snödroppen. Den planterade jag i närheten för massor av år sen. Det har visserligen kommit några gröna strån ibland, men aldrig någon blomma tidigare!


Det som däremot frodades var alla mina frösådder. Jag hade små krukor i precis vartenda fönster och hur många chiliplantor det blev kommer jag inte ihåg. Men det var 12 sorter från början, 9 tog sig och av dom blev det massor av plantor. Visserligen sparade jag en massa, hade väl minst ett trettiotal i växthuset till slut. Men jag gav också bort lika många minst.



Och växthusbygget fortgick enligt planerna. Även om det tog en väldans tid tyckte jag.
Man var ju så sugen på att få komma igång och inreda det. Till slut var dock grunden gjuten och det började bli time för själva växthuset!


Men våren var ganska seg har jag en känsla av, eller är det något jag bara har fått för mig!?
Egentligen skulle man ju göra lite mer noggranna dateringar på bilderna, men dom här cyclamen i murrabatten blommade i slutet på mars i alla fall!

 Nu måste jag nog gå och dricka något varmt, har inte lyckats få upp värmen efter gräsklippningen.

Återkommer senare med bilder från april.

1 kommentar:

Livsnyderhaven.dk sa...

Hvor er det en dejlig blog du har og en skøn have.

Hilsner fra Danmark