fredag 14 oktober 2016

MAJ 2016 - en återblick

OK jag fortsätter som tidigare med vårens underbara bilder. Nu har jag alltså kommit till den tid när det bara exploderar av färgprakt i trädgården. Så några brister på bilder att visa har jag inte.
Det är fortfarande riktigt gråtrist. På eftermiddagen var jag ändå "ute" och flyttade - med bistånd av Rolle - min trädgårdsbelysning med tre LED-lampor in i växthuset. Blev riktigt bra, men...jag vet inte om jag kan ha det så hela vintern. Det kanske inte är bra för växterna!? 

MAJ



Alla narcisser i parken blommade för fullt, men också dom vildväxande orkidéerna i diket utanför.

Dessutom så blommade massor av prydnasträd och buskar. Allt på samma gång, så det var nästan svårt att ta till sig!

 Här ovan är det någon typ av prydnaskörsbär. Har massor av sådana av olika namnsorter i parken.   Nedan ett vårolvon på innertomten i långrabatten.
Att jag tyvärr inte riktigt kunde njuta av allt vackert i maj berodde nog på att växthuset äntligen var på gång - och det var naturligtvis extra spännande. Verkligen något jag sett fram mot. Så mina tankar och idéer cirklade runt det!

"Gubbarna" jobbade på och byggnationen växte  - sakta - dag för dag.

 Och det var verkligen hög tid, för nu hade jag planterat alla mina chili-, paprika- och tomatplantor i stora bunkar!

Så kom den första "sommargästen", min kusin Monica som varit i Visby en vecka och spelat på den årliga golfturneringen. Så redan första dagen här hos oss blev det stor och högtidlig (fniss) invigning med skumpa!

Alla tulpaner hade börjat slå ut - och jag som varje år säger att jag inte ska sätta några fler gladdes extra mycket åt dom nya varianterna från hösten 2015.



Fast det är klart, dom gamla var ju inte så dumma dom heller. Har upptäckt att jag är ganska förtjust i orange tulpaner, fast gärna med olikfärgade strimmor.

 Men det var massor som blommade från maj långt in i juni. T.ex. dom här små söta vivorna.




Och i sen i början på juni kom nästa omgång med lika vackra blommor...men det kommer jag till i nästa inlägg i "återblickar".

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Här var det inte bara en massa vackra blommor, utan ett nytt tema också. Snyggt!
Kram, Ingrid

mammi sa...

Då har jag ju rätt i alla fall. Höst & Vinter bla ha bla ha, men våren och sommaren är underbara. Skulle rensa en liten rabatt nu i eftermiddag, men milda himmel va det blåser. Ja löven försvinner ju, men ogräset stannar gärna kvar. Den här enormt torra sommaren har t.o.m. fått Kirskålen att sloka.
kram till er 3
från oss 3

Jord under naglarna sa...

Men oj, här är det vårfägring minsann! :) Man kan ju få vårlängtan, men jag har ju fullt upp med att mysa och njuta av hösten och invänta vintern som förhoppningsvis lurpassar om hörnet. Hihi!
Ha det!