torsdag 1 september 2016

PROJEKTET KLART

Till slut kom jag på vad jag gjort för fel när jag la upp videofilmen från YouTube, så nu kan jag göra det igen. Trevligt! Man är tydligen aldrig för gammal för att lära sig nåt nytt!!

FÖRE det senaste projektet
EFTER det senaste projektet. OBS! Jag skriver inte det SISTA.....
Det är också så att det är aldrig för sent att göra något nytt - eller göra om något!
Så här ser det ut numera bredvid växthuset. Mycket snyggare och prydligare.

EFTER, stenövergången ska också tas bort - så fort gräset som vi sått på dom bara fläckarna har tagit sig!
EFTER
Det känns enormt skönt att vi fick det här gjort - och så snabbt. Dessutom kan jag stolt påpeka att jag gjorde det hela - nästan - alldeles själv. I alla fall till 90%.....och det är inte dåligt med tanke på att det var vansinnigt varmt & soligt - och sten är hemskt tungt!

EFTER
Jag har redan börjat tömma växthuset. Har numera endast två stora bunkar med tomater, två stora krukor med chili, en hel del vackra blommor plus lime och bougainvilla. Dom senare blommar inte, fast limen har blommat och har därför hela tre små frukter! *fniss*

Men jag har inte bara haft chili inne i växthuset, utan jag var ju tvungen att flytta ut en stor bunke samt 3 stora krukor på grund av bladlössangrepp. Nu håller jag på att skörda och i morgon ska jag ta alla frukter på den här busken. Skulle tippa att det blir c:a 250-300 g - och vad 17 ska
jag göra med dom!?

ALSTRÖMERIA
Jag har redan: 2 sorts chilipasta, 3 trådar med torkade i köksfönstret, 1 stor burk med torkade i kylen, 2 sorts chilisås, rabarberchutney med chili samt vindruvsgelé med chili.
Alltså ska jag skicka dom till min nya bekant på Chilisalt From Hell på Facebook. Han har redan fått två omgångar och istället för all chili han får ska jag få salt och rub. Ska bli mycket spännande!

4 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Go kväll, nej jag är inte trött ännu, ska gå en runda i trädgården som är upplyst med små solcells-lampor, så man ser var man sätter fötterna. El lampor finns men räcker inte över hela trädgården. Det är riktigt skönt på kvällarna nu, tycker jag och dagarna är liksaså precis lagom att jobba på.
Milde tider vad flitens lampa lyser över dig, vad för slags uppåt-schack-piller har du fått tag på, jag behöver dem också, ge mig ett tjog, hi hi hi . . . .
Ja det är bra gjort Susie, men förta dig inte, man kan få ryggskott m.m. du vet . . .
Nu blommar det som aldrig förr i trädgården även om viss blommor har sagt adjö så har andra visat sig från sin bästa form. Dahliorna är höga med massor av knoppar och blommor
och Gladiolerna är suveräna i höjden också.
En del rosor har börjat blomma på 'ny kula' igen, så himla trevligt, men vi haft mycket fina soliga dagar här. Fast ni leder ju 'ligan' förstås, vattna gör jag fortfarande för det är torrt som fnöske i marken, så det är punkt vattning ännu.
Vi skulle plantera rosor jag köpt i kruka på Öland i juli, men väntar till regn perioden börjar på riktigt.

Till sist tummen upp för projektet det blir kanon när allt blir som det ska.
Men oj oj vilken chili !!!

Kram/ Eva



Ölandsvindar sa...

Det börjar bli dags att trappa ner nu. Med växterna alltså. I dag ska jag klippa bort de kvistar på tomaterna som inte har några frukter kvar. Förhoppningsvis behövs det inte lika mycket vattning efter det. Gubben är just nu ute och klipper gräsmattan. Sista varvet för i år kanske? Lika kul som det är att sätta igång med allt på våren, lika skönt är det att trappa ner på hösten. Boel har rea men jag ska nog inte ha något mer. Har köpt aronia och gojibär den här säsongen, det får räcka.
Trevlig helg /Kerstin

Anonym sa...

Härligt med mycket chili. Gå in på Farbror Gröns blogg där finn tips på syrad chili- vi ska testa detta det verkar gott. Annars fryser vi in hela vhilifrkterr och tar fram vid behov. Kram Ann-Britt

HWIT BLOGG sa...

Fint du! Bra jobbat! Ja vad gör man med all chili? Men torkar man den har man ju nytta av den länge...och gott är det ju!
Kram från Titti