söndag 25 september 2016

JAG BER OM URSÄKT...

...trädet som jag skrev om i förra inlägget heter inte pjolster utan JOLSTER.
Nu tror jag inte att så många blev klokare av att det inte skulle vara ett P i början, men rätt ska helt klart vara rätt!

Bilderna är inte på vårt jolsterträd, utan från nätet. Vårt har endast en enda rak stam och med en krona högre upp (har beskurit det tidigare när det var litet), men är annars i samma höjd som det på bilden.
Så här beskrivs det jättevanliga, men trots det ganska okända "slyträdet" på wikipedia :

Jolster (Salix pentandra) är ett litet träd med mjuk och lummig krona, klar grönska, blanka blad och hanblommor som luktar starkt och behagligt. Den är ganska vanlig i hela Norden på fuktiga skogsängar och vid stränder.

Vårt träd står mitt i gassande sol på riktigt torr mark - men OK, vi har tydligen ganska mycket vatten i marken (med tanke på dom höga träden runt omkring). Eller också har vi nära till
grundvattnet - som vi dock inte har något salt i som tur är. Det är annars ett stort problem
här på Gotland.



Vår stororder från Dix i Holland har kommit hem och det var några saker som jag inte fick. Jag fick dock följande:  Ovan Allium `Purple Sensation´ som jag nästan alltid tar hem eftersom jag
älskar dom!




Hyacinth (för friland) ´Purple Sensation´, också en gammal favorit. Men i år ska jag sätta dom i en stor kruka som jag ska i växthuset!



Och så den mest spännande av dom lilablommande lökarna: Colcicum agrippinum - "fläckig tidlösa" som jag nog ska hitta en plats till - det är nämligen bara två stycken!

Det absolut bästa med leveransen är att vi begärde att få lökarna extra tidigt, så nu kan man plantera dom utan att frysa fingrarna av sig! 
Det sämsta är att ordern är så rörig så trots att det är c:a fem dagar sen dom kom till Sverige så är inte allt uppklarat ännu. Men det blir lätt så när det är fler kockar.....

Jag hade naturligtvis inte bara beställt dom här lökarna, men dom andra återkommer jag till i nästa inlägg!

1 kommentar:

Ingrid sa...

Då vet jag i alla fall vad "jolster" är. Det måste bli hur tjusigt somm helst till våren vid Stjärnarve!
Kram, Ingrid