tisdag 23 augusti 2016

UNDERBAR SENSOMMARKVÄLL

Just nu är det höst ena dagen och högsommar nästa - och igår var det verkligen ett underbart sommarväder med både sol och värme. Så efter att ha kört hårt i trädgården - det gäller ju att passa på - så åkte vi och handlade i Hemse. Vi bestämde oss nämligen för att fira "sommaråterkomsten" efter "regnperioden" som varit sista veckan!


Vi tog ett glas vin innan maten (grillade laxpaket med skagenröra och färsk potatis) och då satt vi på altansoffan och bara njöt av värmen. Vi pratade också lite om växterna på baksidan av trädgården. Gubben min är visserligen ganska insatt, men när jag påpekade att den japanska Kerria-busken nedanför poolen blommade igen (den blommar alltså normalt i juni) så frågade han mig vad det var för buske. Vilken menade jag?


Han borde veta det vid det här laget (hmm), den fanns där när vi flyttade hit för 13 år sen. Men är man inte så där vansinnigt trädgårdsintresserad så är det tydligen svårt med namn. Och jag har ju faktiskt planterat en hel del buskar och träd under åren, så jag kan kanske inte kan begära att han vet vad alla är för något.


Perenner däremot har jag aldrig misstänkt att han ska veta vad det är för något, men han påpekade att "den där rödbladiga saken med mörkt gula blommor", den gillade han. Alltså klippståndet (Liguralia) som växer i "lyrrabatten".

Då var jag naturligtvis tvungen att berätta att vi har två sådana plantor. Den andra växer i "gräs- och bamburabatten" nedanför poolen (alltså samma som Kerrian växer i) och att den blommar också. Men man ser den inte från altanen eftersom ett stort prydnasgräs skymmer den.

Hur just den plantan kom hit är ganska lustigt. Min väninna Lisa och jag var för några år sen hos en tjej som säljer perennplantor för 10:-/styck. Det slutade naturligtvis med att vi kom hem med massor av småplantor. 
I hennes egen stora perennrabatt växte dock något riktigt storståtligt rödbladigt som det tyvärr inte  fanns några småplantor av, så vi fick åka därifrån utan just den växten.


Så några veckor senare var jag tillbaka ensam och precis då ser jag en karl som bär iväg med en rödbladig planta. Vad hade hänt!?
Det visade sig att tjejen hade blivit övertalad av den här mannen att gräva upp en bit av sin planta - och den delade hon sen i tre delar. Mannen tog den största biten, men när han skulle betala (120:-) så hade han ingen växel utan han lämnande glatt en femhundring - och sen drog han iväg! Han hade bråttom till färjan!!


Jag hade ju tagit alla tre plantorna, men han kanske inte hade plats i bilen. Vad vet jag.
Alltså hade hon nu två plantor till försäljning och jag har för mig att jag fick betala 80:-/styck för dom. Lisa blev överlycklig för sin planta och min åkte ner där det fanns plats, lite halvskuggigt bakom ett stort prydnasgräs.
Så småningom upptäckte jag naturligtvis att jag redan hade ett rödbladigt klippstånd (Liguralia), men det gör inget att jag har två - dom är verkligen tjusigt ornamentala!


Och på tal om ornamentala växter så är den här japanska gyllenlönnen (Acer shirasawanum `Aureum´) i "murrabatten" verkligen en favorit. Dessutom verkar den trivas i vanlig jord eftersom den nu är c:a 2-2,5 m hög. När kvällssolen ligger på den är den bara helt underbar! Verkligen en storfavorit - och den behöver inte ens blomma!!


Jobben vi utförde igår var att beskära lite förväxta träd, bl.a. den brokbladiga asklönnen (se till vänster och upptill på bilden) vid ingången och den amerikanska linden ute i "parken". Den första tog vi bort två grova grenar på, för deras bladverk skuggade så mycket att varken ljus eller - faktiskt
värre - vatten kom ner på gräsmattan. Så nu är det en stor helt kal fläck där!


Linden stammade vi upp eftersom man inte längre kom under den när man satt på åkgräsklipparen. Och det är ju inte kul...och kan dessutom vara farligt!
Sen ogräsrenade jag lite och Rolle fortsatte att måla golvet i växthuset. Just nu är han faktiskt där för att finmåla det allra sista. Passar bra en sån här blöt dag!

4 kommentarer:

mammi sa...

Inte nog med att ni har otroliga växter, utan du även har alla namn i huvudet.Jag vet ju hur t.ex rosor ser ut, men alla tusentals namn, icke. Jag köpte för nåt år sedan ett ex av Rapsodii in blou eller hur det stavas. Älskar ju Lila, och vad tror du hände ?? Jo rosen som sen blommade var röd !!
Ha det så gott alla 3. (Vi blev 3 i eftermiddags) Saya är tyvärr borta.
Kram till er

Ölandsvindar sa...

Ojoj! Knepiga frågor i din tävling. Inte kommer jag ihåg allt men skickar ett svar ändå. Rolle är väl ändå ganska duktig. Min gubbe kan knappt skilja på träd, buske och blommor.
Kram /Kerstin

Anjas Hill sa...

Så mycket fint du har som blommar och frodas trots torkan ni har haft/har (?)

Du berättade att du har två frilandshibiskusar. Ja, de kräver mycket näring och fukt för att orka blomma. Blomknopparna, vid torka och- eller näringsbrist tenderar att gulna och falla av utan att ha slagit ut.
Ska du slösa vatten på något så är det dessa :-)!

Ha det gott!
/Anja

Unknown sa...

Hej Susie!
Det var ett tag sedan jag besökte din blogg, skönt att se att du är lika energisk som alltid.
Dina erfarenheter av träd och buskar har hjälpt mig på vägen förr, tusen tack för tipsen hos mig. Perukbusken är ju värmeälskande och torktålig och det finns nu flera olika namnsorter att välja mellan, det tror jag mycket på. Sammetshortensia har jag inte själv, men fått för mig att den vill ha en speciell blandning av sol och skugga och att den är, på grund av sina stora blad, känslig för blåst.
Du visar mycket fina växter idag, acer shirasawanum är en storfavorit här också.
Kram
Marta