torsdag 18 augusti 2016

MITT 1000:e INLÄGG

Det är inte klokt vad tiden går fort, speciellt när man har roligt. Och det har jag - för det mesta - haft när det gäller mina inlägg på bloggen. Så nu är det  dags för det tusende inlägget, som naturligtvis skulle ha blivit något alldeles extra!

Ett litet problem har dock dykt upp, gubben min är sjuk. Alltså ont i halsen, lite feber och ont i kroppen - och du som är kvinna vet hur det är när män är förkylda. Dom är fruktansvärt sjuka, så gott som dödssjuka! *fniss*


Alltså ligger han nerbäddad och jag har tvingat i honom en massa vatten och Alvedon, fast jag kanske också skulle pressat dom här två limefrukterna som växer på mitt lilla träd i växthuset!

I växthuset blommar också Alströmeriorna fortfarande lika fint och det är massor av både tomater och chili kvar trots att jag plockar varje dag.
Idag ska jag nog göra lite olika saker av dom fyra sorter chili jag torkade igår; Sambal oelek, chilipasta och så kanske lite chilipulver. Fast det senare har jag en massa av sen tidigare!


Det har kommit 17 mm regn hos oss - nu räcker det, men det regnar till och från fortfarande. Alltså är Santos är inte ett dugg pigg på att gå ut. Han håller sig utmed väggen så länge han kan - och vem gör inte det!?


Jag hade planerat in en liten excursion som hade med det här 1000:e inlägget att göra. Fast det går tyvärr inte att utföra med Rolle sjuk, så istället gick jag ut i regnet och tog lite nya bilder. (Vad gör man inte för sina bloggvänner!)


Som vanligt tänkte jag alltså visa en massa bilder - men jag ska också ha en liten

NAMNTÄVLING!


Den blir kort, men ganska klurig - och så blir det naturligtvis ett pris.


Du får 1 poäng för 1 rätt delsvar, samt hela 3 poäng om du har båda svaren i frågan rätt. Du kan alltså få totalt 9 poäng!

Och du, viktigt, ge inte upp även om du inte kommer på alla svar, det kanske ingen annan gör heller!!


HÄR BÖRJAR TÄVLINGEN!
FRÅGA 1: Vad hette vår förra hund, Lancashire Heeler tiken som blev 16,5 år? Och vad hette vår hund innan dess, den strävhåriga taxen som blev 18 år?
(LEDTRÅD: Vi har en klängros enbart beroende på tikens namn – och namnet på vår tax var samma som en (tyvärr numera avliden) skådespelare/underhållares namn.)


FRÅGA 2: Vad heter min kusin och min bästa väninna som ofta besöker oss här på Gotland?
(LEDTRÅD: "Tjejerna" brukar komma hit i sällskap ibland och kommer att göra det i början på september så vi kan ”göra” Kräklingbo Marknad tillsammans.)
FRÅGA 3: Vad heter min käre gubbe och vad heter jag? Alltså våra korrekta förnamn, inte våra smeknamn!
(LEDTRÅD: Inte alls så lätt som det verkar, det gäller att ha rätt bokstäver, rätt antal samt ha exakt rätt placering av bokstäverna.)

Du ska maila svaren i rätt ordning, med hela ditt namn och din adress, till stjarnarve@gmail.com.

Alltså; Du ska INTE skriva svaren under kommentarer på bloggen!  Där ska du däremot skriva att du har skickat mig ett mail med svar!! 


 Om det kommer in fler svar med samma antal rätt kommer vinnaren att dras av min gubbe, annars vinner naturligtvis den som har flest rätt. Du har en vecka på dig att svara!




Svaren samt vinnarens namn kommer att publiceras på bloggen om c:a
10-14 dagar.

LYCKA TILL!


10 kommentarer:

Ruben sa...

Grattis till det 1000e inlägget. Jag tror jag har läst de flesta, och om man betänker att jag läst en hel del fler än en gång, så blir det nog 1000 gånger i slutändan. Du skriver alltid så bra så det har varit trevliga stunder!!!

MEN, hur kan du nu i ditt jubileumsinlägg skriva om CHILIPASTA och andra mindre viktiga saker NÄR DIN MAN KNAPPT ORKAR STÅ PÅ BENEN, det är för mig en gåta!!! :-) Komma med Alvedon dessutom, när han behöver dunderkurernas DUNDERKUR!!!! Obegripligt! :-)

Jag klurar på frågorna så länge ...

Ha det gott och grattis! Och en särskild KRYA-PÅ-DIG-HÄLSNING till Rolle!

/Ruben

Rosor och ruiner sa...

Grattis till så många inlägg, bra jobbat! Och krya på din gubbe nu, förstår precis vad du menar med män/förkylningar...;)

Hm, nu skall här kluras på svaren!

Kram Gunilla

Marlise sa...

Hej Susie
Gratulation zum 1000. Blogbeitrag!
Ich freue mich immer von dir zu lesen.
Gute Idee mit dem Quiz.
Ich werde mich nicht beteiligen,
das ist mit den 2 Sprachen ja sowieso schwierig.
Aber viel Erfolg!
Und auf die nächsten 1000 Beiträge
Gute Besserung für Ronald!

Grattis till 1000. blogginlägg!
Jag ser alltid fram emot att läsa från dig.
Bra idé med Quiz.
Jag kommer inte att delta,
det är med 2 språk ändå svårt.
Men lycka till!
Och till närmaste 1000 inlägg
Krya för Ronald!
Stora Kram Marlise

Anonym sa...

Hej Susie skickar några svar på mailen.
Säg åt Rolle att krya på sig.
Kram Boel

Anonym sa...

Hej Susie, stort GRATTIS till det 1000:e inlägget.
Så många intressanta inlägg det blivit under åren och fler vill jag läsa.
Jag trodde du skulle visa upp Rolle där i sängen i stället för den tecknade gubben,
och sen en dansande vovve. Men det är väl inte försent ännu . . . . .
Ge honom dunderhonung, det är toppen till förkylning.
Ser att ni äntligen fått lite mer regn nu, hoppas ni får mera.
Gotland och Öland slog ju både värme och sol-ligan i år, så nu behövs det regn i massor.
Skickar svar på tävlingen sen när jag fått ordning på datorn, det börja hända något.
Tack för brev, du ska få det rätta receptet på tomatsoppan, (tyckte inget stämde).
kram o gonatt/ Eva

nattugglan har bakat äppelkakor och lagat mat till minst 10 - 12 middagar = 2 - 4 - 8 personer. Köpt billigt kalvkött, fransyska, fläskytterfilé m.m.
gillar ej att stå vid spisen, hellre ute och skita ner mig, hi hi . . .
därför göra mycket på en gång och frysa ner i portioner. ;=)

Ingrid sa...

Grattis till ditt 1000:de inlägg och tack för lite sysselsättning i regnvädret. Jag har varit ute på en promenad och lyckades pricka in den utan något regn, men det ser ut att kunna komma en skur när som helst.
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Livet är som en karusell i teknikens värld. Jag har inte haft några problem med min dator och allt vad som tillhör den men när det började krångla i april blev jag liksom
'ställt mot väggen'. Inte bara datorn utan mobilen också, så jag orkar liksom inte bråka med detta problem längre. I tisdags kväll kom Mara och killarna för att fixa det sista med datorn och tv.n som ska 'gå igenom datorn', allt fungerade och blev bra.
Nu kan jag gå in på bloggar och läsa och skriva toppen, MEN nästa dag kunde jag inte komma in på min mail ej heller göra något inlägg (som jag hade tänkt mig) hade varit kul efter snart 5 månaders bortavaro. Nu kan jag inte heller komma in på mobilens mail och läsa bloggar och skriva på den. Visserligen gjorde jag inte större kraftansträngning på den fronten, men ändå . . . . Tv:n med dess nya kanaler försvann också, ha ha ha .....
JAG BLIR TOKIG ! Givetvis måste jag prata med en support, men nu är jag så evinnerligt trött på allt vad som support heter att jag 'spyr galla' (ett uttryck)
på allt detta i 'teknikens under'. Maria är den bästa som har supportat mig alla tider men nu tycker hon att jag måste 'stå på egna ben', förstår henne precis.
Men du skulle bara veta och hört alla samtal jag haft med förra leverantören och nu Telia. En riktig rysare till en revy underhållning, man kan bara skratta och gråta åt detta som sagts mellan oss. Jag är förvisso inte expert på detta med mobiler och datorer, men jag vill och försöker verkligen 'sätta mig i' detta ämne, men jag är ej helt dum heller. Så nu får jag åter börja om från början, eller börja om i slutet av problemet. MEN jag måste få en ny ENERGI, hur gör man för att 'peppa sig' ? !
Jag får väl helt enkelt vänta tills min bästa dag infaller för att orka
'tala och lyssna', hi hi hi . . . .
Jag säger bara giv mig styrka !!!

Jag kände mig tvungen att skriva om detta 'problem' på din blogg efter som det just nu är den enda kontakten (ja från sett telefon samtal) jag har till dig.
Jag kan svaren på dina frågor till tävlingen, hoppas allt ordnar sig med min blogg och mobil innan tävlingen är slut.
Ni får ha en skön helg, kram/ Eva

Jag måste oxå skicka på anonym annars funkar det inte, ska det strula så ska det ...


Anonym sa...

Alltså anonym Eva är jag i Smålandsstenar.

Jord under naglarna sa...

Stort grattis till tusen fina blogginlägg, det har du gjort bra! Du postar ju inte bara ett par rader och en bild heller, i dina inlägg, det är alltid målande texter och massor av bilder!

Jag brukar inte vara med i tävlingar, men nu kunde jag inte låta bli. :) Det var bara för att jag kunde första namnet på en gång, henne har jag läst så mycket om.

Nu är det bara att ge sig i kast med tusen nya inlägg - kör på!

...och ja, jag har ju mailat till dig alldeles nyss.

Unknown sa...

Grattis till alla dina fina inlägg!
Fantastiskt att det med tiden blir så otroligt många.
Hoppas att din gubbe snart är kry igen och att han inte har smittat dig!
Kram