måndag 1 augusti 2016

FEMTE DAGEN

Du som kan din svenska geografi vet att sjön Bolmen ligger nedanför Reftele - så det var alltså den femte dagen vi körde utmed den. Inte den fjärde, så där klumpade man sig ordentligt!

Efter att ha kört runt på småvägar plus varit ute på Bolmsö så tog vi oss till Ljungby. Faktiskt första gången vi varit där, en mycket trevlig stad tyckte vi. Och dom hade väldans vackra blomsteruppsättningar!

Rolle hittade naturligtvis en del mekaniskt att titta på, men den här lilla Fiaten (i perfekt skick) var nog alldeles för liten för oss tre och vårt omfattande bagage.
Eftersom jag fyllt år och inte fått någon present så kanske ni tror att vi var inne i guldsmedsaffären. Men...jag gillar inte smycken, har t.o.m. sålt alla våra ärvda saker! Det var alltså bilen som drog!!


Vi shoppade dock runt en stund innan vi tog motorvägen söderut. Bara ett par av/påfarter senare (nr.78 mot Hamneda) så var vi vid det omtalade rökeriet Bolmens Fisk där vi intog en härlig lunch.

Sen åkte vi mot Markaryd. Strax utanför tog Rolle en långprommis med Santos. Själv orkade jag bara gå 500 m i värmen eftersom jag hade fruktansvärt ont i benen efter att haft nattkramp på insidan av hela benen (drack ju vin hemma hos Eva & Rolf). Det hela gjordes inte bättre av att det var en massa branta trappor på Refteles hotell och att vi hade MASSOR av tungt bagage att släpa på och det var extremt varmt.  

I Markaryd checkade vi in på Ekebackens Konferens Hotell som låg vackert ovanför en liten sjö. Där fick vi ett stort luftigt och svalt rum utan sjöutsikt - för vi ville ha ett utan trappor ett i skugga! Så det var underbart svalt på rummet - som omväxling!!

Huvudbyggnaden var väldigt fin, men vi bodde i en låg länga till vänster om huset. Fast dom hade flera hus i området upptäckte vi när vi gick runt. I den här längan var dock allt nyrenoverat och mycket fräscht.

Vi vilade en kort stund efter prommisen och sen åkte vi till Berra & Boel. Berra jobbade tidigare hos oss i över10 år. Vi har hela tiden hållit kontakten trots att dom något år efter det vi flyttat hit, flyttade till Norrland - där vi aldrig besökte dom. För långt för oss!
För två år sen var dom dock hos oss här på Gotland, trots att Berra inte gillar att åka båt. Och förra året flyttade dom ner till mer behagligt klimat som dessutom ligger närmare all. Till alla racebanor, till kontinenten och även till oss!

Vi hittade lätt deras villa som låg mitt ute på landet, fast bara 6 minuters väg från Markaryd. Ett underbart ställe, med fin trädgård som Boel redan börjat sätta sin prägel på. Det är ett stort hus med massor av rum, samt det har en verkstadsbyggnad på baksidan. Passar Berra perfekt eftersom han - precis som vi alltså är racefantast.

 

Boel och jag drack rosévin och vi bjöds på färska räkor & sallad samt två olika hemgjorda jättegoda pajer; En kyckling och en ost & lökpaj. Jättegott!
Sen fick jag också en present, en hibiskus i en svart kruka. Den glömde jag naturligtvis att ta med mig - och dessutom glömde jag att ta fram kameran!

Precis som kvällen före blev man stoppmätt och redan vid niotiden åkte vi tillbaka till hotellet. Och redan halv tio sov Rolle som en stock, själv satt jag mig vid datorn och la in gårdagens blogginlägg. Förmodligen tillkom felet med Bolmen beroende på rosévinet!

Dagen efter var vi naturligtvis tvungna att åka dit igen på morgonen och hämta blomman och då lyckades jag få upp kameran precis innan vi åkte därifrån! Tyvärr kom inte Boel med på bilden, hon var inne och packade. Dom var nämligen på väg till Kinnekulles racebana!
Fick också på morgonen under hundprommisen även en bild på ett hus som låg nära hotellet som hade ett så snyggt vinrött tak.
Det låg en del tjusiga ställen nära hotellet och det verkade som om alla hade gräsmatterobotar!?

2 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Gokväll vännen, jaha tänk vad vin kan ställa till med den svenska kartan, ha ha . . . Jag fattade inte hur ni kunde hinna köra Bolmen runt innan ni kom till oss men förstår nu hur det ligger till.
Ja när det händer massor av trevligheter på flera dar är det inte lätt att hålla reda på dagarna
Värnamo stad är inte min favorit men däremot Ljungby den är trevlig.
Men Bolmens fiskrökeri har jag inte besökt.
Är ni hemma nu ?
Nu får ni vila upp er efter sem.
Må så gott allihopa.
Natti/Eva

Anonym sa...

Kul ni var förbi och hälsa på . Tiden går så fort när man har trevllgt. Men vad var det för blomkapslar jag fick, glömde att fråga och när ska dom ner i jorden.
Kram Boel