onsdag 6 juli 2016

USA-VÄNNER

Så var det roliga över för den här gången!

Vi har haft våra mycket goda vänner sen 50 år (!) Hasse & El-Jay från kalifornien på besök. Det blev tre fullmatade, verkligen trevliga och  roliga dagar med kanonbra väder hela tiden. I natt har det däremot regnat. Perfekt - kom hela 7,5 mm!

Vi hämtade våra vänner vid det nya rederiets (Gotlandsbåten AB) färja i söndags och åkte sen till Visby GK´s golfrestaurang som ligger halvvägs hem för lunch. Vi kunde nämligen inte äta i Visby, Almedalsveckan hade precis börjat!

Senare blev det middag på altanen och så avslutades kvällen inomhus. Men...vi blev inte så sena för vi skulle göra en heldagstur dagen efter. Det var 4:e gången Hasse & El-Jay hälsade på oss, så dom har sett nästan alla delar av Gotland, men inte Fårö. Alltså skulle vi dit på måndagen och det är  ju en bit dit. Plus att vi skulle åka runt hela Fårö!

Väl på Fårö så åkte vi direkt till Langhammashammaren och Santos klättrade glatt runt bland raukarna, men det var alldeles för blåsigt att sitta nere vid havet. Så vi gick över strandvallen och hittade både bord och bänkar där vi kunde sitta i lä.

Jag hade packat en ordentlig lunchväska med varmrökt lax med sås, rökt korv, tonfisksallad, ost, leverpastej och massor av gott bröd, samt läsk & öl - och så vitt vin som ingen ville ha.
Vi sparade oss till kvällen! Alltså satt vi där ganska länge och myste.....

Efter Langhammar åkte vi kusten förbi Helgumannens fiskeläge (mest fotade fiskeläge på Gotland) utmed Digerhuvud till Lauterhorns fiskeläge och sen vidare till Gamle Hamn.
På vägen dit stannade vi till vid den vackra lilla sjön Farnavik där vi brukar stanna till och ha picnick. Det är inga turister där så man kan ha hunden lös!

Sen åkte vi tillbaka till Fårö Kyrka och fortsatte norrut förbi Kutens ställe där gubbarna gick en runda och tittade på skrotet som ligger överallt. Det kunde ju finnas något spännande.....
El-Jay, jag och Santos gick inte ens ur bilen. Det var massor av turister där, så det var tur att vi inte planerat in lunchen på cafét eller krogen!

Istället tog vi en runda genom Sudersand och fortsatte runt Avanäs till Norderstrand där vi åkte förbi en liten skylt med texten: "Utförsäljning av väskor"!
Det passade pefekt för på morgonen hade jag kastat en sommarväska som jag upptäckte både var idiotisk konstruerad (det var dåligt med fack och grejer ramlade ur den) och dessutom började bli ful. Istället hade jag tagit fram en kasse som jag hade mina saker i.
Vi åkte alltså förbi, men snälla Rolle vände och så kom vi in i en hel lada full med väskor. Wow!
Det slutade det med att jag köpte en "rolig" sommarväska för 98:-! Den är både vit, blå och grå, har massor av fack och är helt i min stil!!
Jag tittade också på en i skinn för 298:- (!) som var beige, lite mer "damigt elegant", men jag valde alltså den här. Jag skulle naturligtvis köpt båda.....

Vi var hemma igen vid fyratiden så Hasse & El-Jay fick vila en timme och sen åkte vi ner till Ekstakusten och Fröjels Resort där vi satt i solen och åt en härlig middag.

Fast satt direkt i solen satt vi inte. Hasse som har en ljus svensk känslig hy, bor där det är sol jämt, måste naturligtvis vara extremt försiktig med solen - och det hade varit sol vid lunchen. Alltså fick vi vår servitris att spänna upp ett jätteparasoll över oss.

För tre av oss blev det restaurangens specialitet: Långkokt lammlägg med rosmarinpotatis samt rödkål kokt i vin. Som jag - trots att jag inte gillar lamm - tycker är en otroligt god rätt. Rolle valde torskrygg och vi var alla mycket nöjda (se bild nedan) och enormt mätta. Så någon vickning på kvällen blev det inte!

Dagen efter, alltså igår, började med att vi åkte till Hemse för jag var tvungen att hämta lite sköljvatten på vårdcentralen. Därefter åkte vi till Ronehamn, Ålarvet och Hus fiskeläge där vi fnissade lite åt att Hasse var större än fiskeboden från 1850!

Vi hann också med att ta en tur till vårt favoritbadställe Nybro ute på Grötlingboudd. Den enda person som fanns där var en man som med en stor maskin hade skyfflat upp släke (alltså rutten tång) från badstranden. Det såg inte speciellt trevligt ut, ingen skulle vilja bada där just då, men mannen skulle lägga på sand så småningom - sa han.

Nu bryr vi ju oss aldrig om att bada från stranden här utan går ut på den långa stenpiren och badar längst ut där det både finns ramp och räcke, samt det allra viktigaste - man kommer direkt i där det är halvdjupt!
 Igår blåste det dock så det var som sagt inte några badande där så vi hade Santos lös med oss. Vilket vi tydligen inte skulle ha haft!  För när vi gick tillbaka så pratade den arbetande mannen i telefonen och beställde två (!) skyltar med hundförbud a´5000:-/styck. Det är alltså Santos fel att det blev hundförbud.....

Lunchen på altanen hemma bestod av varma mackor med banan, tomat och skinka samt - på kul efter att ha pratat om det - en limpsmörgås med skivade jordgubbar. Något som dom naturligtvis aldrig ätit tidigare, men som jag ofta åt som barn. Dom tyckte det var gott.....

Sen packades gänget in i bilen igen och så bar det av upp till Visby. Vi tog oss norröver och körde runt ett par timmar för att kika på naturen och miljön eftersom dom inte varit där tidigare.
Sen åkte vi tillbaka mot stan, men eftersom vi inte kunde åka in i Visby på grund av allt folk, så slutade det hela med en glass på McDonalds! Mycket lämpligt.....*fniss*
Sen lämnade vi dom vid terminalen, körde hem och saknade dom direkt!!