onsdag 27 juli 2016

ANDRA DAGEN

Eftersom första semesterdagen varit ganska jobbig på grund av den otroliga värmen, så slocknade vi ganska tidigt på kvällen. Vilket i sin tur betydde att vi vaknade otroligt tidigt igår. Efter en morgonprommis (min tur) och "jakten" på frukostmatsalen - där det faktiskt serverades en förstklassig sådan - tog vi det lite lugnt men kom ändå iväg redan kvart i nio.
Jag hade planerat in ett antal olika resvarianter, men i sista stund bestämde jag mig för att vi skulle hoppa över Fagerhults handelsträdgård. Vi har inte plats för några växter i bilen.....

Istället åkte vi norrut mot Jönköping. Strax innan tog vi av till Taberg och åkte upp på den 347 m höga toppen. En "omväg" som visade sig vara dagens bästa upplevelse.

Redan vid parkering på toppen så började jag få lite "kalla fötter". Jag är ju höjdrädd.....

Jag hade planerat in att vi skulle äta lunch här, men på grund av att vi skippade handelsträdgården så var vi här alldeles för tidigt. Istället tog vi en prommis med Santos. Bl.a. i den lilla golfbanan som låg brevid toppstugan. Så vi höll oss noga från alla klippkanter.....

Men det var väldigt vackert här och trots det mulna och svalt sköna vädret (endast 21 grader) så såg man milsvitt omkring. Hit skulle vi gärna kunna tänka oss igen - men då vid lunchtid!

Ifrån Taberg tog vi lite småvägar för att komma förbi Jönköping - motorvägar är ju inte precis så kul att åka på semestern - till Mullsjö. Därifrån åkte vi vidare till Falköping, eller rättare sagt till nästa toppstuga med lunchservering.
 Fast vi var här alldeles för tidigt också. Det är möjligt att stället hade god mat, men det såg lite misskött ut så det blev bara en prommis här också med utsikt över Falköping.

Lite besvikna så bestämde vi oss för att ta en "detour" lite norr om Falköping till en golfbana.
För det är ju så att det bästa med golfbanor är deras - oftast - excellenta och billiga restauranger.  Alltså brukar vi ta till dom när vi är på resande fot.
Så det hela slutade med att vi satt på deras altan och åt en förträfflig salladsbuffé för 70:-/person. Kunde inte ha blivit bättre.....

Och även här var det vacker utsikt - och i mer lagom höjd för mig!

Eftersom vi fortfarande var tidiga så var vi ensamma på altanen och kunde t.o.m. ge Santos, vår tiggande lilla gris, ett ägg. Han ÄLSKAR ägg.....

Och vem kan motstå dessa bedjande ögon i längden!?

Efter en tur till Hornborgarsjön tog vi oss till Vara och hotell Grepen. Ett favoritställe som vi nu bor på två nätter. Förmodligen också för sista gången!
För till vår sorg upptäckte vi att nästan alla rum hyrts ut till fast boende så något kök, vardagsrum, sovrum och uteplats det fanns det inte längre för hotellgäster. Inte heller någon middagsrestaurang.

Nu ska vi alltså bo här i natt också, men vi klarar oss bra. Rummet är nyinrett, stort och luftigt. Vi har också tillgång till den inbyggda gården precis utanför dörren. Så det var bara att åka till närmaste ICA för att inhandla födelsedagsmiddagen och så till bolaget.
Där skulle vi egentligen köpt en liten flaska skumpa som present till mig från kusinen, men vem vill dricka varm skumpa!? Det får bli en annan dag och ett annat hotell!
 Middagen blev kanske inte så tjusig. Rolle fick en låda med rostbiff, potatissallad och grönsaker som var riktigt god - och dessutom riklig - själv åt jag nått jag älskar; Sushi. Så jag klagar inte och idag ska vi nog festa lite mer..... Snart bär det av till Nossebro Marknad och sen till trädgården Magnolia för lunch och shopping! Måste ju få en födelsedagspresent!!

Ölandsvindar sa...

Vad härligt ni har det! Bortsett från alla dåligt skötta ställen förstås. Börjar ägarna bli nonchalanta eller har de svårt att få det hela att gå ihop? Jag börjar längta efter en liten tur på fastlandet. Blir kanske i augusti då vi bara "måste" hälsa på goda vänner i Fliseryd.
Kram och grattis (för jag anar att du har födelsedag(

Jord under naglarna sa...

Ni verkar ha det ganska gott ändå trots lite knasigheter med hotell, höga höjder och för tidiga till lunchen. Ni verkar vara ett bra team även på resande fot. Ha en fortsatt bra resa!

Ruben sa...

Vad kul att följa er resrutt. Lite otur med det ena boendet efter det andra, men i övrigt positivt och mycket sevärt. Vem kan motstå Santos, det blev lite fest för honom när han fick sin favoritmat! Fortsatt trevlig resa (och trevliga reserapporter)
önskar
/Ruben

HWIT BLOGG sa...

Åhh så kul att komma ut lite i landet! Ser så vackert ut och ja höjder, huuuu, det värsta jag vet och jag kan knappt stå på en stege hi hi!
Res försiktigt och ha sköna dagar!
Kram Titti

Rosor och ruiner sa...

Ja, höjder har jag också svårt för..;)

Kul med bilsemester, hoppas ni får en fortsatt härlig tripp med _bra_ boende! Och Grattis på födelsedagen!
Kram Gunilla

Bosse Lidén sa...

Nu har jag läst alla reserapporter. Taberg ligger fint. Stora folksamlingar är jag trött på. Ska man betala dyr mat ute ska den vara god. De ögonen skulle jag heller inte kunna motstå. Han skulle fått alla ägg som jag hittade. :)