söndag 26 juni 2016

VILKEN MIDSOMMAR!

Och då tänker jag först och främst på vädret! Helt fantastiskt!! Både sol, tropiska nätter, lätt svalkande regn (Tack!), åska, störtregn (Stort tack!!) och så denna otroliga värme.
En riktigt trevlig midsommarlunch med glada vänner (även om det inte syns på bilderna *ha, ha*) klämde vi också in.....

Precis när vi satt och åt kom det ett svalkande regn - fast bara 1,5 mm - som gjorde att man kunde äta utan att svimma av värmeslag! Temperaturen sjönk från 28 grader direkt ner till 22 - underbart - och efter den obligatoriska sillen, både olika inlagda samt matjes, blev det laxtårta samt grönsaks- & räkflarn. 

Dom avvaktande minerna på gästerna kan bero på att det inte blev någon nubbe till sillen (det är ingen som är förtjust i det), men jag tror faktiskt att det beror på att dom undrade vad det var för konstigt jag bjöd på.....

Till laxtårtan och flarnet serverades vitt vin till dom som ville ha, så blev stämningen genast högre - och till efterrätten (Monica´s Ginovariant) var den på topp igen. *fniss*



Alla växter blev överlyckliga för dropparna som kom på midsommarafton, att det sen kom 15 mm (och åskade) inatt gör ju inte saken sämre.
I roscollaget är överst från vänster klängrosen Goldstern, sen är det en R. rugosa Rugspin ute vid ruinen och nedanför den sammetsröda Santana som växer bakom ruinen. Knoppen är från klängrosen Westerland i min rosenfolly, likaså den orange blomman bredvid.


Nästa collage skulle ha blivit på dom fem pioner som växer på Pennys grav, men.....
Jag hade inte skött rensningen här, så Rolle satt igång med det härom dagen. När han var klar var det jättefint, men det fanns endast tre pioner kvar. Dom andra två hade tydligen redat blommat över, så då grävdes dom bort som ogräs.....
Ja, ja - det är sånt man får ta om man vill ha hjälp att sköta trädgården!

Vi har som sagt haft nästan olidligt varmt, mellan 30-32 grader igår, så efter lunch - som vi åt inne på grund av värmen(!) - gav vi oss ut på en liten biltur. Allt för att kunna njuta av AC´n i bilen.
Om man inte haft det jäklans hålet i magen hade jag gärna spenderat hela dagarna i poolen, men som synes är den inte avtäckt i år heller!


Till höger ser man - förutom växthuset - min lilla rosfolly. I mitten är det gräs & bamburabatten (som förvandlats till en blandad rabatt) nedanför poolen. Och till vänster är det den enda återstående trekantiga clematispiedestalen och den manchuriska valnöten som nu börjat likna ett litet träd.

Här är det en av mina tre perukbuskar. Har en rödbladig tillsom också står här ute i parken och så en gulbladig i långrabatten. Dom brukar frysa ner en massa men kommer alltid tillbaka. Den här vintern och våren klarade dom sig helt!

Den vildvuxna surjordsdelen av murrabatten med både azalea, japansk lönn och rhododendron.
Igår åkte vi norröver för Rolle hade upptäckt att en familj skulle ha en liten loppis. Det vimlar av sådana över hela ön, men dom närmaste har vi naturligtvis redan besökt - och sen är det roligast med såna som inte är fasta, utan såna där folk säljer sina egna grejor dom tröttnat på.

Den ännu mer vildvuxna delen med vanlig jord i murrabatten.

Vi åkte småvägar hela tiden för att få se så mycket nytt som möjligt. Väl framme så var det en otroligt trevlig man som mötte oss - endast iklädd kalsingar. Det var så fruktansvärt varmt, sa han.
Men när han såg att jag och Santos också gick ur bilen så gick han in och satt på sig shorts.

Lyxrabatten, med sina sommarblommor, framför rosenspaljén vid infarten.

Mannen med loppisen var otroligt trevlig och när han berättade att han var 80 (!) så trodde vi honom inte. Han såg ut som en mycket pigg 70:åring!
Det blev en massa snack,när han fick höra att vi bott i Älvsjö. Han som var gotlänning hade haft en firma i närheten. Han berättade n massa, bl.a. att han slutat att köra mc förra året för han hade inte längre några jämnåriga kompisar som körde!!

En senblommande allium!

Förutom allt prat så köpte vi naturligtvis några saker. Rolle en telefonsvarare och en LP. Jag köpte en stor tavla som jag ska fota när vi fått upp den någonstans. Eftersom han var så vansinnigt trevlig ska vi nog hälsa på honom - och hans fru - fler gånger.....och dom är naturligtvis hitbjudna också!

Nu växer ALLT så det knakar.....

Vi tog sen vägen utmed östkusten hemåt, det är trevligare att slippa åka samma väg fram och tillbaka. Vi besökte också några loppisar till - utan att hitta något.
Väl hemma var det dags för middag (fortfarande rester) som intogs på "lilla altanen" där man sitter i skugga och där det fläktade lite. Då var det "bara" 29 grader...
...och idag är det lika varmt igen - och dessutom fuktigt efter nattens oväder!

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Ja vilken midsommar det blev! När hade vi så varmt i slutet av juni senast? I morgon ska jag jobba, så då får det gärna bli lite svalare.
Kram, Ingrid

HWIT BLOGG sa...

Jaaa vilken midsommar det blev! Den kan vi inte klaga på du...
Nu ny vecka och nya tag!
Kram från Titti

mammi sa...

Det var längesen jag var här ute. Elgiganten, där både datorn och skrivaren är köpta, har inte klarat av att fixa de fel som blivit kvar. Men jag har tt extra barnbarn, (som inte har sin mormor längre, och frågade mig för 6-7 år sen om jag inte kunde vara mormor till henne också) självklart. Hon är en mycket "duktig datoroperatör" så äntligen kan jag komma åt det jag vill. Vi hade också en trevlig Midsommarhelg, med nära och kära. I går trodde vi att vi kulle smälta till en liten hög, så enorm var värmen. I dag är det lite svalare, så man kan vistas där man vill.
"sträck" på dig, den första jag har tagit kontakt med, sen datorstrulet kom.
Kram till er alla 3
från oss 3 "Elvis" gillar inte värmen heller.
Kram från oss 3

Maribel sa...

En helt fantastisk midsommar, precis som det skall vara,och idag har det regnat, och det behövs.
Ha det fint /Marika

Unknown sa...

Härlig midsommar vi haft! Underbart med värme och sköna kvällar. Idag kom regnet!
Ha det fortsatt fint! Kram

mammi sa...

Du kan tro att jag också är glad för att komma ut på nätet. Om jag varit religiös vet jag inte vad jag skulle gjort för att få ur mig ilskan. Tapeterna har spruckit i "datarummet" men ärligt talat så är det sprickor överallt, spisen står på sned, 3 av golven lutar, så allt kan rulla. Har fotat allt, men han som är "projektansvarig"ville inte ens titta på alla skador. D är livets tand !!!! påstår han. Har haft fullt upp att göra, med skrivelser både till Huvudkontoret i Borlänge och högsta chefen i Ksd. Svaren jag fått är rena tramset. " enl paragraf ... moment ....bl bl bl. Jag kommer aldrig att ge upp, de är införstådda med att jag kommer att gå vidare. (Vann ett mål mot Riksförsäkringsverket uppe i Regeringsrätten, utan hjälp av en enda). Det tog tid men det var det värt. Elvis tycker inte om denna värme vi haft, gör allt för att han skall ha det bra. Strul i dag också. Hemtjänsten (dialysdagarna) hjälper Uno på morgonen, färdtjänsten skall vara här och hämta honom 8.15, men bilen kommer 1/4 i 8, innan hem-tjänsten hunnit köra härifrån. Så kommer "idioten" och ringer på, säger som det är. Är han inte klar till 1/4 över 8 så kör jag. Men han måste ju in på dialysen, det "skiter" jag i, jag har fler körningar. Uno satt färdig i hallen någon minut för sent. Vad händer tror du. Han kör härifrån utan Uno. Sen måste jag ringa Färdtjänsten (vilket inte ä det lättaste) de ordnar snabbt en ny bil. Frid och fröjd !!!! sen måste jag ju kontakta Dialysen!
Nu skall vi Elvis och jag ut och köra med trimmern som jag fick köpa, eftersom mitt loppisfynd fick slut på linan, och den sorten tillverkas inte längre
Ha det så gott alla tre
Kram

Bosse Lidén sa...

Givetvis syns det att alla växterna blev överlyckliga för himmelsduschen.
Kram Bosse