onsdag 1 juni 2016

UPPDATERING OM VÄLBEFINNANDE

Jodå, Rolle överlevde potatismissen jag skrev om i förrgår! När han var till Hemse upptäckte han att Coop hade färsk svensk potatis, så han köpte en liten påse som tur var.

Rosa lupin i en pallkrage
Alltså fick han potatis till sin middagsmat. Själv drack jag ett glas vatten.....men det drabbar ju ingen mager stackare precis!

Hängsyren - Syringa reflexa - i "lyrrabatten" på baksidan

Det var ju så att jag skulle undersöka tjocktarmen igår och för att man ska kunna göra det måste tarmen vara helt sköljd - vilket den var. Trots att jag varken drack upp alla 4 liter av den hemska vätskan Laxabon man skall dricka, utan också kräktes upp en massa av den. Men jag hade levt på vatten sen lördagsmiddagen så undersökningen gick bra ändå tack vare det.

Vita Alliumbollar med gul tuja bakom i "långrabatten" på framsidan

På sjukan blev dom så försenade att jag inte kom in förrän en timme efter utsatt tid. För mig gjorde det inte så mycket, jag har alltid en bok med mig erfaren som jag är numera, men det värsta var att gubben och hunden satt i bilen och väntade. Jag skulle komma ut c:a halv tolv - vilket jag i och för sig också gjorde också, men.....

Amerikansk rosablommande buskkastanj i "långrabatten"

...bara för att tala om att det skulle ta ytterligare 1,5 timme! Och det var 29 grader varmt!! 
Alltså skickade jag iväg honom och Santos till McDonalds för att äta något i skuggan. Att jag var tvungen att ta mig ut till parkering och meddela det hela muntligt berodde på att Rolle glömt att ta med sig telefonen! Typiskt, har aldrig hänt tidigare!!
Som tur var kom han åkandes till parkering precis, han hade varit och gått i skuggiga skogen (Hälsans Stig) med Santos.  

Japansk olvon vi ingången till "innertomten" på framsidan

Men det fanns verkligen något extremt bra med den här obehagliga undersökningen. Det var att när allt var klart så säger läkaren att det såg verkligen bra ut. Så han skulle skriva ut en remiss för en ny kontroll först om tre år! Yes, 3 år!!

Allium där den döda vingade benveden har stått i "långrabatten"

Nu väntar jag bara på svar från överläkaren på kirurgen. Han ska ringa mig den 9 juni och meddela svar på datortomografin (röntgen) från förra veckan och på cancerblodprovet dom tog igår. Nu tror ju jag att dom är bra också, men man vet ju aldrig.....

Vit vallmo i en pallkrage

När han ringer ska jag passa på och fråga vad jag ska göra med mitt hål i magen, eller rättare sagt sårvätskan inne i hålan under...ska det aldrig gå bort? Ska jag leva med ett hål i magen 
resten av mitt liv!?

Massor av okända Iris  (fått av en väninna) i "gräs- och bamburabatten" nedanför poolen

Kvällen har sen spenderats på altanen och i växthuset. Som tur var hade jag vattnat ordentligt
innan vi åkte klockan halv tio, men det var snustorrt i alla bunkar och krukor. Så det var bara att vattna igen. Jag har trott att jag dragit ner på antalet blomkrukor på altanen, men trots det har jag
15(!) stycken där + några stora ute i trädgården + alla i växthuset.
Det blev dock inget firande av det fantastiskt positiva beskedet, jag hade ju både fått lugnande och smärtstillande, så något vin var inte att tänka på. Så det har vi tagit igen ikväll.....

Amerikansk Irishybrid i en pallkrage

I morgon kommer "mina" två distrikssköterskor på trädgårdsbesök, så vi har varit väldans duktiga idag. Rolle har både rensat ogräs, klippt kanter, tvättat bort pollen på altanen och dessutom målat lite.

Rödbladig japansk lönn med gulblommig rhododendron i bakgrunden i "murrabatten" på baksidan

Själv har jag klippt förträdgårdens och innerträdgårdens gräs och kört med vår nya trimmer - present av min kusin Monica och hennes man Tommy. Fungerade alldeles excellent - tills jag tömt batteriet som nu står på laddning. Är jag vaken vid fem som jag brukar så ska jag gå ut och kanttrimma på södersidan - senare blir det alldeles för varmt.....

Magnolia Susan - i "stenslänten" på baksidan - på gång att börja blomma

I morgon ska jag göra klart runt pallkragarna, har bara en liten bit kvar. Men det måste bli ganska tidigt där också. Eller kanske sent ikväll när solen inte är där. Annars får man väl solsting...
Hungrig och trött gubbe efter dagens jobb

Färsk gotländsk sparris och gott vin till förrätt idag när vi firade lite!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, Susie, sååå härligt med positiva besked!
Jag är väldigt förtjust i Syrangea reflexa, men hittar den inte någonstans!
Din lilla kastanj är väldigt lik min storleksmässigt, den måste också vara ung(?). Blommar den lika länge som vanlig kastanj, blir jag överlycklig.
Vad gäller rund buske med vackra höstfärger, som du letar efter, ska jag fundera. Hydrangea serrata-sorterna gillar jag väldigt mycket. Schersmin får bladlöss hos mig, men det var den allra första buske jag planterade när vi flyttade in. Den har jag flyttat upp till skogen nu, där verkar den faktiskt trivas bättre.
Kram
Marta

Ruben sa...

Glädjande besked, och ni är verkligen värda både vin och annat gott!
/Ruben

Gunilla Teckenberg sa...

Men så bra att du får efterlängtade besked, du har haft det jobbigt!

På nyheterna i går kväll tog dom upp den extrema torkan på Gotland och inget regn i sikte verkar det som. Hur klarar ni trädgården, jag förstod som så att det var bevattningsförbud.

Kram!

Maribel sa...

Härligt med goda besked. Hoppas det ordnar sig med magen också.
Inte en enda Allium har kommit upp hos mig, så det blir till att köpa nya lökar. Mina Iris står i knopp, snart får jag njuta av dem, din har en härlig blå färg. Min Vallmo har stora knoppar, skall bli trevligt att se den i blom, tror den är liknande som din.
Ha det riktigt bra i sommarvärmen.
Kram Marika