lördag 14 maj 2016

FLERA VÅRFAVORITER

Efter gårdagens inlägg (fast jag la in det redan i torsdags) om min vårfavorit, så har nu en annan favorit pockat på att få visa sig; Tulpan!
Jag är nog kanske egentligen ännu mer förtjust i tulpaner än i narcisser, men...dom är inte lika lättodlade. Vilket gör att dom inte placerades högst upp på min favoritlista.

Dom äts av djur; Det ovan jord av rådjur och kaniner, lökarna av möss och råttor. Men i både "långrabatten" och i "pallkragslådorna", där växer och blommar en hel del - i alla fall i år!
 Nästa år är dom flesta borta eftersom det är "moderna namnsorter" som tydligen inte alls är lika tåliga som dom gamla hederliga.


På den första bilden är dock en "gammal hederlig namnsort" som överlevt ett tiotal år ute vid ruinen och den andra är på en ganska modern sort, `Marilyn´, som överlevt åtminstone några år nedanför rosenspaljén vid infarten. Fast det har naturligtvis blivit betydligt färre av den.....

Men är man ett "tulpanfreak" så är man. Jag ger mig aldrig tydligen, utan varje år beställer jag bara fler och fler från Dix i Holland. Det finns ett tiotal fullskrivna A4-sidor med olika, så man kan bara inte låta bli.
Dom här tre spräckliga sorterna planterades förra året - av Rolle- Fast under min noggranna övervakning förstås. *fniss*


Dom här mönstrade sorterna gör sig allra bäst på riktigt nära håll. Därför var det egentligen dumt att sätta dom i något annat än i några stora krukor - som jag kunde ha haft på altanen.
Då gör det inte heller så mycket att dom förmodligen kommer att försvinna redan andra året - då kan man ha krukorna med chili eller nått annat kul i växthuset!


Men dom är otroligt vackra och tjusiga, så nu håller jag tummarna att dom ska slå mig med häpnad och överleva och blomma överdådigt åtminstone en tre-fyra år!


Men det finns ju annat som börjar blomma fint nu. T.ex. det här lilla väldoftande olvonet. Fast det är inte så litet längre, det är faktiskt över 2 meter högt!


Och för att ni inte ska tro att allt är så välordnat i år (som det ibland kan se ut på utvalda bilder) så tog jag lite översiktsbilder från bänken i "stenhörnan". På dom ser man hur ogräsen brett ut sig. Det går  så när man inte rensar alls på ett år.....

Hela "stenhörnan" är överfylld med ogräs och det är väldigt svårt att få bort det. I alla fall om man har hål i magen och lite svårt för att böja sig på grund av det och ryggskottet. Eller rättare sagt för rädsla att få tillbaka det ryggonda, det räcker så bra med det andra! *fniss*


Det är väldans underligt, men när jag tittar på min trädgård så tycker jag den ser väldigt kal ut den här årstiden. Men när jag sen går runt med kameran så hittar jag massor av blommande växter. 
Kan bero på att jag tidigare hade en trädgård på 700 kvm och där klämde in en massa växter
så det var helt överfullt. Jag gillar när det ser väldigt frodigt ut.
Man har nog trädgård efter hur man är själv! *fniss*


Numera har vi alltså en trädgård på 4700 kvm. Visserligen med många fler växter än i Stockholm, men det förslår ändå inget. Man kan stoppa in hur mycket som helst - av både lökväxter, perenner, buskar och små träd - utan att det märks direkt. Men det ska ju skötas också.....

Nu har häggmispeln slagit ut helt. Den är som en sky, synd bara att blomningen är så kort. Fast jag gillar deras blad också!

Även Rolles rosenrisp blommar för fullt och jag får ge mig och erkänna att den är mycket vacker. 
Men fy 17 för den hemska lukten.....kattpiss!

Och en annan sak som inte är så kul; Inga bygggubbar har visats sig ännu, så växthuset ligger fortfarande inpackat i garaget. Men nu har dom - efter två påstötningar - äntligen ringt och talat om att dom kommer klockan sju på måndag morgonen! Vi får väl se.....!!

6 kommentarer:

Maribel sa...

Inget är som att vänta på något, hoppas de kommer på måndag, så du kan börja inreda ditt växthus. Fina tulpaner, den gula är en riktig skönhet.
Ha en fin helg /Marika

lavendia sa...

Då får du ingen sovmorgon på måndag, men det kan det vara värt.
Det där Dix verkar vara en guldgruva. Så mycket fint.
Du skriver att du vill visa litet ogräs och att allt inte är så välordnat. Så tänker jag också ibland. För det verkar som om att allt jag sår blir så bra och att min trädgård är så innehållsrik. Så är det inte alls. Men det är mycket roligare att visa bild på det fina. Och allt som inte lyckas är ju inget att skriva om
Idag hade tusentals myror byggt bo under en stor zinkbalja i växthuset. Ut med baljan och grävde upp alla chilisarna och satte dem i egna krukor. Det är 5 grader idag, inget uteväder för chilisar.
Häggmispeln har ätliga bär också.
Rosenrips luktar svarta vinbär, inte det du tycker. Dessutom väldigt fin. Uj, så långt det här blev.
/ Britt

Evas Kvarnaro sa...

Toppen fina favoriter och vackra trädgårds bilder.
Jag ej fattat att denna helg är det pingst helg, Maj månad är full av händelser. Vi ska på Wilhelms konfirmation nu (Marias) .
Trevlig Pingst / Eva och Rolf

Carita och Bertel sa...

Vilka underbara tulpaner. Innan vi hade satt upp när för rådjuren brydde jag mig inte om tulpaner för jag fick aldrig se dom. Nu går det hur bra som helst. Jag tycker förstås att dom är lite kinkiga och ibland räknar jag dom som ettåringar. Men faktiskt, i år blommar dom om, nästan alla och jag har inte gjort något speciellt. Vi har ju en gammal sort också som alltid kommer tillbaka och som fanns på tomten när vi köpte huset. Jag gissar att dom är från 40-50-talet , Ha en fin pingst-helg Carita

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Susie!

Jag tycker inte alls det ser kalt ut, tvärtom, mycket välordnat och alla växter får synas och komma till sin rätt. Men jag är ju en sådan som inte vill ha djungel i trädgården där allt trängs och de svagaste går under.

Jag tycker er trädgård just nu är väldigt tilltalande.

Kram!

Unknown sa...

Du har så fantastiskt vackra blommor. Härligt att få se.
Jag har mest gamla tåliga sorter jag "ärvt" från gamla trädgårdar, förutom några lökväxter som jag blir lika glad över varje år de lyckas komma tillbaka.
Är det inte typiskt byggarbetare att de tar på sig för många uppdrag så att alla kunder blir förtvivlade när det drar ut på tiden innan de blir färdigt. På ett sätt förståeligt, men satans så irriterande.
Ha det gott i väntan på att du får ett färdigt växthus!
Kram