måndag 30 maj 2016

ALLIUM OCH POTATISTABBE

Idag är det så hett att man inte kan göra några jobb ute längre. Vi gick dock ut jättetidigt och satt igång för att göra det vi förutsatte oss igår att vi skulle göra idag. Det gäller att ha lite press på sig så man inte bara slappar.....

Nyss var det 53 grader i växthuset, så Rolle drog in till Hemse för att inhandla det som behövs för att sätta upp skuggväven (våra befintliga myggnät). Själv la jag mig för att vila lite och läsa i Läckbergs bok Fyrvaktaren. Riktigt bra, även om man kan gissa sig till mördaren!

Jag är inte direkt pigg, har sovit uruselt. Jag oroar mig för den äckliga dryck jag måste få i mig 
ikväll, så jag vaknade redan halv fem. Men sova på dagen gillar jag inte, men däremot ligga 
och läsa det går bra!

Det är alltså otroligt varmt, men det blåser också kraftigt. Det betyder att egentligen skulle hela trädgården behövas vattnas, men det går ju inte. Men jag vattnade det viktigaste i morse och så får jag väl slå på spridaren framåt kvällen-  om det finns nått vatten i brunnen!

 Nu börjar man faktiskt se att växterna håller på att ta stryk, Ja, inte ogräset förstås. Det växer 
så det knakar. Så både Rolle och jag gjorde en insatts idag. Han med gräsklipparen och trimmern, jag med busksax och sekatör - och vattenkannor!

Alla krukor får nu vatten både morgon och kväll - och trots att jag dragit kraftigt ner på antalet i år, så är dom massor. Men något fint blommande måste jag ha när hela perennrabatten mot vägen 
är bortgrävd!

Just nu är det lite tulpaner kvar och så har alliumen börjat blomma. Och dom har jag många av i olika namnsorter!

Här är det vanlig gräslök ihop med allium i en pallkragslåda!

Löjtnanshjärtat som också växer i en pallkragslåda är som en stor buske.

 Allium tillhör alltså mina blomfavoriter. Det enda jag inte gillar är att bladen blir gula och 
fula när blomman slår ut och att dom inte blommar hela sommaren! Men det är det ju inte 
mycket som gör.....

Nu sitter jag här och väntar med spänning på att Rolle ska komma hem med tillbehören till växthuset. Dessutom skulle han handla lite middagsmat åt sig, jag lever ju på flytande föda och får dessutom inte äta något efter klockan två. Han ska få ugnsstekt isterband med äpple, purjolök och persilja och till det potatis. Hjälp.....potatisen är slut kom jag precis på! Hur ska han överleva det!!
.

5 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Här är det också varmt och skönt.Skulle också göra en massa idag men jag orkade bara en del.Hoppas det går bra för dig i morgon.Själv fick jag min dom idag.Blir två operationer i handen framåt hösten.Det är ju lång kö till operation.Håller tummarna för dig att allt är bra.
Kram.

Rost och rädisor sa...

Jamen titta! Nu är växthuset igång, inrett och full rulle på odlandet! Ser inbjudande och mysigt ut, men kanske inte just när det är 53°. Hoppas växtligheten överlevde grillningen.

Bra idé att blanda stora alliumbollar med gräslök. Den idén lånar jag redan imorgon.

Ha det så gott
Anette

Unknown sa...

Vackert med Allium!
Lycka till imorgon! Kram

Ölandsvindar sa...

Torka, värme, blåst! Inte precis vad vi behöver just nu. Men jag har fortfarande vatten kvar i tunnorna. Dessutom ställer vi en hink i slasken så allt spillvatten hamnar i den. Det blir en hel del som annars bara rinner bort. Det blir så fint i ditt växthus. Jag måste nog styla om lite i mitt glasväxthus till hösten.
Kram från Kerstin (som träffade våra tyska vänner i helgen, men det såg du ju).

Ingrid sa...

Alllium är fint tycker jag. Krister och Thomas har en rabatt alldeles full av dem som är som vackrast nu.
Hoppas att du får i dig det där äckliga!
Kram, INgrid