måndag 11 april 2016

TRÄDGÅRDSTUR

I dag var jag tvungen att ta kameran med mig när jag haltade runt i morse med Santos. Anledningen är att grävaren kommer tidigt i morgon bitti. Och jag vill naturligtvis dokumentera hur det ser ut innan för att ha något att jämföra med! 
Jag sparar dock dom bilderna till lite längre fram när växthuset är på plats. Men jag tog naturligtvis lite andra foton också.....

Här är vyn från infarten med dess buskar. Det är är en stor buskpion som står mellan några smällspireor och den har Gustav & Gunvor i Burgsvik (dom med pionträdgården) dragit upp. Vilken färg på blommorna det är kommer jag inte riktigt ihåg eftersom den blommade första gången förra året, men jag tror att den har vita blommor!
Jodå, jag har ont i ankeln fortfarande, men det är mycket bättre och hindrar mig inte för att göra lite trädgårdsjobb. Eftersom jag ska ta det lite lugnt, så går det bra. Fast idag var jag tvungen att gräva upp en liten gul- och grönrandig yucca som jag fått av Ingvar och Margareta. Kanske inte så bra, men vad jag var ju tvungen. Rolle var fullt upptagen med annat.
Jag fick två yuccor, den andra står kvar i tårtbitsrabatten som inte kommer att röras av grävaren - hoppas jag!
Notera den avhuggna svartlaserade björkstammen som endast är till för att hänga piltavlan på!
Igår när vi höll på med att ställa ut möbler så kom vi på att vi var tvungna att byta bord på framsidan, men jag var ganska ovillig för jag ville inte ha något tjusigt elegant, men inte heller något plastigt.
Vi sitter här enbart när man är trött och behöver vila lite - eller när vi kastar pil - så vi var dock tvungna att  ha något. Sen har vi två mycket enkla rödmålade bänkar - så bordet måste ju passa ihop med dom - alltså kunde det bli lite problem med att hitta något vettigt.


Längst till höger ser man två fönster till Rolles hobbyrum; verkstan´. Där har Rolle hängt upp lysrör och dom är numera fullsatta med fröplantor!
Men inne i trädgårdsboden så hittade jag ett jättefint bord som vi hade på stora altanen tidigare. Vi böt ut det till ett lite större bord för några år sen. Det är svartlaserat men vi hade klätt det med röd vaxad tygduk och det passade perfekt till dom röda bänkarna.  Alltså får duken vara kvar tills den blir ful. Bordet är c:a 15-18 år gammalt, men fortfarande helt felfritt. Det är nämligen av väldigt bra kvalité, tror att det var KWA.

Längst upp till vänster är från ett av verkstadsfönstren - med omplanterade chiliplantor - och sen följer en bild från ett av köksfönstren med lite chili jag ska plantera om i större krukor strax. I nedre raden är det en bild från det andra köksfönstret med omplanterade chili och sen en bild från "sjukrummet" med nyskolade små tomatplantor av 3 sorter.
Jag fortsatte runt tomten på utsidan och tog massor av kort. Men det är fortfarande rätt trist brunt och grått, speciellt i morse när det inte var någon sol - och inte var det varmt heller. Bara 6-7 grader!

Fast det är klart, några små färgklickar finns det!

Jag gick alltså ett litet rastningsvarv med Santos och passade på att kolla hur växtligheten såg ut. Fast just den här busken är jag lite misstänksam mot.

Hamamelis x intermedia `Diana´
Den ser precis likadan ut som den såg ut i februari - då den egentligen skulle ha blommat med starkt orange blommor. Det är alltså en hybridtrollhassel. Men som sagt, den ser inte speciellt glad ut!

Här ser man närmaste grannens förråd/lada c:a 400 m från vårt hus. Det som ligger mellan oss är en fårhage.
Santos står som vanligt och spejar utmed vägen, dom tre "hundtjejerna" kan ju komma förbi!
Nån som inte heller är speciellt glad, det är Santos som bara vill ut och kissa på morgnarna och sen vill han hem och lägga sig att sova. Och vi går inte upp så tidigt precis.
Fast det har blivit lite bättre nu när det är vår.....

Dom här hyacinterna växer precis bredvid där växthuset ska stå, men dom bör klara sig från uppgrävning! Jag håller tummarna!!


5 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Du är så duktig på att ta förebilder, ja en riktig förebild helt enkelt!
Roligt att växthuset är på gång och plantorna ser fina ut. Har för mig att du nämnde nångång att du inte var bra på frösådder eller var det kanske bara att du inte hållit på så mycket med det. Verkar ju gå finfint och vänta bara, det ger mersmak.
Skulle velat se den där randiga yuccan, kanske en annan gång.
Ha det så gott
/Anette

lavendia sa...

Vad bra när man hittar något i gömmorna som kan komma till användning igen.
yuccor trodde jag inte kunde stå u, man lär sig något hela tiden. Det är bra det.
Vilka fönsterkarmar!! Du borde ha ett växthus! / Britt

Rost och rädisor sa...

Hej igen!

Jo jag bloggade om vattenläckorna den 17 februari, men inte om nonchalanta beteendet, samtal som inte rings tillbaka som utlovat och mejl som det inte svaras på när väl allt är betalt. Tänkte jag skulle ge dem en chans att reda ut soppan innan jag slog larm. Vi får hoppas det går bättre för dig. Vilken modell har du valt?

/Anette

lavendia sa...

Jag såg också det programmet och blev återigen sugen på att ha ett sådant. Jag har sått i omgångar, men ej lyckats. Då tror jag att jag köpte frön på Impecta, men de verkar inte ha den nu. Så jag googlade. Färdiga plantor finns på Egners i Karlskrona och ngt som jag tror hette Edafors.
Jag läste också att man kunde få huvudvärk av bären och även bli litet på kanelen av dem. Det är väl kanske samma sak.
Jag skulle nog vilja ha en buske ändå. Vi får se om vi lyckas. / Britt

Unknown sa...

Du har verkligen gröna fingrar! Fina plantor du har på g!
Förstår att växthuset kommer att vara överdådigt när du väl fått det på plats.
Krya på dig! Kram