lördag 16 april 2016

URDÅLIG FÖRARE

Härom dagen hade jag tänkt att klippa gräset på framsidan för första gången den här helgen. Man vill ju visa sin uppskattning av att Rolle gjort en helrenovering på min åkgräsklippare. Kunde behövas, jag har kört in i staketet ett antal gånger och skadat den på alla möjliga sätt. Men det regnade igår (4,5 mm) och det regnar idag. Har redan nu, klockan 09.30, kommit 5 mm.

Chiliplantor finns det numera i precis varenda fönster!

Första gången jag skadade åkgräsklipparen var när den var sprillans ny. Rolle åkte till Hemse i ett ärende och under tiden skulle jag testa min alldeles egna 5 minuter gamla åkgräsklippare.
Den var midjestyrd, den vi hade innan var som en liten vanlig traktor...så det var lite skillnad i hur man körde dom!


Jag "lyckades" direkt att köra in i gunnebostaketet och fastna bakom en stödstolpe. Först testade jag med att backa, fungerade dock inte. Glatt hoppade jag av och trodde att det bara var att lyfta bort den - men det gick inte heller! Så där stod jag och såg dum ut när Rolle kom hem.....

Och vad ska jag sätta för sommarblommor i den här rabatten (lyxrabatten kallad för att den var totalt onödig) i år!?

Med gemensamma krafter trodde vi dock att det skulle gå att få loss den, men det gick inte alls! Utan det slutade med att vi var tvungna att köra in bilen (pickisen) och dra bort den!!
Men ni ska inte tro att det slutade där, utan jag har vi ett par tillfällen till lyckats att återigen få den att fastna...att få smygpunka...att få växelreglaget att hamna i fel lägen för gott...att få.....
Ja, ni förstår att det behövdes en riktig genomgång!!

Gjutet och klart med singelfylld kant mot gräsmattan. Notera hålen som är för fastsättningen av växthuset i framkant. Den mörka rundeln mot väggen är en rensbrunn för dräneringen runt huset och sen har vi ursparningen för vindruvsstockarna.

I torsdags fick vi (jag) en present av Uffe & Eva att användas i växthuset. Men nyfiken som man är så kunde jag inte vänta tills dess, utan vi testade den i vardagsrummet i går kväll. Av Cronis & Beth fick vi en flaska av ett mycket gott italienskt rödvin - också testat!


 Braslyktan var riktigt snygg och dessutom mycket mysig - och vad varmt det blev. Det gillar jag som är en riktig "frysskit" inomhus. *fniss* (Fast det är klart det kunde ju vara rödvinet som hjälpte till med att hålla värmen.) Lyktan kommer verkligen att göra sig i växthuset!

8 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Go´morron Susie!

Vilka fina plantor du har i fönstret, blir något för det nya växthuset gissar jag.

Ta det lugnt med klipparen!

Kram!

lavendia sa...

Oj, oj! Tur vi inte har någon åkgräsklippare. Jag hade säkert också lyckats fastna i både staket och annat. På landet är det ofta jag som klipper, men i stan har maken klippt, tills vi skaffade en annan manick. Där har vi en slänt och manicken, kallad Dolly, klarar det galant.
Jättesnygg braslykta. Den skulle verkligen passa i vårt uterum. Vi sitter ju aldrig i växthuset. Men just idag hade den behövts för värmens skull. / Britt

trädgårdsdrömmar sa...

Nu börjar man kunna ana hur det blir med växthuset mot väggen.
Och vilken fin braslykta du fick.Den blir bra att tända i växthuset på våren och hösten.
Kör försiktigt.
Kram.Gunsan.

Charlotta sa...

Det där med gräsklippning kan vara en utmaning. Här hemma har jag totalvägran på åkaren, den måste nämligen tjuvstartas med sladdar under huven och det vill jag inte ens lära mig hur man gör... ;) Så det är att dra i snöret och vandra när det blir dags i stället. Och det är ju så bra motion, så länge man orkar. :))
Ha en fin söndag.

Rosor och ruiner sa...

Oj, redan gräsklipp? Ja, det kanske är dags här med snart. Har glömt att sätta ut vattenmätaren, så jag vet inte hur mycket som har kommit här i stan, skall ut och göra det nu innan jag glömmer det igen. FÖr det har regnat rätt rejält i alla fall, bra där! Tycker jag i alla fall, trots fönsterputs!

Ha det gott!
Gunilla

Carita och Bertel sa...

Ja man kan inte vara bra på allt alla gånger . Något gräs behöver vi inte klippa ännu fast nu börjar det bli lite grönt i alla fall. Just nu regnar det och det är jag glad för , för det började bli torrt och nu tar nog gräset fart också. Ha det fint. Carita

Ingrid sa...

Det låter som om du och Claudio är lika dåliga gräsklipparförare. Han har också lyckats med både det ena och det andra och till slut var Bosse tvungen att köpa en ny och den får han inte köra. Han får använda handjagare.
Kram, Ingrid

HWIT BLOGG sa...

Hi hi, ja man kan inte vara bra på allt, eller hur? Vi har också haft en sån där åkgräsklippare som jag aldrig förstod mig på! Dock tyckte mannen att det var VÄLDIGT kul att klippa gräset då...nu är det jag som får gå runt med den "vanliga" gräsklipparen, ja ja.
Ha en fin vecka!
Kram från Titti