torsdag 24 september 2015

TÄCKNING

Efter helgens och måndagens lycka, så blev det naturligtvis ett riktigt bakslag på tisdagen. Det började redan på natten och sen forsade det ur mig hela dagen. Jag mådde dessutom lite illa och hade ont i magen. Vilket var första gången faktiskt.....


Så igår var jag överlycklig när jag äntligen (15.30) las om på VC. Det är nog så att hålorna i kroppen börjar bli lite mindre - alltså växa igen. Så när jag fick den stora duken (15x15) som suger upp vätska och som jag brukar få, blev det tydligen "för mycket"!


Nu har jag en Aquasel Extra på 10x10 och den känns inte. Underbart! Det kanske - äntligen - är på rätt väg efter 5 månader! (Fast det är för jävligt rent ut sagt att jag ska få såna här bakslag hela tiden!!) Om 10 minuter ska jag åka iväg till Klinte för idag är det kl 10.00 som gäller. Det är rätt skönt att det är tidigt, för då har man hela dagen på sig efteråt. Synd bara att det braiga vädret har försvunnit.


Det var disigt och gråmulet på morgonen, men nu regnar det för fullt. Men det är iaf 15 grader och så blåser det inte - och det ska bli bättre väder på eftermiddagen. Så idag ska vi göra lite roligt ute. Fast sitta ute och äta lunch är inte att tänka på, det är alldeles för blött. T.o.m. här under taket är det ruggigt!


Det roliga är att vi ska köpa en massa säckar med täckbark och sen ska Rolle börja lägga ut det i långrabatten. Förmodligen kommer det gå åt c:a 50 stycken, alltså 1 st 50 liters säck per meter, men vi börjar lite lugnt med fyra. Inköpsstället är inte långt från oss, så det är lätt att handla fler. 
Det ska bli ett riktigt ordentligt lager för att hålla det värsta ogräset stången, så dyrt lär det ju bli men bara det blir bra så. Det var en av våra hjälpare i helgen, Margareta, som tyckte att det skulle bli bekvämare med täckbark mot att gräset skulle få växa in i buskarna. Och det har hon ju rätt i.....

Här syns biten Rolle rensade. Den är från den gula tujan till rosenflockeln som visserligen är en perenn,
men så stor att den får vara kvar!

Det gick jättefort på VC idag, till skillnad mot tidigare när det först tog en timme, sen 45 min och den senaste månaden ibland 30 minuter - så gick det på en kvart idag. Otroligt! Så jag känner mig glad och nöjd!

Här ser man ruggen med brunorange alunrot som lämnades kvar, det är också en rödbladig precis bakom. Dom ska jag ta hand om senare och kruka. Sen syns tidlösan som jag absolut ville ha kvar. Bakom dom här stod en stor övervuxen  silverbuske med torra blad. Den grävde Rolle upp - på min begäran - och så har vi slängt den. Det är ju en "ogräsbuske" (fast jag gillar dom på grund av doften från deras blommor) så vi har massor av skott bland stenarna till höger som jag måste ta hand om i vår! Det blir mycket jobb 2016.....

Och när jag kom hem nyss så hade ösregnet övergått i solsken, så strax åker Rolle iväg för att köpa täckbarken.
Jag har i många år önskat mig en sån där "rosenkratta" att kratta med under buskar, nu måste jag skaffa mig en. Men det kanske dom har på Granngården i Hemse. Eller den stora välsorterade järnaffären. Jag kanske ska åka med.....!?


6 kommentarer:

mammi sa...

Hur hinner och orkar med alla fina bilder och texter. En sådan kratta köpte jag för några år sen. Är superbra, hänger inte upp sig när man krattar under buskar o dyl. I går hann gräset torka riktigt ordentligt, så jag kunde klippa lite mer än hälften av "gräsmattorna".
Ha det så gott
Kram från oss 3

Ingrid sa...

Så trist med ett sådant bakslag nu igen! Det kan väl vara nog nu kan man tycka.
Det där braiga vädret kom tillbaka rätt kvickt och det ser ut att bli skapligt nu några dagar, så det blir nog en fin helg.
Kram, Ingrid

Evas Kvarnaro sa...

Men nu får det väl vara nog med det dära läckaget, jisses 5 månader, tiden.
Tur du och Rolle har Santos och trädgården att tänka på, för där tar det liksom aldrig slut, hmm som tur. för vad skulle man göra om trädgården vore av plast ? ! Rulla tummarna och bara glo är inte så kul, njuta för länge kan oxå bli för trist, eller hur ?
Vädret ja du hösten är här och med den regn och rusk
Hoppas folket som ska på skördefester får bra väder.
Du vet vi sticker till Italien, bara si så där, hi hi hi . . . .
Sen kommer Tina och Paul hem, då blir det fest god mat och vin, *fniss*

Sköt om dig vän, kram/ Eva

Marlise sa...

Hej Susie,
Dein Garten sieht sehr gut aus.
Und 2016 machst du ihn noch viel schöner!
Ich wünsche dir, das sich die Wunden endlich schließen.
Genieß alle schönen Stunden.

Din trädgård ser mycket bra.
Och år 2016 du gör det ännu vackrare!
Jag önskar er, det sista stänga såren.
Njut av alla vackra timmar.
Må så gott kram/ Marlise

Anonym sa...

Synd att det är så långt emellan oss för här står det precis en sådan rosenkratta och skräpar! Sprillans ny och den kommer aldrig att bli använd eftersom jag snubblade över en annan som ligger bättre i mina händer...

lavendia sa...

Så tröstlöst med detta vätskade sår. Det låter ändå som det blir något bättre. Hoppas, hoppas det. / britt