torsdag 13 augusti 2015

SVAGT ROSA(LILA)

Precis just nu sitter jag på kontoret och bara väntar på att solen ska torka upp gräsmattan tillräckligt så jag kan klippa den. Ja, alltså väldigt sakta (på 2:an) på den plana på innertomten och i förträdgården med min åkgräsklippare, resten vågar jag mig inte på. Det är numera helt och hållet Rolles jobb!



Idag är en riktigt positiv dag. Vädret är perfekt, soligt och lagom varmt samt ingen vind - och så mår jag bra. Jag läcker nämligen inte, utan har klarat mig sen omläggningen igår eftermiddag. Helt fantastiskt! Det var en hel vecka sen sist, sen dess har det forsat ur mig. Men nu prövas en ny metod - vilket jag håller både tummar och alla andra böjliga kroppsdelar för ska fortsätta fungera!! 



Ämnet för bilderna idag är BLEKT ROSA och för att retas lite visar jag den här taklöken med sina enormt fula - och lite obscena - blommor.



Och när jag nu är inne på ämnet "lite fult", så kan jag erkänna att min "lyxrabatt" med rosa - och några vita - sommarblommor framför rosenspaljén inte riktigt har blivit som jag tänkt mig. Nej, nästa år får jag se till att vara frisk och köpa dom sommarblommor jag hade tänkt mig från början! Fast jag får nog vara glad över att det sitter några planterade där överhuvudtaget!!



Likaså har inte rosenflockeln växt till sig som vanligt. Den är "bara" c:a 1,5 m hög (brukar vara uppåt 3 m) och blomflockarna är små. Dom brukar vara enorma. Fast dom är många som tur är. Jag tror dock att jag vet orsaken. Rolle har varit jätteduktig på att vattna, men han vattnar för lite varje gång. Han spiller t.ex. på 2 kannor vatten på "lyxrabatten" ovan en gång i veckan. Det är ju ingenting. När jag påpekar att blommorna håller på att vissna så spiller han på några till.
Men rosenflockeln står i långrabatten och den har först nu börjat få lite tillskott på vatten. Men han vattnar ju i alla fall..... *fniss*


Vilket min sammetshortensia är ett bra exempel på. Den står ju i en pallkrage - alltså kruka enligt Rolle - så den får vatten nästan varje dag. Vilket resulterat i att den har blivit jättestor och har massor av blommor. Faktiskt en riktig "showstopper"!



Vilket det här lilla japanska trädet (glömt namnet) också har blivit. Den står passande nog precis vid infarten och är bland det första man ser när man svänger in till oss.



Eftersom jag tydligen tagit en massa kort på svagt rosa(lila) blommor, så får alltså det bli temat för det här inlägget. Får väl visa dom starkare rosa blommorna i morgon.

KRAM - Susie 

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det är bara inte klokt så många vackra blommor ni har i trädgården.
Underbart!
Hjälper till att hålla tummarna för dig.
Ha det gott! Kram

lavendia sa...

Så mycket fint. Jag fattar inte varför du ratar "lyxrabatten". Jag skulle vara glad åt den istället. Jag är också glad att mina rosenflocklar inte är tre meter. Mina är nog också 1,5 ungefär. Så trodde jag de skulle vara.
Sammetshortensian är jag förtjust i. Flera grannar har den så jag njuter av deras.
Sedan vet jag inte vad du har för fantasi.Taklöken är väl en taklök!
Skönt att du har en bra dag. Hoppas fortsättningen också blir det. / Britt

Anonym sa...

Jag tycker att lyxrabatten är jättefin. Skönt att du känner dig piggare. Måste vara frusterande att inte få göra det man vill i sin trädgård, men Rolle har gjort ett fantastiskt jobb. Fortsätt att krya på dig. Kram Berra o Boel

Anonym sa...

Tack för dina fantastiska trädgårdsbilder, och att jag kan titta på på dem utan att ha en egen blogg, det viktigaste jag har att säga är att jag önskar dig snar bättring såklart o all lycka.

Vonna

Marlise sa...

Dann drücke auch ich dir beide Daumen
das es dir jetzt besser hilft.
Dein Garten sieht fantastisch aus!
Nächstes Jahr machst du wieder alles
wie du es willst
und schwimmst jeden Tag im Pool.
Liebe Grüße aus der Eifel nach Gotland

Sen trycker du på tummen
det nu kommer att hjälpa dig bättre.
Din trädgård ser fantastisk!
Nästa år gör du allt igen
som du önskar
och bada varje dag i poolen.
Hälsningar från Eifel till Gotland
Kram Marlise