fredag 17 juli 2015

HUR BLEV DET SEN!?

Idag tänkte jag berätta om vad som händer i trädgården - och hur några förändringar slutat. Men det är knepigt att välja ut exakt vad man ska skriva om! 

Jag börjar dock med kombon mellan clematisen vid ingången och den nya färgen på trädgårdsmöblerna på framsidan. Rolle - som kanske inte är så fanatisk när det gäller nyanser som mig - gick bara och köpte en röd färg och målade dom urblekta rosaröda möblerna.
Nymålat är ju alltid fint, men det var inte riktigt den nyansen som jag hade valt. Men...nu har jag vant mig och när den här clematisen slagit ut så känner jag mig riktigt nöjd. Det slutade perfekt!



Hur det har blivit med rosorna i år behöver jag kanske inte upplysa om. Dom blommar helt fantastiskt. Men det finns ju dom som är bättre och sämre. Om vi börjar med den sämsta jag har så är det den lilla bleka fula klängrosen längst upp till höger. Den växer inne i en stor buskros (vilket man får vara glad över) och den kan jag absolut avråda folk för att sätta; Det är en Phyllis Bide!
Sen har vi den längst ner till höger, den en simpel sak som växer vid en brunnslock ute i parken. Den heter Pink Robusta. Den har bara varit helt fantastisk. Det är t.o.m. förbipasserande som stannat och frågat vad den heter! Den blommar visserligen hela sommaren, men det allra vackraste floret är nog på tillbakagång, så nu gäller det att njuta av den!!




Här ovan är dom andra rosorna som förnöjer oss just nu. Speciellt idag när vi (läs Rolle) grävt ner dom sista sommarblommorna i "lyxrabatten" framför rosenspaljén.

Så här såg det ut härom dagen då Rolle trodde att han var klar med rensningen, grävningen och planteringen. Ha!

Så här såg det ut kl nio i morse då dom 20 petunior vi köpte igår hos Jonas var nergrävda. Sen gödslades allt med Osmocote och vattnades (ja, varje kruka sänktes också ner i vatten innan planteringen) så nu väntar jag bara på att allt ska växa ihop och bilda en ogenomtränglig - alltså för ogräset - massa! *fniss*


Du som läser min blogg vet också att jag roade mig med att måla den blekta boll vi haft i CD-stället i "bambu- och gräsrabatten". Det blev en hel del ommålningar innan den var klar, här nedan är en.

Jag hade först tänkt mig den med grön botten och så rött-orange-gult, men jag gillade det inte. Alltså blev den istället rostfärgad nedtill (för att matcha den rostiga plattan under) och så lilla med mörka knoppar. Först gjorde jag knopparna vita, men usch vad det lyste i ögonen, så då blev dom mörkt blålilasvarta istället. Får duga tills det är dags för nästa ommålning efter en vinters blekning!


Har egentligen en massa mer bilder att visa, men tiden rinner iväg. Klockan ett ska jag vara på vårdcentralen för dagens omläggning och innan dess måste jag fixa till mig. Men jag bara måste visa det här roliga trädet.....

Ser kanske inte så märkvärdigt ut förrän man tittar lite närmare. Det börjar med att på våren slå ut med röda vackra små blad och sen framåt sommaren så blir dom nyutsprungna bladen gröna istället. Till slut är hela trädet grönt. Alltså precis tvärtom mot andra växter som börjar gröna och blir röda framåt hösten! Det är en Virginiahägg, Prunus virginiana`Schubert´.

Sist visar jag Rolles favorit just nu; Den blommande lärken!
Det är alltså vad han informerar sina "inte så växtinsatta" vänner om. Han påstår att det är väldigt ovanligt att dom blommar, men det är fömodligen för att det är en uppstammad lärk.
Går dom då på det hela så skrattar han gott för sig själv.....




9 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Han är rolig din Rolle, och duktig på att gräva och plantera också, det kan du hälsa honom!
Den där lyxrabatten gör ju verkligen skäl för namnet nu, vilka läckra färger du har fått till där!

Gunilla

Ingrid sa...

Ni är verkligen helt fantastiskt duktiga med att göra vackert i trädgården och den där blommande lärken var ju häftig. Undrar om Jonas i När har några sådana? ;)
Jag har för första gången varit och besökt honom och det var en trevlig upplevelse.
Ha en trevlig helg!
Kram, Ingrid

mammi sa...

Har inte fler berömmande ord, utan möjligen avundsjuk. Helt underbara bilder
Kram

Unknown sa...

Ni har verkligen en härlig trädgård med underbara blommor! Jag gillar den blommande lärken. Han har humor din man.
God fortsättning till dig! Kram

lavendia sa...

Det är roligt med litet trädgårdsprojekt. Speciellt roligt om man gör dem ihop.
Undrar om någon har rosen Phyllis Bide, och tänker "varför tycker hon den är så ful?". Själv har jag den inte och jag får nog hålla med dig om att de andra är finare. / Britt

Carita och Bertel sa...

Så snyggt ni har i era rabatter och du verkar vara en fena på att fixa till rabatterna. Dina rosor är jättefina, fast jag inte är någon rosmänniska. Häggen som går från rött till grönt låter spännande och din boll också som kanske byter färg varje år. Ha det fint. Carita

Monica sa...

Oh så fint det blev i ettåringarnas lyxrabatt, alla blommor verkar må lyx hos dig, och ditt konstbverk med bollen gillar jag. Du är en kreatör av störst mått. Härligt! hOPPAS DU BLIR BÄTTRE OCH BÄTTRE FÖR VARJE DAG SOM GÅR KRAM moNICA

Evas Kvarnaro sa...

Den där Rolle han är en riktig 'lurifacks', men denna gång skulle han inte lura mig, hi hi hi . . . . Han vill ju oxå ha några specialare,men tänk om trädgårds-sällskapet kommer på besök när de fått höra om den ovanliga lärkträdet som blommar, *fniss*
Jisses Susie vad vackert det blommar, detta året har ju varit kanon bra för alla dina rosor, kanske det 'mökna' regnande gjorde dem glada.
Det har ju inte heller varit så hemsk hett någon längre tid därför mår de verkligen prima. Ja min stackars 'få antal'rosor mår oxå bra, men storleken och mängden blir aldrig i min tid som hos er. Det måste jag förlika mig med.

Men snälla du vilket jobb du lägger ner på en boll, byter färger hit och dit,
*he he he*, men ska de vara bra så ska det . . . .
rätt färg eller inget alls, hi hi hi . . . . du är ju för kul du 'fniss....

Må väl kram, hälsa dina pojkar, både tvåbent och fyrbent, hi hi . . .
Eva och Rolf.

Rolf läser och kollar ju oxå vad gubben din gör.

Bosse Lidén sa...

Vilken fantastisk trädgård ni har. Dessutom verkar du var konstnär också. Kram Bosse