onsdag 1 april 2015

TID FÖR VINTERGRÖNT Del 1 & 2

DEL 1

Kom precis in efter att ha gått morgonrundan med Santos. Det var riktigt skönt ute trots att det bara var +5, men solen sken och framförallt - det blåste inte! Men nu har solen gått i moln.....


Jag tog med mig kameran ifall man skulle hitta nått nytt som blommade, men inte var det mycket precis. Därför blev det lite bilder på vintergröna saker. Det är en perfekt tid för dom just nu. Man är ute och donar i trädgården så man ser dom, men vårväxterna har inte kommit igång ordentligt ännu. Fast det finns ett svagt skimmer av gult över forsythian.....


När jag såg närbilden på den här järneken så ser jag att den börjar bli väldigt gles upptill. Ska nog ta och beskära den lite under JAS-månaderna (alltså juli-aug-sept). Då har ju också det jättestora elefantgräset till vänster om busken växt upp ordentligt, så då gör det inget om den blir lite låg ett tag.....


Dom sex (alltså inte fem som jag skrev tidigare) snödroppsruggarna som jag fick av Lisa ser fortfarande fina ut, men det var nog tur att jag inte vattnade dom när jag planterade dom. Det är otroligt blött nu eftersom det regnade hela två dagar i sträck. Dikena är faktiskt fulla med vatten och det brukar dom aldrig  vara, dom brukar vara snustorra.....


Tyvärr kom jag aldrig till baksidans stenslänt eller långrabatt igår när jag gick ut för att rensa. Jag var tvungen att börja under buskarna vid infarten. Där hade tydligen alla löv som blåst runt fastnat. Men nu är det fixat, jag klippte också ner en massa clematis och började titta över klängrosorna - för dom tänker jag nog ta i dag! Så jag får nog be Rolle att hjälpa till med att räfsa baksidan.....


Tyvärr ser du ju inte längre så skönt ut ute, men vad gör man. Det börjar ju växa så otroligt nu att man är tvungen att slutföra dom första jobben innan det är för sent. För finns det nått tristare än att försöka pilla bort en massa halvruttna löv ur rabatterna.....



Och om man inte får bort allt skräp så ser man ju inte heller vad som är på gång! Som dom här fina hyacinterna som faktiskt har börjat slå ut. Det var tur jag rensade här i förra veckan.....


Jag gillar dom här vanliga vita julrosorna, Helleborus niger, men för att se dom ordentligt så måste man ligga ner på backen. Och det är inte kul......

DEL 2

Nyss kom jag in eftersom ryggen sa upp sig. Pallade inte att räfsa längre! Och inte blev det baksidan idag heller!!
Nej, istället så fyllde vi på jord i pallkragarna där den blåa skyddsplasten syntes både här och där. Jag har ångrat den här blå plasten många gånger, men jag har ÄNTLIGEN kommit på att det var nog bra att jag satte illblå skyddsplats mot träet. Hade jag valt svart hade man aldrig sett det och då hade man garanterat glömt bort att man måste fylla på jord varje vår! *fniss*



Efter det jobbet fortsatte vi till garaget, jag rensade ur rabatten bakom murrabatten och Rolle började räfsa gräsmattan - där det ligger tonvis med barr och små kvistar från lärk och gran och tall. Så när jag var klar med utrensningen så hjälpte jag till med att räfsa lite...en stund...sen sa som sagt ryggen ifrån och då gick Santos och jag in!


Och vad gjorde Santos när vi jobbade för fullt!? Jo, han satt bland krokus och solade sig! Det är en del som har det bra!!

12 kommentarer:

lavendia sa...

Vad mycket och mycket fint ni har i er park. Både det man ser stående och det man måste krypa för. / Britt

Ölandsvindar sa...

Hallå Susie!

Vi har inte en gnutta snö här. Ett litet aprilskämt bara! Mina blå hyacinther håller också på att slå ut.
Kram /Kerstin

Gunilla Teckenberg sa...

Du har ju mycket grönt att glädjas över den här tiden på året. Julrosorna är blyga ja, vill inte kika in i kameran men visst är de förlåtna, de är ju så ljuvliga med sin tidiga blomning.

Glad Påsk till er alla tre!

Rost och rädisor sa...

En hel del vårstädning krävs det, men så fint när man är klar och ser alla godingar.
Önskar dig en gin påsk
Anette

Rost och rädisor sa...

Fin påsk givetvis :-)
Anette

Rosor och ruiner sa...

Jaså du är igång och räfsar. Har inte börjat med det ännu faktiskt. Ja, idag skulle man ju kunnat varit ute, men då stod annat på schemat... men jag planterade i alla fall om pelargonerna, utomhus, det kändes bra i alla fall ;)

Ha det fint i påsk!
Gunilla

Gunnel sa...

Här är så blött så någon räfsning är inte aktuellt. För ett par minuter sen kom en hagelskur så det ser nästan ut som snö på gräsmattan. Min Santos är också expert på att njuta av tillvaron. Ha det gott.

Marlise sa...

Das sieht ja sehr schön aus bei dir
Das Wetter scheint auf Gotland besser zu sein, als hier bei mir
Bei uns hat es heute geschneit,
aber auch geregnet, gestürmt und Sonnenschein
eben Aprilwetter.
Schöne Ostern!

Det ser mycket trevligt med dig
Vädret verkar vara bättre på Gotland, så här med mig
Med oss är det snöade idag
men också regnade, stormade och solsken
bara aprilväder.
Vackra påsk!
Hälsningar till er/Kram Marlise

ulla laiho sa...

Det blir så snyggt när det vissnade kommer bort. Jag har också börjat lite smått men otränad som man är efter vinterns innesittande säger kroppen ifrån långt innan man är klar.

Anjas Hill sa...

Oj, oj vad du är duktig i alla fall trots ryggen!
Det som slår mig nästan alltid när jag tittat in här är att jag blir alltid glad! Dina inlägg andas glädje och optimism!

Glad Påsk!
Anja

Carita och Bertel sa...

Det ser så fint ut i er trädgård redan nu och en hel del blev gjort, trots ryggen, Man måste lyssna på kroppen och ta det lite lugnare ibland. Tyvärr blir man ju inte yngre med åren och man vill väl klara av sin trädgård så länge man kna. Ha en fin påskhelg. Carita

mammi sa...

Så ser det inte ut här. Allt är täckt av vitt, nej inte snö, hagel i kombination med åska !!!! När jag ser dina pallkragar,(visste inte förr vad det var) fick du ett råd av en bloggare "gör en öppning så du kan gå igenom dem"då först fattade jag vad det var.
Fina bilder som vanligt.
Glad Påsk