onsdag 15 april 2015

RENSJOBB M.M.

I väntan på att trädgården ska torka upp - det regnade igår kväll - så sitter jag här framför datorn igen. Det är dags för en uppdatering av bloggen, det var ju några dagar sen!


Igår började jag dagen med att tvätta, sen var jag ute ett tag och när vädret började bli sämre åkte vi först till Klintehamn och uträttade några ärenden, sen till Stora Tollby för att köpa potatis och på vägen hem till Fardhem för att inhandla deras vansinnigt goda äppelmust gjord på Stenkyrkaäpplen.


Bilderna är från Stora Tollbys trädgård. Tyvärr missade vi när alla deras krokus blommade. Jodå, vi var där och köpte potatis då med, men det ösregnade så lusten att fota var lika med noll!


När vi kom hem så var det dags för middag så det blev inget mer gjort i trädgården. Varken rensat eller fotat! Alltså tog jag med mig kameran idag när det var dags för min morgonprommis. I demoktratiskt anda gör vi i ordning frukosten och går ut med Santos varannan morgon.


Det bästa med att det varit så pass kyligt sista tiden (utom i lördags), är att alla blommor hållit sig otroligt länge. Trollhasseln blommar fortfarande för fullt och dom extremt tidiga små påskliljorna är fortfarande lika fina. Dom andra narcisserna har ännu inte slagit ut, men dom är på gång!


Hyacinterna har blommat jättelänge nu, men forsytian som varit på gång jättelänge har precis börjat slå ut. Äntligen!


Jag älskar dom gula blommorna och dom gulbrokiga bladen från järneken mot dom starkt blålila hyacinterna. Hade nästan tänkt att köpa fler blå hyacinter i år (Dix grossistkatalog med lökar kom igår), men jag tror att jag ska ta något annat. Det får nog räcka med dom hyacinter jag har.....


När jag gick runt på tomten så upptäckte jag att rosenripsen slagit ut. Den är alltid väldigt tidig och när den väl har börjat så går det fort. Från igår till idag faktiskt! Men den luktar svartavinbär - alltså kattpiss - tyvärr!! Trots det har vi den precis vid den lilla uteplatsen på framsidan, men det var Rolles val och han tycker inte att den luktar illa.
Så vad gjorde jag för trädgårdsjobb igår förmiddag!? Jo, jag rensade ogräs under rosenspaljén. Ett hemskt jobb!


Så här ser ut där det är orensat, fortfarande! Trots att vi rensade det värsta för ett par veckor sen, men ogräset och framförallt gräset har verkligen växt till sig. Den här sista delen har jag tänkt rensa klar idag. Om jag orkar!
Bilden nedan visar hur set ser ut efter en minituös rensning. Jag t.o.m. klippte bort några klängrosgrenar för att komma åt gräset som - naturligtvis - växer mitt inne i rotsystemet!



Sen var det tänkt att jag skulle lägga på täckbark, men nu har jag fått en mycket bättre idé. Jag ska lägga på grus! För lägger jag på täckbark kommer den att blandas med gruset runt rabatten så fort jag försöker rensa - och det behöver man göra ofta. Lägger jag på grus så kommer det naturligtvis att blanda sig med jorden under, men då är det bara att fylla på grus igen!!
Så idag ska Rolle beställa hem ett par kubik, vi behöver även fylla på på flera ställen. Men jag måste erkänna att det tog ett tag att övertala gubben att det skulle bli bättre - och snyggare - med grus. Så nu hoppas jag att det stämmer..... *fniss*

5 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Klart det blir snyggast med grus.Hade tänkt jobba ute jag med men har fått jobbförbud i 3 veckor medan min hand läker.Det känns väldigt hårt för jag har inte klippt bort allt visset ännu.Suck ja inget att göra åt det.
Kram.

lavendia sa...

Det blir nog snyggare med grus. Och det verkar inte vara ett ställe man skottar snö på. Vi hade grus där vi bodde förut och när man skottade kom det med en massa grus och hamnade i gräsmattan. Men så verkar det inte bli här. / Britt

Carita Liljendahl sa...

Ja, dom här bilderna blir jag i alla fall glad av. Kan trädgårdar spira upp efter vintern och växterna hitta sin väg upp från jorden... då måste också jag kunna resa mig och blomma ut.
Kram!

Evas Kvarnaro sa...

Jaha det händer lite 'saker' hemma hos er ser jag, trodde du inte hade något att göra,*fniss* kanske låg i
mys-soffan och läste en god bok eller nåt liknande . . . .
Flitig som en myra, eller som en hel myrstack, hi hi . . .
Vädret är ju inte så kul att vara ute i
Hela måndagen var jag i gång med en 'större städning' i vardagsrummet, som jag sen inte ska göra någon större städning i.Vi är sällan där på
sommar-halvåret, då är det utelivet som gäller och altanen är som vardagsrum.
Jag höll även på i trädgården i måndags och alltid gör jag för mycket så det blir surt efter. Nu har jag liksom träningsvärk, hi hi . . . .
Usch jag är ju alldeles för klen ....
Mitt dumma nöt får skylla mig själv, och förra veckan hade jag problem med ischias nerven och muskelbristnings-värk i skulderbladet, (fått massage)
Du ser vilken jäkla hypokondriker jag är, *he he he*
Klarar du dig utan träningsvärk ?
Men du har bättre 'kondis' än jag.

Må väl kram/ Eva

Rost och rädisor sa...

Kommer att bli fint med grus men hur blir det med gödslingen...
Allt gott
Anette