söndag 8 mars 2015

EKSTAKUSTEN, TRÄDGÅRDEN & VÄXTHJÄLP

Vilken fantastisk underbar vårdag det har varit idag! Efter lite "plock-i-pinn" jobb i trädgården, så blev det lite tid framför datorn och sen skulle jag gå ut igen i trädgården hade jag tänkt.
Men...då tyckte både Rolle och Santos att vi skulle ta oss en prommis istället, så det bar av ner till Ekstakusten. 


Tyvärr visade det sig att det drog en aning kallt nere vid havet, så istället för att gå där så gick vi en liten skogsväg (traktorspår) rätt upp i skogen istället.



Det visade sig vara tur för när vi kom fram till det här öppna området, så kände man faktiskt av vinden. Alltså gick vi aldrig över det. 


Ja, alltså Rolle och jag. Santos han sprang glatt ut på fältet och skuttade lätt och smidigt runt vattenpölarna - han gillar inte att få blöta tassar! Det var alltså inte bara lite blåsigt där, utan också väldigt sankt.




Men han hittade några härliga torra partier där han kunde sitta och mysa i solen!


När vi vände tillbaka kom vi förbi ett gammalt hus, som förmodligen använts av skogsjobbare eller jägare. Det fanns en liten järnspis och ett bord och några stolar i ett pyttelitet rum, sen var resten av huset förmodligen byggt som förvaringsplats för nån skrinda el. liknande. Just såna här saker är ganska kul, fantasin kommer igång direkt när man undrar vad huset använts till under åren.


Vi hittade också en ganska stor myrstack som såg konstig ut. Den hade antagligen grävts i av något djur, så man såg det typiska för myrstackar; Att dom gärna är uppbyggda runt stubbar.


Väl tillbaka nere vid havet igen så tänkte jag att vi kunde kolla om man inte kunde gå en liten bit där, det såg ju så skönt ut!


Men som sagt, det var alldeles för blåsigt så vi tog bilen och åkte hem istället.


Nu har vi ju massor av stora träd runt oss och just i sånt här väder är det faktiskt riktigt skönt. Men...det kommer inte ner speciellt mycket sol till oss!


Men medan Rolle körde in bilen i garaget så gick Santos och jag en runda för att se om det hänt något mer sen igår. Men det hade det inte!
Solstrålarna nådde dock ner på södersidan och lyste på dom vackra röda alunrotsbladen så dom blev nästan självlysande. En liten tröst för bristen på vårblommor.....

...och den gulstammiga bambun hade verkligen fått några riktigt gula stammar. I alla fall dom äldsta, det tar ju några år innan dom får sin färg. Jag har två svartstammiga också, men efter att dom frös ner för några år sen så har dom ännu inte fått några fina blanksvarta stammar än. Men det är på gång!



Det var alltså ganska dåligt med blomning i trädgården, så jag blev extra glad när jag kom runt till murrabatten på baksidan och såg att den lilla cyklamenruggen blommade ännu mer nu än för 14 dagar sen. Härligt!


Jag hittade också den här plantan i långrabatten på framsidan. Den känner jag inte igen alls, även om bladen påminner om Euphoribia (törel) . Men vad är det för något!? Vet inte från vem - eller om - jag fått den av någon, eller om jag köpt den själv.  Men framförallt, vad är det? Känner någon igen den - berätta gärna!

8 kommentarer:

Maribel sa...

Det finns en hel del som blommar hos dig, jag har bara någon krokus som öppnar sig när solen tittar fram.Julrosens knoppar blir större för var dag, men de blommar nog inte än på ett tag. Det var soligt och fint hos mig med, men det blåste starka vindar. Fin terräng du har att promenera i. Ha det gott!

Ruben sa...

Har man en sådan fin cyklamen, då kan man väl stå ut med att inte så mycket annat blommar. Men i och med att värmen har kommit börjar det nog hända saker ...
Tror också att det är en törel av något slag.

Ha det gott!
/Ruben

Gunilla Teckenberg sa...

Vilka vackra cyklamen, har inte lyckats med dem men får nog försöka på nytt. Väldränerat som du har gjort är förmodligen nyckeln till framgång.

Euphorbia är det nog men vilken törs jag inte säga.

Kram!

Ingrid sa...

Så fina dina små cyklamen är. Det är fantastiskt att de klarar vintern tycker jag.
Ha en skön vårvecka!
Kram, Ingrid

Evas Kvarnaro sa...

Milde tider vad jag längtar till Gotland när jag ser alla dina vackra bilder. Och vid Ekstakusten har jag oxå varit, tack vare er . . . . .
Santos ser ut att sola sig, som jag ser det, hihi .. . . .
Han är ju så goe den vovven.

Så fina inramade bilder du gjort.

Nu måste jag lägga mig, har varit ute hela långa dagen i trädgården och njutit. Måndagen var det bästa vädret här, har planterat några penséer i rabatten, det blev så vårligt,
Godnatt,kram/ Eva

Bosse Lidén sa...

Vad fin cyklamenruggen är. Du kan inte få allt. Både träd och ljus. Om du inte kommer på något knep och hissar upp träden ibland.
Fina bilder från en härlig ö. Det är klart att det inte är trevligt med blöta tassar. Skönt när man kan variera promenadställen efter vind och väder. Kram Bosse

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Jag blir varje gång lika imponerad över mångfalden i din fina trädgård. Och bilden av Santos mitt i hjärtat alltså. Kram.

Lottis & Amanda - en ny trädgårdsblogg sa...

Åhh bambu! De är så himla vackert!!
Ha en fin helg :)