tisdag 13 januari 2015

"VINTERTRÄDGÅRD"!?

Efter att ha rastat Santos i morse - då jag upptäckte att det inte blåste längre, skönt - så bestämde jag mig för att gå ett varv i trädgården med kameran. Här följer några av "vinterbilderna"!



På framsidan, vid ingången till den inhägnade "innertomten" har jag en av mina otaliga lönnar,
en Acer negundo `Variegatum´ (asklönn).
Inte nog med att det är en lönn som är otroligt vackert med sina vitbrokiga blad och sitt luftiga växtsätt, trädet växer också ENORMT fort. Just det här exemplaret är bara 7,5 år och vi har beskurit trädet massor dom senaste tre åren. 
Men - titta vad vackert det också är med sin sky av rosa näsor den här årstiden!


Några meter till vänster om lönnen växer det träd som jag köpte här allra först här, en Prunus serrula (glanskörsbär) som jag länge hade önskat mig. Tyvärr är jag besviken på det. Jag tycker visserligen att stammen är vidunderligt vacker med sin flagande bark och mahognyfärg (fast jag hinner ju inte med att stå där och gno på den *fniss*), men kronan. Nej, inte är den snygg inte.....

Efter det jag fotat dom här träden gick jag in bakom trädgårdsskjulet och fotade den här busken som växer på baksidan av "murrabatten". Det är en Cornus sanguinea `Winter Beauty´ (skogskormell) som jag  hade på ett helt annat ställe där den inte trivdes alls, men så för en 5 år sen så grävde jag upp den och flyttade den hit. Och här trivs den, för numera är den ett par meter hög. Tyvärr är den lite misskött, har inte beskurit den på länge, så det ska jag göra i år. Den får den starkaste orange färgen på dom nya grenarna.

I den första rabatten innanför grinden på baksidan har jag en vanlig vitblommande julros, Helleborus niger. Den har inte börjat blomma, men det börjar visa sig lite knoppar vid pilen!

Fortsätter man sin vidare till höger, nedanför "murrabatten" så hittar man en gulbladig alunrot...


...och ovanför - i själva "murrabatten" -  en vitbrokig Euonymus fortunei var. radicans `Emerald Gaiety´, alltså en klätterbenved eller silverbenved. Såna - och även dom gulbrokiga - har jag överallt. Dom rotslår sig otroligt lätt och det är bara att gräva upp skotten och plantera ut.


En bit bort växer den höstblommande mahonian som dessutom blommar i orange, Mahonia `Cabaret´, som jag blev glatt överraskad av idag. Kolla in dom röda bladfästena! Mycket dekorativt!!


Sen var jag bara tvungen att gå till kontorsutgången där den här busken växer i en pallkrage framför ett blåregn och ett antal perenner och bara lyste! Det är Choisya ternata `Lich´(Sundance) som egentligen inte ska överleva här, men som nu är inne på sitt andra år. Jag håller tummarna.....


En bit ifrån växer en Elaeagnus ebbingei `Limelight´, alltså en släkting till den vanliga silverbusken. Men den här är förutom att den är brokbladig i gult och grönt också vintergrön. Den verkar trivas otroligt bra, trots att jag redan har flyttat den en gång. Den växte i andra hörnan på altanen, där poolen ligger numera. Det bruna i den är inte busken, utan en Clematis som också växte i andra änden av altanen där den självsått sig! Det uppskattas, så jag hoppas den kommer trivas här också!!


Till slut så kom jag till f.d. "gräs- och bamburabatten" där en av bambusorterna jag satt verkligen trivs - och sprider sig. Det är en lågväxande japansk bambu, Sasa vetchii, som har torra vita kanter - men det ska den ha! Och den här årstiden är den verkligen dekorativ. Kan dock endast planteras på avgränsade ytor! Jag får gräva bort en massa utväxter varje år!!


På andra sidan min piedestal av CD-ställ med "trådkruka" och ceris boll, växer både en gul alunrot och en gulbladig buske. Det är en liten japansk järnek, Ilex crenata `Aureae´. Alltså den buske som många handelsträdgårdar säger ska ersätta buxbom. Kanske utseendemässigt, men den växer så enormt sakta så jag är tveksam. Fast den grönbladiga kanske växer betydligt fortare!? 


Det här får avsluta mitt inlägg idag, trots att jag naturligtvis tog fler bilder. Men man ska ju ha något att visa nästa gång också. Man vet ju aldrig, det kan ju bli snö!

6 kommentarer:

lavendia sa...

Spännande med litet ovanligare växter. Chosyan fick jag googla litet på. Det lät som du har haft tur att den klarat sig. Hoppas du får blomning också. / Britt

Carita och Bertel sa...

Ser mest ut som vårbilder tycker jag, ser inte en snögnutta någonstans , bara grön gräsmatta.Alla buskarna ser fina och frodiga ut redan nu. Just nu har vi snö och isbanor att gå på, inte kul alls. Men det är bara att gilla läget. Ha det fint. Carita

Ingrid sa...

Det är fint i din trädgård alla årstider och du vet ju hur mycket jag gillar dina vackra träd.
Kram, Ingrid

Evas Kvarnaro sa...

Hej Susie, nu är jag på G, och datorn.
Oj vilken vacker vinterträdgård, nästan som på Teneriffa.
Ja, nä jag skojar inte, men där fanns då flera blommande 'saker', inte så konstigt heller.

Nu säger jag god natt/ Eva

Ölandsvindar sa...

ÅÅÅH! Jag bara suckar. Du har så mycket vackert i din trädgård. Skönt att ni inte tog skada i stormen.
Kram /Kerstin

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Visst är trädgårdsrundor så här års också givande för oss. Tack för dessa fina bilder och dina texter.