fredag 2 januari 2015

2014 - ÅRET SOM GÅTT...

...innehöll precis som vanligt både postitiva och negativa saker. Det mesta var dock positivt som tur var. Min årskrönika börjar med den första delen av 2014, jag återkommer senare med resten.

JANUARI  

Det var inte mycket snö i början på året. Det låg bara ett tunt lager på backen vilket var skönt efter tre år i rad med massor av snö. Den riktigt kalla och snörika vintern lät vänta på sig och ingen kunde vara gladare än mig. Jag gillar inte att frysa och att halka omkring!
Poolen var hitkörd och låg och väntade bakom garaget bredvid traktorbryggan på att placeras ut. Man brukar prata om "väntans tider" och så kändes det faktiskt för mig! *fniss*


FEBRUARI

Snö kom det naturligtvis till slut, vi fick så det räckte - och blev över. Så mycket kom det att vi faktiskt körde fast när vi skulle ner till Ekstakusten för att ta en välbehövlig prommis. Trots att två bilar försökte hjälpa oss (dom vände dock innan dom också fastnade) så fick vi ringa efter vår hustomte Erik som kom med stora traktorn och drog loss oss.


Men redan i slutet på månaden var det barmark igen , vilket gjorde att vi återigen kunde ta våra härliga prommisar med Santos. Det blir liksom många fler sådana när man inte kan göra nått i trädgården. För att vara ute mitt i vintern och jobba, det vill jag inte för SÅ kul är det inte.....

 

Rolle såg redan fram mot sommarsäsongen och köpte sig en leksak i storlek 1:1, en Miata cab!

MARS


Redan i början på månaden så började en del vårblommor att visa sig. Just det här är Cyclamen urta som jag fått i present av en mycket trevlig trädgårdsvän.


Det blommade massor av krokus - hos alla andra. Hos oss äter skogsmössen upp dom flesta krokuslökarna så jag får glädja mig med att dom nästan växer vilt här på ön. Men jag ger mig inte, oförtröttligt planterar jag nya varje år! Och det brukar komma upp några stycken i alla fall.....


Men jag har naturligtvis annat i trädgården, som våriris t.ex....

...och  vilda vårklockor och vackra narcisser så jag ska inte klaga!


Och i år lär det komma upp massor av dom senare i "parken" eftersom alla narcissor (sju namnsorter) som jag köpte i höstas grävdes ner där ute. Men det är ett stort område, så jag lär få köpa många, många fler i år! Det gillar jag.....

APRIL


Uppgrävningen av stubbar samt tillfixning av marken efter alla träd vi hade avverkat hösten 2013 fortgick hela våren. Lerplätten ovan är resterna efter en enda tallstubbe - och vi tog väl bort ett 30-tal. Så mycket jobb hade vi som var tvunget att fixas innan vi begav oss iväg till Öland för att inhandla 25 små VACKRA träd och stora buskar att plantera i den blivande "parken"!





Den trevliga Pool-Johnny med bror grävde för hand upp för grunden till poolen, han förstod att jag inte ville ha trädgården förstörd igen. Året innan hade vi ju dränerat om grunden runt hela huset.
Så poolbygget blev lite försenad, men nu var monteringen i full gång. Jag hade blivit lovad att poolen skulle vara på plats - och dessutom badbar - till maj!



Vi - det vill såga Rolle & jag samt Ingvar & Margareta - åkte över till Öland för att köpa växter hos Boel på B´Ströös. Rolle och jag skulle ha med så många träd tillbaka (vi fick "medskick" från en del av Entusiasterna) så vi var tvungna att hyra en stor skåpbil.
Vi hade hyrt in oss på ett fantastiskt B & B i Löttorp på Norra Öland där vi hade hela övervåningen för oss själva. Två sovrum, badrum, vardagsrum, TV-rum samt stor balkong. Och vädret var underbart.....


MAJ

Redan i  början på månaden så var det massor av tulpaner som kommit igång och blommade för fullt. Här kan man ju visa hur många bilder som helst, men nu måste jag välja en enda bild. Då blir det naturligtvis ett kollage!


En dag fick jag ett litet paket från Ruben i Stockholm, det var en underbart söt liten badanka som omgående döptes till Rubbis. Men poolen var inte klar ännu så han fick bo i ett litet fågelbad på altanen!



Men det dröjde inte länge förrän allt bygge runt poolen var klart. Rolle laserade det nya trädäcket och kanten runt poolen och så fylldes den med - iskallt - vatten. Min kusin Monica och väninnan Christina skulle komma i slutet på månaden, så det var bråttom att få upp temperaturen (26 grader) och sen testbada. Ville gärna ha gjort det innan dom anlände..... 
Första badet fick därför göras i regn med bara halva skyddet av draget - jag kunde bara inte hålla mig längre!




Så kom årets första "sommargäster" Christina och Monica. Vi hade verkligen tur för vädret var bra och det var t.o.m. uppåt 25 grader några dagar precis när dom var här. Så vi badade i poolen, gjorde utflykter, åt och drack gott. Det blev naturligtvis också skumpa i ruinen som traditionen bjuder.



Bara några dagar senare kom bloggväninnan Marlise och hennes fru Brigitte och hälsade på - ända från Tyskland! Det tråkiga var att när dom var här så  hade vädret ändrat sig och det var bitande kallt. Så trots att vi var rätt påbyltade var vi tvungna att gå in för att värma oss. 




Men det här var en riktigt trevlig bekantskap och jag hoppas verkligen dom kommer och hälsar på igen. Dom brukar åka någon vecka varje vår till Öland, det här var första gången till Gotland.
Vilken trevlig avslutningen på maj det blev!

9 kommentarer:

lavendia sa...

Ni gjorde verkligen något speciellt och jag har ju läst om det förut, men att få en liten resume´är bra.
Nu hoppas vi att det blir mycket gjort under 2015 också. Men vad ska man hitta på? / Britt

Carita Liljendahl sa...

Beundrar er alla som ger er tid att skriva årskrönikor och sätta in fina bilder!

GladiGrönt sa...

Tack för härliga vårbilder, det ger hopp för oss i norr. Nästan ingen snö här men det torde bli riktig vinter några månader framöver. God fortsättning önskar Monica som hälsade på i juli!

Oljekritan sa...

Gott Nytt År till dig. Visst är våren och sommaren BÄST!!' Kram Karina

Marlise sa...

Das war ja eine Überraschung:
Brigitte und ich in deinem Blog.
Wie schön!
Ich habe dann heute in meinem Blog auch über unseren Besuch bei dir geschrieben.
Gotland war so schön!
Aber trotzdem fahren wir dieses Jahr wieder nach Öland.
Wir winken dir von der Nordspitze Ölands nach Gotland.
Vielleicht sehen wir uns in Byxelkrok,
wenn ihr dort wieder Bäume und Sträucher bei B´STRÖÖ kauft?
Wenn wir irgendwann wieder nach Gotland kommen (bestimmt), dann werden wir uns auf alle Fälle sehen.

Det var en överraskning:
Brigitte och jag i din blogg.
Hur vackert!
Jag skrev i dag i min blogg också om vårt besök med dig.
Gotland var så vackert!
Men i år går vi tillbaka till Öland.
Vi ska vinka från Ölands norra udde till Gotland
Kanske kommer vi att se i Byxelkrok,
om sina träd och buskar i B'STRÖÖ köpa det igen?
När vi kommer så småningom tillbaka till Gotland (bestämd), sedan får vi se i alla fall.
Kram Marlise

Anonym sa...

Det är klart att de kommer igen. Gotland slår ut Öland. God fortsättning förresten Sussan. :)
Vilken trevlig halvårskrönika du knåpat ihop. Jag har aldrig tänkt den tanken. Nu har jag läst flera stycken som tilltalat mig mycket. Kanske gör jag slag av saken nästa år. Det som slår mig när jag läser din text och ser dina fina bilder är att de ger mig en längtan till våren. Vi är på rätt väg. Kram på dig. Ps. Du fick nummer 33 på min favoritlista. Ett nummer som brukar vara ett av mina favoritnummer och som finns med på min stående lottorad.

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Susie, har nu äntligen läst i kapp på din blog.
Jisses hur mycket som har hänt.
Jag önskar dig ett riktigt gott Nytt År.
Hälsningar från Skåne, Petra B.

HWIT BLOGG sa...

Hoppas du får ett nytt härligt år!
Alltid lika kul att kika in till dig...
Varm kram,
Titti

Marlise sa...

Hej Susie
Gestern bekam ich dein Geschenk!
So eine Überraschung!
Vielen Dank!
Siehe bitte in meinen Blog.
Tausend mal Danke!

Igår fick jag din gåva!
Vilken överraskning!
Tack så mycket!
Se min blogg.
Tusen gånger tack!

Hälsningar till Rolle & Santos
speciellt till dig
Marlise