torsdag 4 december 2014

JULQUIZEN AVSLUTAD

Ett nästan helt rätt på min lilla julquiz har kommit in. Det var Ingrid, min bloggväninna i Klintehamn (som har en mycket trevlig och aktiv blogg) som hade lyckats med att få 14 rätt. Mycket duktigt!
Fast  av vad jag kunde se på hennes blogg så fixade hon inte mer än 14 rätt av dom 20 som gick på TV om Gotland!? Men det kanske är så att 14 är hennes turnummer?
Nu har det gått så pass många dagar att jag får anse tävlingen avslutad, så ett riktigt
STORT GRATTIS!
Här följer nu Ingrids svar och mina kommentarer.
Priset kan avhämtas här, eller så kan vi göra upp om att träffas i Klintehamn.


  1. Vad äts på den svenska julmatens höjdpunkt; gröten? Räkna upp minst fyra tillbehör! Jag föreslår kanel, socker, sirap och mjölk (dessutom ingefära, russin, mandel och smör)
  2. Vad heter kaprifol på latin? – Lonicera caprifolium
  3. Vem gjorde den kända bilderboken "Tomtebobarnen"? – Elsa Beskow
  4. Vilken grupp gjorde låten "All You Need Is Love"? - Beatles
  5. Vilken blomfärg har revsugan Ajuga reptans `Braunhertz´? - Blålila (OK, fast egentligen är den nog mest blå)
  6. Låten "Mrs.Robinson" från filmen "Mandomsprovet" sjöngs av Paul Simon och vem då.....? Alltså hans medsjungande artist? Det räcker med efternamnet! - Garfunkel (Art Garfunkel)
  7. Sagan om "Karl-Bertil Jonssons Julafton" skrevs av Tage Danielsson på 60-talet. Under vilken period utspelar sig sagan?  - 30-40 talet (alltså under 2:a världskriget)
  8. Åt vilket håll slingrar sig blåregnet Wisteria floribunda `Macrobotrys´? - Höger * * *
  9. I vilket landskap bor den kände rockmusikern Pugh Rogefeldt? - Gotland
  10. Vad kallas i dagligt tal Arctostasphylos uva-ursi som växer vilt här på Gotland? - Mjölon
  11. Var kommer seden att äta julskinka ifrån? - Sverige (Det berättades i forntiden om att män som dött i strid kunde få komma till Valhall och vara med och kriga mot jättarna. De dog och återuppstod varje dag och varje kväll hade de fest och åt av grisen Särimner.
  12. Vilket instrument spelade den kände jazzmusikern Charlie Parker? - Saxofon (altsaxofon, men ibland blev det andra instrument också)
  13. Vilket skivmärke startade Elvis Presley sin karriär på? – Sun Records
  14. Vad betyder "bienn" i växtsammanhang? - Tvåårig
  15. Hur fortsätter nästa rad i första versen på julvisan "Staffan var en stalledräng, stalledräng, stalledräng..."? OBS - man får gärna sjunga svaret! – Han vattnade sina fålar fem, fålar fem, fålar fem (obs jag sjöng) (Det hade man ju velat höra!)
*** = Eftersom det här tydligen var en knepig kuggfråga (trots att det bara finns två alternativ) som dom flesta har missat, så ska jag informera lite extra om den! 
Wisteria floribunda `Macrobotrys´ är det "japanska blåregnet" som har dom allra längsta blomhängena - kan bli uppåt halvmetern - men det är också det känsligaste, går endast i zon 1. Det japanska slingrar sig till vänster, alltså medsols!
Det "kinesiska blåregnet" Wisteria sinensis (zon II-III) däremot slingrar sig åt höger, alltså motsols!
Sen finns det faktiskt totalt ett trettiotal i släktet Wisteria, t.ex. det amerikanska W. frutescens, men hur dom slingrar sig har jag inte en aning om - men det var ju inte heller det frågan gällde! *fniss*


Här hade det varit vansinnigt trevligt att lägga in en vacker bild på sitt eget blåregn, men.....
Blåregnet jag hade, ett kinesiskt, togs bort för snart tre år sen då vi dränerade huset. Alla växter grävdes bort och när sen det hela hade lagts igen så fick jag absolut inte ha något som behövde mycket vatten innanför den nya dräneringen.
 Istället planterade jag två stycken vinstockar (som får rötter på 10-12 meter långa) utanför dräneringen och drog fram och upp mot spaljén. Vilket fungerat fantastiskt bra, förra året fick jag 14 liter med druvor och i år 12 liter och vinstockarna växer enormt och behöver massor av beskärning!
Jag planterade naturligtvis också ett nytt blåregn (ett pyttelitet skott jag fick av några vänner) i en pallkrage utan botten bredvid kontorsdörren. Det växer bra men har dock inte börjat blomma ännu.....

4 kommentarer:

lavendia sa...

Kul! Jag skäms litet att jag inte googlade på svaren så jag hade fått fler rätt.
Menar du att vinstockens rötter är så långa. Men ni planterade dem väl litet närmre huset ändå.

Ingrid sa...

Men så kul att jag vann!! Där ser man, synd att min gissning på blåregnet inte gick in.

Nu har jag varit hos dig flera gånger, så det är väl nästan dags att du kommer hit till mig och ser hur jag har det.

Vi hörs!
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Oj, det här hade jag missat! Med lite google kanske man hade fixat en del svar, utan google inte många, kanske 7? ;) Grattis till Ingrid!

Kram Gunilla

Anni sa...

Hm. Jag var inte med i tävling, som onekligen ser rolig ut, men jag blir förvirrad av din kommentar om blåregnet jämfört med ditt facit. Du skriver ju precis tvärtom?!?

Och på min risgrynsgröt vill jag ha punsch - inget annat ;-)