lördag 23 augusti 2014

FEMTE DAGEN

Egentligen hade jag planerat in ett besök vid Mörrumsån idag, men det klarade vi av redan igår. Alltså så slutade det med att vi visserligen åkte runt i Karlshamn, men alldeles för tidigt för att äta lunch på dom mysiga ställen jag hade planerat in!

Men vi fick oss en skön prommis nere i hamnen runt den fräscha fiskrestaurangen i alla fall. (Tyvärr glömde jag att ta en bild på stället.)

Istället åkte vi till Ronneby och åt lunch på Golfrestaurangen. Den bästa lunchen på hela resan enligt Rolle; Inkokt lax med flera sorts sallader, två sorts potatis (till Rolles stora glädje), bröd och dricka. Och inte nog med det, vi fick pensionärsrabatt också alla tre. Istället för 95:- per person blev det 80:-, vi kunde sitta ute i solen med Santos - vilket inte gjorde lunchen sämre!

Sen åkte vi till Karlskrona där vi  nu bor på Conrads Lägenhetshotell. Incheckningen skedde på själva hotellet, där Christina och Rolle drack kaffe respektive te med goda kakor - allt var gratis.
Så blev vi visade till ett litet rött hus i kvarteret bakom där vår lägenhet skulle ligga. Då blev jag väldans orolig,  inte en gammal ruffig lägenhet igen med mögelskador igen.....

Men lägenheten som består av 2 sovrum, ett kök och ett vardagsrum...

...ett badrum med dusch, toa och tvättmaskin samt både torkskåp och torktumlare är helt fantastisk!
Tvättmaskin och torktumlare har jag nu använt så jag kanske kommer hem med rena kläder! Skulle väl vara första gången!!
På väggen i vårt sovrum så finns en 42-tums TV på väggen och i korridoren bredvid en extra liten toa.
Christinas lilla rum på anda sidan badrummet innehöll tre sängar så hon kan ha nattgäster om hon vill.....*fniss*

Det här hotellet ligger precis mitt inne i stan, 2 kvarter från torget, så vi tog en liten prommis för att inhandla lite mat till kvällen. Inget avancerat, vi åt ju så bra lunch, utan det blev bara sallad och vårrullar.

Sen hem igen för att vila. Då upptäckte Santos att husse lagt sig för att vila och glo på TV, så han la sig bredvid och somnade direkt.

Utanför vårt lilla röda hus finns en härlig uteplats...

...där vi kanske kan sitta och ta ett glas vin innan maten. Det gäller ju att "suga på karamellen" - som i det här fallet är att det fortfarande är sommar!

Där växte också en vinranka med massor av stora röda druvor. Dom var väldigt goda..... *fniss*

Nej, nu ska vi slå igång spisen och steka lite vårrullar och göra en sallad. Sen sitter vi nog hemma hela kvällen och tar det lugnt.....

Evas Kvarnaro sa...

Hejsan ! Äntligen fick jag fem minuter för lite blogg läsning.
Du fattar att här är det också full rulle varje dag med olika utflykter och trevligheter.
Familjen varit här fredag och lördag, uppdelade för alla är upptagna med olika göromål.
Så nu är jag trött, mest i huvudet

Har nu läst allt av dina reseskildringar, de är mkt intressanta och roliga.
Vilka mysiga övernattningsplaster du har hittat. Bara den här i Karlskrona verkar ju toppen, bra att bo centralt ibland också.
Skrattade gått av Santos som hade 'gått vilse' i påslakanet, ha ha ha . . . .
Golfrestaurangen i Ronneby den har vi också besökt förra året, ja deras mat är toppen god och inte dyr, som man skulle kunna tro.
Trevligt för dig att träffa bloggvänner både Marianne, Uno och Elvis, Ingrid med man.
En spännande semester ni har, jag ser att Rolle har bråttom, han hinner ej raka sig, *fniss*
Sängarna ser sköna ut, så sov gott
Nya krafter till nya dagar . . .
Kram/ Eva

Zinnia sa...

Att äta riktigt god mat ute till bra pris det är lycka. Husse och Santos ser verkligen ut att njuta! Kram Zinnia