lördag 30 augusti 2014

BERRA & BOELS BESÖK

Jag måste börja med att tacka alla som kommenterat på min blogg. Som ni märkt har jag tyvärr inte haft tid att gå in på era bloggar och läsa och kommentera. Det har varit "mycket nu" som man brukar säga!
Samma dag vi kom hem från semestern klockan 01.00, så dök våra efterlängtade gäster upp klockan 16.00. Vi har faktiskt väntat på dom i  över 10 år!!!
Det var vår f.d. anställde (slutade för c:a 20 år sen) Berra som jobbade hos oss i 10 år och hans fru Boel. Något år efter det vi flyttat till Gotland, flyttade dom till Norrland från Älta. Därför hade vi inte setts på 10 år när vi för två år sen träffades hos gemensamma bekanta, min kusin och hennes man som bor kvar i Älta, Stockholm. Men med vissa vänner är det så att man aldrig riktigt har släppt kontakten (det finns ju mail, facebook och telefon) så det kändes inte som det var så länge sen.....

Första dagen hann vi bara med en liten rundvandring hemma, middag och en massa "uppdateringar" om gemensamma vänner. Men dag två körde vi  först ner till Ekstakusten och sen så begav vi oss söderut. Visade naturligtvis Hoburgsgubben, fast vi gick aldrig ur bilen - för mycket turister!

Lunchen - fisk - intogs på Holmhällar Pensionat, ett favoritställe. Vädret var som synes helt OK, c:a 20 grader, men lusten att bada infann sig aldrig

Här på Holmhällar visade vi  B & B raukar som dom hade bett om att få se.
Sen åkte vi hem och åt färska turkiska kräftor, japansk kyckling på salladsbädd med egenodlad sparrispotatis ugnsstekt i klyftor. (Utan potatis ingen middag enligt Rolle.) Efter det blev det hemgjord Gotländsk Saffranspannkaka med Salmbärssylt och grädde. Tror att alla gillade den - utom Rolle. Han är inte så förtjust i det.....

Eftersom vi åkt söderut på onsdagen så åkte vi tvärs över ön på torsdagen. Nästa gång dom kommer så blir det norrut och till Fårö. Här är vi vid Lojsta Slott och där hade man helt klart kunnat bada. Det var nog 18-20 grader i vattnet.....

Så åkte vi vidare över Grogarnsberget till Herrvik. Vi tog naturligtvis en hundprommis på vägen.

I Herrvik var det verkligen kul att se att restaurangen redan är uppbyggd igen efter branden förra året. Jag var aldrig inomhus så jag vet inte hur det såg ut där, men utsidan såg precis ut som tidigare. Där åt vi återigen fisk, stekt flundra den här gången!
Så blev det lite raukar och en prommis till i Folhammar och en prommis ovanför stenstranden i Sandviken där vi tittade på ett av mina favorithus som var till salu.

Sista kvällen tillsammans - för den här gången - drack vi (alltså Boel och jag) rosa skumpa i ruinen. Gubbarna höll sig till öl och Pepsi! Därefter blev det sallad, grönpepparbiffar och så saffranspannkaka igen!!

Santos var naturligtvis med hela tiden och han njöt av att han även fick vara med ute i ruinen och sitta i knäet på Boel. Det gillade han! Dagen efter åt vi lunch på altanen och sen åkte våra vänner vid tvåtiden för att ta färjan till Nynäshamn. Hoppas nu att det inte dröjer så många år till nästa besök!

Fast jag hade ju lite kul igår kväll också då jag var på Trädgårdsentusiasternas kräftskiva hos Annli i Kräklingbo. Jag körde och Lisa och hennes man Ingmar åkte med mig. Tyckte att det blivit tillräckligt med vin (sprit dricker jag inte) sista tiden och Rolle orkade inte ens följa med. Han sa; Jag är faktiskt 73 - även om jag ser ut som 37 *fniss* - så nu måste jag få vila lite i soffan framför TV´n. Och det fick han.....

Ölandsvindar sa...

Vad trevligt med gäster! Vi trodde att vi skulle få besök av gamla, goda vänner från Värmland i morgon men så blev deras svägerska svårt sjuk och de måste stanna hemma som stöd och hjälp till familjen. Känns lite konstigt att plötsligt ha 3-4 dagar utan något inbokat.Du kanske såg att jag var till Boel i går! Bosse fick åka hem och byta från lilla till stora bilen, hahaha.
Kram /Kerstin

Knatten sa...

Heeej susie.
Jag har inte slutat blogga men jag är nu på annan blogg. Kom gärna dit. Jsg vill ha kvar mina bloggvänner.
Kram /Knatten

Marlise sa...

War das nicht anstrengend
gerade zurück aus dem Urlaub und direkt Besuch?
Aber sehr schöne Fotos von euren Ausflügen.
Ich bin ein bisschen neidisch
du kannst immer an so einem schönen Ort sein.
Schönen Sonntag

Var det inte ansträngande
precis kommit tillbaka från semester och direkt besöka?
Men mycket fina bilder av dina utflykter.
Jag är lite avundsjuk
du kan alltid vara i en sådan vacker plats.
Glad söndag
Marlise

Evas Kvarnaro sa...

Den sista bilden är jag avund på,
sitta där och mysa med vovven Santos, jag ser att han njuter ...
Vilken semester tripp han har haft

Tänk vad trevligt ni haft med goa 'gamla' vänner och mkt att tala om, givetvis.

Förstår precis du haft fullt upp med göromål, men snart blir det väl lugnt på 'fronten'.

Här också varit dagar med både utflykter och mysiga dagar med Tina o Paul, men nu har de rest och det vardagliga är igång ....

Jag förstår Rolle precis, ibland blir det liksom 'too much of a good thing'.

Trevlig söndag/ Eva

lavendia sa...

Väntar man på något gott, kan man inte vänta för länge. Även om jag tycker 10 år var i längsta laget. Lät som ni fann varann ändå.

Tack för några härliga dagar tillsammans med er. Blommorna är levererade. Vi kom hem igår.
Boel

Det är något visst med gamla vänner. Hoppas verkligen inte att det dröjer tio år till för då är Rolle en tonåring. ;) Kram Bosse

Zinnia sa...

Härligt att träffa gammla bekanta. Jag har precis haft besök av en väninna från skåne. Det är så gott att träffas. Kram Zinnia