onsdag 9 juli 2014

SVALKANDE KVÄLLS- OCH NATTBILDER

...är verkligen något man behöver just nu!
 Det står visserligen på min väderstation att det är 26 grader i Hemse men det är där - här i Eksta har vi just nu 29,5 grader. Och trots att det fläktar lite så är det faktiskt FÖR VARMT!! 


Det hjälper inte ens att bada i poolen, två minuter efter badet är man lika varm igen. Alltså gick jag in för att kyla av mig lite framför datorn. Santos ligger i korgen under skrivbordet och Rolle la sig i sovrummet och slog på den lilla AC´n. Så där inne lär det bara vara +20 om en stund!


 Det var lika varmt igår, så när det var halvtid i den sensationella - och tråkiga - matchen mellan Tyskland och Brasilien gick jag ut en extratur med Santos. Vi tog först ett skönt svalt "kissvarv", men sen kom jag på att det var ju fortfarande ganska ljust ute så jag kunde ta lite foton.


Så det här är hur det ser ut på kvällen.  Här ovan är det himmelsblå riddarsporrar som växt in i den lilla uppstammade lärken.


Strax bredvid har jag lysande blålila riddarsporrar. Ska ha rosa någonstans också, men dom har jag inte sett i år!?


Starkt rosaröda är däremot pipörtsblommorna - som jag vill ha massor av. Måste skaffa fler..... (tror jag har skrivit det förr).



Rosorna i min "folly (=dårskap) är väldans vackra i skymningen, men nu får det nog räcka med rosor. Jag gillar dom, men dom är alla så vansinnigt taggiga - och jag skulle ju inte ha något taggigt i trädgården!


Ett par bilder från en mer udda position. Jag har ryggen mot kohagsstaketet. På den första ser man tydligt hur poolbygget - trots att poolen är uppbyggd och inte nersänkt i backen - smälter in bra i husbyggnationen. Vi är väldans nöjda!


Här har jag vridit mig lite och fotat verkstadsdelen (som alltså är ihopbyggd med huset), trädgårdsboden, garaget och infarten.


Till vänster om grinden till baksidan - sett inifrån - ligger "lyrrabatten" och där blommar endast en Clematis just nu. Men jag har satt lite roligt färgade perenner i den, som gör att det ser kul ut ändå!


Till höger har vi placerat den stora "roslådan" som Rolle var tvungen (han hatar att jobba i trä) att bygga när vi upptäckte att marken var otroligt stenig. Det hade nämligen rosorna inte gillat.....


Nu hade jag gått ett varv runt "innerträdgården" och kommit till "förträdgården" och den stora rosenspaljén. Här blommar det för fullt just nu, även om klängrosorna ännu inte riktigt blivit så höga som jag önskat. Men...dom har frusit ner helt under två år, så man får vara glad för den senaste milda vintern som gjorde att det åtminstone var lite kvar av  grenarna i våras.


Längst till vänster på spaljén växer klängrosen `Penny Lane´ som jag köpte enbart för att hedra vår förra hund, men som visat sig vara den ros som jag numera gillar bäst. Så kan det gå ibland.....




Fast det finns ju fler och kanske t.o.m.- vackrare rosor i spaljén (både kläng- och buskrosor), men `Penny Lane´ är så otroligt tålig, rikblommande och långblommande!


Nu hade jag alltså gått ett varv med kameran och det började bli lite mörkt, så jag tog ett varv till. En del saker blir ju vackrare i skymning.....


...speciellt dom vitblommande...

...eller cremefärgade...

... t.o.m. dom ljust cerisrosa...



























...eller som här, dom rosa löjtnantshjärtan som blommar fortfarande! Dom frös ner helt i april efter det att dom börjat blommat redan i mars. Men dom tog sig och har nu blommat sen i maj.....inte klokt egentligen!

Efter det här gick jag in till TV´n igen och upptäckte att Tyskland vunnit fotbollsmatchen med 7-1. Tur att man inte satt och glodde på det utan gick ut i den svala natten istället!
Nej, nu måste jag ut och doppa mig igen. Sen ska vi kanske ta en tur med Miatan, om det blir lite svalare. Santos ligger ju på mina fötter, nån hundbur får inte plats i den lilla sportbilen, så man får tänka sig för.



4 kommentarer:

ulla laiho sa...

Det är torrt och varmt på fastlandet också. Jag vattnade härom dagen och det märks inte. Jorden är knastertorr.

Så mycket vackra blommor och rosor är väl ett måste på rosornas ö. Min man hatar taggar så jag har inte så många. New Dawn frös ner härom året men kommer tillbaka i år. Flammentanz var jag tvungen att klippa ner, när vi målade förrådet men även den är på gång.

Nina/Stjärnkraft sa...

Jodu, nu är det sannerligen läge för cabbad bil! Man ska inte klaga när sommaren äntligen behagar anlända, men just nu är det faktiskt fööör varmt för att jag ska gilla läget.

När det blir så hett att svetten rinner bara av att göra ingenting, då är det too much för den här damen.

Jag måste faktiskt ge er en eloge för hur fint poolen går ihop med resten av fastigheten! Om man inte visste att den finns där skulle man inte kunna gissa det :o)

Ingrid sa...

Vi gled förbi Stjärnarve så sakteliga igår när vi kom från Holmhällar, för jag ville visa syrran var du bor någonstans och hon blev mäkta imponerad.
Njut nu av värmen, för den håller nog inte i sig så länge till.
Kram, Ingrid

Veronica sa...

Jag håller med dig om att det är lite för varmt! Just nu har vi 24 grader i Väsby och ingen vind... helt vindstilla.

Den rosa pipörten är helt underbar tycker jag med och verkar inte så "vanlig" för när vi hade öppen trädgård så var det massvis som frågade vad det var för något :)
Det är skönt att kunna ta sig ett dopp såna här dagar! Vi har ingen pool men en Jacuzzi som under sommaren står på runt 30 grader :D

Kram i sommarvärmen!