fredag 4 juli 2014

SOL & BAD samt ANKOR

Bland kommentarerna till förra inlägget så fanns det ett från Eva där hon berättade att vi skulle få en liten Omiyagi, alltså en tack-för-senast-present, per brev. Jag blev enormt nyfiken så när Rolle vittjade brevlådan idag så kastade jag mig över det stora brevet.
När jag öppnade det så var jag helt övertygad om att det var en växt, men se det var det inte. Det var tre kompisar till Rubbis! Hemskt mycket TACK, Eva och Rolf!!



Jag har döpt den lila till Roffe och den rosa till Evalina, sen har vi alltså också "mamma Anka". Det är hon med borst, vilket hon lär behöva det om hon ska hålla ordning på alla sina ungar.....




Härom dagen fick jag lite skäll av en väninna. Hon ansåg att det var mitt fel att det hitintills inte varit någon riktig sommar, det berodde på mitt poolbygge! Hon skojade förstås och jag måste tillstå att jag har badat riktigt mycket trots att vädret inte varit så där över sig precis!


Men idag har t.o.m . Rolle badat - för tredje gången! För idag var det riktigt varmt och skönt, så han var nog i uppåt en timme!!


Vi körde lite underhållsjobb igår; Rolle klippte gräset - och ogräset - längst bort i parken samt grävde, högg och spettade upp tre stubbar som inte tagits bort. Det finns säkert flera, men dom här störde gräsklippningen. Åkgräsklipparen tog stryk av dom!

Vy från  "parkens" östra sida.

Eftersom Rolle - äntligen - bestämde sig för att klippa klart därute, så lovade jag honom att klippa diket mot vägen. Vi har ju en väldans lång tomt, så jag lovade bara att ta den biten som går utmed "innertomten", resten - alltså diket utanför parken - får han ta själv. För det är ett tungt och hemskt jobb!

Vy från "parkens" västra sida mot kohagen. 

Hemskt, beroende på alla flugor som ger sig 17 på att flyga in i ögon, öron, näsa och mun. Så idag har jag köpt en mygghatt! Utan den hade jag fått sitta på altanen - som är flugfri konstigt nog - helt overksam under dagarna.....och det vill man ju inte!
Hatten är en svart slokhatt med ett blixtlås på kullen där det gömmer sig ett nät. Och den fungerade helt underbart när jag kantklippte gräsmattan på hela innertomten idag. Inte en fluga kom åt mig.....
Fast bild på mig i den får ni nog vänta på! *fniss*

Enbart självsådda penséer på marken framför boden!

Jag har också hunnit med att rensa lite ogräs i stenslänten, samt beskära några av träden jag planterat. Bl.a. dom 5 asklönnar som jag satte på baksidan mot kohagen. Där var det en del grenar som var helt döda, samt en massa skott nedanför ympplatsen. Och dom var ju inte brokbladiga precis.....


Men tillbaka till det här med dagens bad. Efter klippningen så skulle jag kliva i poolen och hade slängt över  båda benen när jag såg ett monster komma simmande mot mig. Stort som en haj! Alltså om man kan tänka sig en haj på 2 centimeter!! *fniss*

Större vattenbagge (Hydrophilus piceus) är en skalbaggsart som först beskrevs av Linnaeus 1758. Större vattenbagge ingår i släktet Hydrophilus, och familjen palpbaggar. Enligt den svenska rödlistan är arten nära hotad i Sverige. Arten förekommer i GötalandGotland och Öland. Arten har tidigare förekommit i Svealand men är numera lokalt utdöd. Artens livsmiljö är våtmarker, sjöar och vattendrag.

Det var alltså en jättestor vattenbagge som det finns massor av här, men jag har aldrig sett en i den här storleken tidigare. Alltså fick jag genast ta håven och fiska upp den och slänga ut den i trädgården.

Rödbladig fläder och gulbladig japansk lönn.

Egentligen skulle jag velat ta död på baggen...men vi gör inte sådant i vårt hushåll. Och när jag läste på lite om den så ser jag att den är fredad. Men eftersom jag bara slängde den ett par meter ut så förväntar jag mig att träffa på den snart igen.....usch!

Den främre piedestalen med en väldans mörk clematis.

Nej, nu ska jag se slutet på Brasilien/Colombia-matchen , gå ut med Santos en sväng och sen krypa till sängs.

GODNATT! 

6 kommentarer:

Ruben sa...

Men Susie, du har ju fått bli en riktig ankmamma på gamla dar! Undrar om inte den där poolen bara är en förevändning för att få ta sig ett glas vin?! ;-) Men, det ser onekligen väldigt skönt ut!!!

Ha det gott!
/Ruben

lavendia sa...

Vad mycket fint. Och ett väldigt djurliv i vattnet.
Jag har också en mygghatt när jag klipper gräset. Jag blir tokig när mygg o bromsar vill åt ögon o öron. Det är riktigt bra.
Att bada är inte min melodi, men att ha kommit ner under vattnet med hela kroppen och ett vinglas i handen - jo men då ser det rätt skönt ut.
Snygg klematis.

lavendia sa...

Nej idag lyser solen och jag ska inte sy. Bilderna är ju inte på helt nygjort - bara.
Familjen är i Vansbro (det är bara jag som är badkruka) så jag gör precis vad jag själv vill och när.
Kan tänka att du har mycket krukor, men det var väldigt. Du har långa armar va?

Knatten sa...

Ja nu hade jag gärna haft den poolen. Jag har varit ute en timme o klippt gräset så att det är snyggt innan jag åker bort en vecka. Men vad svettig jag är. Det är ju varmt ute idag!!! Äntligen kanske man ska säga. Och hoppas det håller i sej. /Knatten

Evas Kvarnaro sa...

Jag ser att ni lever livets glada-dagar, ja precis så ska det vara. Det är er väl unnat !
Du såg väl att det fanns mer i brevet, 'ansiktsmask', som jag gärna också vill se dig i pluss den där 'mygghatten', hi hi . . .
Jag gillar att skoja lite, så när jag såg dessa söta ankor tänkte jag genast på fler pool-leksaker.
Det är 'pipankor' också, ni ska ha vars en, rättvist ska det vara.

Nu har vädret blivit riktigt varmt, vad passar bättre då än att få plaska runt. Blev inte Rolle som ett russin när han låg en hel timma i blöt, ha ha ha ...
Poolen blev ju helt perfekt i lagom storlek och allt, mer behövs ju inte. Ett lyckat projekt

Men ni får slita också i eran stora trädgård, men så vill ni ju ha det, eller hur ?! ingen tvingar
er.
Efter regnet växer det som 17,fler mygg, flugor och bremsar har kläckts. Bremsarna är värst till att bita, särskilt när man är lite svett och ligger på alla fyra och rensar ogräs, ja då passar de på att ge oss riktiga 'tjuvnyp' precis på de ställen man inte 'kommer åt'.

Idag är det för varmt att orka göra nåt tungt i trädgården.
Japp det är late-lördag, *fniss*

Må gott ni med, kram/ Eva

Anonym sa...

Vilket monster du skräms med. Snart får du öppna ett ankdagis.
Om fem minuter ska jag hålla tummarna för det apelsinfärgade laget. Lördagskram från Bosse