fredag 13 juni 2014

BYE, BYE HASSE & EL-JAY och VÄKOMMEN ROLF & EVA

Jag höll nästan på att skriva äntligen, men så är det absolut inte! Jag tycker inte alls att det äntligen var skönt att våra besökare åkte tillbaka till fastlandet igår för att så småningom åka hem till Californien. Vi hade hemskt gärna velat haft dom kvar många dagar och nätter till, men allt roligt tar ju tyvärr slut.....


Hasse och El-Jay - som vi känt sen 1966 - kom alltså hit till ön för att hälsa på några dagar för tredje gången! 

Och vi hade väldans trevligt med ett otroligt bra väder, så middagarna intogs naturligtvis på altanen. Och jag föll inte för frestelsen att bara servera "svensk husmanskost" - det får dom väldigt mycket av när dom åker runt i Sverige och besöker andra vänner och släktingar. Och El-Jay är väl inte så där väldans trakterad av det.  Men lite jordgubbar och melon med romgrädde kan ju inte direkt betraktas som "svenskt" och det verkade helt OK!

Rolle hämtade dom vid färjan på eftermiddagen och väl framme här blev det skumpa - fast inte i ruinen, det var alldeles för soligt och varmt där! (Inte klokt att man kan tycka så i Sverige!) Så det blev en trädgårdsrunda - med vin - efter maten istället.


Kvällen blev inte sen, Hasse & El-Jay led lite av jetlag fortfarande, så vi var verkligen tidigt uppe. Vi  hade lovat och jag planerat att vi skulle åka till Fårö, men alla tyckte att det var för varmt för en så pass lång utflykt, så jag fick snabbt hitta på något annat att titta på. 


Istället åkte vi över till andra sidan ön, till Ljugarn och till raukområdet Folhammar där vi tog en välbehövlig prommis.


Gladast för det var nog Santos som fick springa lös och snoka efter rabbisar istället för att sitta instängd i buren i bilen i flera timmar..


Jag kan passa på att berätta att fästingen han hade i stjärten fick jag till slut bort, vilket inte var kul tyckte han. Men han gav till slut upp och lät mig ta den, han led faktiskt av den. 
Det är enormt med fästingar just nu. Igår t.ex. så tog vi tre en liten kort prommis in i kohagen för att titta på ett litet träd. Det tog ungefär 3 minuter och på den tiden fick han tre(!) fästingar på sig. Visserligen såg jag dom direkt (jag har "fästingsögon"), men han har ju fästingshalsband på som ska avskräcka dom!?

Efter Ljugarn bar det av till Närsholmen och sen vidare till Närs golfbana där vi åt en god lättare lunch. Sallad för tre av oss och rårakor med fläsk till Hasse som aldrig hade ätit det tidigare - vad han kom ihåg. Det är ju några år sen han flyttade till USA.*fniss*


Sen åkte vi förbi både vårt "tomatställe" och därefter mitt "blomställe", alltså Jonas i När, för jag behövde en  blomma att ersätta en förvuxen pensé med. Medan jag valde blomma tittade resten av gänget på alla fina hönsfåglar och på dom här underbart vackra ankorna. Fast Santos var visst inte så speciellt imponerad.....


Sen är det så att vallmon har börjat blomma och förra gången när Hasse och El-Jay var här i juli så hade dom nästan blommat över.  Så den här gången gav dom sig 17 på att få en bra bild. Vilket betydde att jag också fick en på dom!


Vä hemma igen så vilade gänget medan jag förberedde middagen samt tog ett mycket efterlängtat dopp i poolen. Vi hade under lunchen berättat lite om dom gotländska maträtterna som glödhoppa, lammsmäcka och saffranspannkaka med salmbärssylt och vispgrädde. Och i ett svagt ögonblick lovade jag att bjuda på det senare. Jag visste ju att det finns djupfrysta att köpa så det var ju inget märkvärdigt - trodde jag! *fniss*


Men...den var naturligtvis slutsåld i affären, så istället fick jag ett recept (väldans bussigt av tjejen på ICA) och så gjorde jag en saffranspannkaka för tredje gången i mitt liv!
Första gången jag gjorde det fattade jag inte att det skulle vara kokt ris i den, så det blev en massa stenhårda riskorn - alltså oätlig.*fniss*
Andra gången gick det bättre, men den blev inte speciellt god och sen dess har vi faktiskt inte ätit rätten. Men den här gången blev den bara helt fantastiskt god...och våra gäster uppskattade den verkligen! 
Så "sista middagen med gänget" (för den här gången) blev riktig lyckad!!



Igår åkte Hasse & El-Jay alltså, men idag på eftermiddagen kommer Eva & Rolf och hälsar på.(Bilden har jag "lånat" från Evas senaste blogginlägg.) Ska bli mycket trevligt och det finns saffranspannkaka kvar som dom ska få smaka på. Ja, dom ska få annat också för dom stannar kvar över natten. Det är första gången vi träffas, men vi har ju varit bloggvänner länge. Ska bli spännande och jättekul att träffas "live"!

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är verkligen fullt ös hos er! Hoppas att ni får några trevliga dagar tillsammans med de nya gästerna. Väderleksutsikterna är väl inte så goda, men ni hittar säkert på något trevligt för dem också.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Ingrid sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Carina sa...

Vad ni håller på!!! Blir nästan trött bara jag tänker på det, men kul verkar ni ha det iallafall :) Saffranspannkaka, det lät onekligen spännande....glödhoppa, är det typiskt gotländskt? Förmig är glödhoppa ett bröd....
Ha nu en underbar helg och nospussa på lille Santos från mig och Kasper.

lavendia sa...

Så roligt att visa Gotland, som är litet speciellt. Eftersom Sverige är så avlångt, finns det så mycket olika natur. Och maträtter. Jag trodde det var salmbärssylten du skulle köpa, en det var alltså pannkakan.
Och nu avlöser nya vänner. Hoppas de blir lika begeistrade.

Knatten sa...

Det är en faslig massa gäster du har haft o kommer att få i sommar. Jättekul!!! Ha det så kul med morsan... (Glöm inte öronproppar...*fniss*)
/Knatten

Knatten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.