fredag 16 maj 2014

SNART SÅ...


...är det dags för det första doppet! Poolbygget är klart, så när som några små detaljer - bl.a. att poolen ska tvättas inuti och fyllas upp med vatten. En ganska viktig detalj faktiskt! *fniss*
Laseringen (2 strykningar) av bygget har Rolle också gjort helt klart - svart och grått som huset - och jag har släpat ut alla möjliga och omöjliga dekorationer samt planterat sommarblommor. Fast det tar ju ett tag för dom att växa upp ordentligt tyvärr!

Notera den röda badmadrassen som är till för dom som gillar att solbada - alltså  varken för gubben eller mig!
   Och i morgon ska jag plantera MASSOR av chili-, paprika- och tomatplantor som jag fått av våra goda vänner Uffe & Eva. Jag har två stora plåtkrukor fyllda med prydnasväxter och så blir det - minst - två likadana med ätbart. Ännu har jag dock inte tagit ut mina tre svarta spirorör, får se om dom kanske också behövs i morgon.

En hängpelargon i en läcker flammig röd  färg som matchar krukan.
Dom här plåtkrukorna agerar bara som ytterkrukor. Inuti dom har jag s.k. hästhinkar - utan bottenhål så det hela inte ska skada trävirket - som jag planterar i. Bekvämt för dom har ett handtag som man kan lyfta ur krukorna med.
Som synes har stackars Rubbis fortfarande inte kommit ner i poolen, men det har ju varit lite kyligt så jag tror att det var bra att han fått bo i fågelbadet ett tag!

I krukorna har jag rosarött prydnasgräs, limefärgad bladväxt och så två olika blommande växter. Och nej, krukorna är inte ovala dom är helt runda, men perspektivet gör att dom ser ovala ut. ( Jag var för lat för att lägga mig på golvet och kräla.....)
I år tog jag återigen fram mitt lilla röda rullbord som jag fick i födelsedagspresent antingen när jag fyllde 30 eller 35. Alltså är det uråldrigt, men trots det nästan helt felfritt. Det har blivit lite vattenfläckar på den översta skivan som är en bricka. Men att någonting i trä efter så många år (antingen 38 eller 33), fortfarande är i så bra skick säger en hel del om kvalitén. Och här på Gotland har det faktiskt stått ute på altanen ett flertal år!
OK - vi har alltid haft det under tak, men ändå.....
När jag vände på brickan så såg jag att rullbordet hade kostat 137:-, en förmögenhet på 70-talet så jag tackar mina goda vänner igen!


På lördag - när det ska vara badväder - så kommer Johnny hit och installerar det sista och så ska vi fylla poolen medan vi har vår "taklagslunch".  Tyvärr lär jag inte hinna bada då, hade varit perfekt, men vattnet lär vara iskallt och även om jag brukar bada i havet ner till 15 grader, så är det inte direkt behagligt. Och det ska det vara i poolen.....så jag får vänta till värmaren gjorts sitt!

5 kommentarer:

Annika sa...

Så mysigt du har det hos dig! Och poolen... vilken härlig sommar ni får!!!
Trevlig helg!
Annika

lavendia sa...

Synd att det inte blir något lördagsbad, säger jag som nästan måste ha betalt för att bada.
Men onekligen ser det väldigt fint ut.

Ingrid sa...

På söndag eftermiddag misstänker jag att du tar dig ett provdopp!
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Oj, oj, du har mycket att göra i helgen. Hoppas du hinner med ett dopp i poolen på söndag!
Sonja

Monica sa...

Wow hos dig har det hänt saker, har inte varit här på ett tag. Mkt fint har ni fått det! Jag gillar dina fina pimpningar söt anka!
HA en go helg kram Monica