fredag 16 maj 2014

LÖKBESTÄLLNING

Den här fantastiska dagen har ägnats åt att plantera alla plantor jag fick igår av Eva & Uffe. Det var en hel del, men några har jag sparat åt kusinen och väninnan som kommer hit och hälsar på nästa vecka. Men inte 17 räckte dom två jättestora krukor jag hade tagit fram.....jag fick ta fram dom tre spirorören också + en lite mindre plåtkruka också!

Narcissen `Avalon´
Det jag ägnat kvällen åt är att gå igenom Entusiasternas - men framförallt min egen - höstorder till Dix i Holland. Ja, det är faktiskt så att vi måste beställa redan nu. Känns lite konstigt, men egentligen är det ju vettigt. Man beställer nu när man ser vilka lökar man saknar!Fast svårt att välja är det - i mitt fall verkar det vara alla!! *fniss*

`Chanterelle´
`Fragrant Breeze´
`Orangery´
`Smiling Twin´
`Delnashaug´
`Precosius´
Innan jag fick katalogen (som är på 45 sidor med nästan 100 sorter på varje sida - bara text, inga bilder) hade jag bestämt mig för att enbart ta Narcisser i år. Fast lite annat blir det nog också.....

Allium `Purple Sensation´
Allium t.ex. tar jag alltid många av, fast olika namnsorter hela tiden, alltså även i år. Blir nog en 70-80 stycken!

Corydalis solida `Purple Beauty´
Sen föll jag pladask för den här lila nunneörten. Hoppas nu bara att den verkligen är lila!

Anemona nemorosa `Vestal´
Sen var det så att tidigt i våras när vi var ute på en av våra hundprommisar så kom vi till ett ställe - inte långt härifrån - där det växte massor av vita blåsippor. Det fanns hundratals bestånd. Jag ville åka dit med en spade, men Rolle sa blankt NEJ. Man får plocka blåsippor här, men man får inte gräva upp dom!
Alltså blir det till att köpa en extra tjusig dubbel sippa!!

Sen kanske det blir tulpaner också. Såg bl.a. tidigare ikväll på Rubens blogg - `Carnaval de Nice´ som ska vara vit med röda strimmor och leva länge. Det gillar jag.....
Var tidigare också inne på botaniska små gladiolus, konstiga pärlhyacinter och tidlösa. Ja ni förstår kanske, det är inte lätt att begränsa sig. Men allt det här ska planteras i "parken" och där vill jag ha lite större växter som syns från vägen utanför. Så dom utgick......

Rolle var nyss ute och stängde av vattnet till poolen. Vi ska fortsätta fylla i morgon bitti. Just nu håller vattnet den helt obadbara temperaturen av 9,1 grad. T.o.m. jag som brukar kunna bada i kyligt vatten står över tills värmen slagits på efter det att Pool-Johnny gjort dom sista justeringarna i morgon förmiddag.
 Gärna en 25-27 grader, det skulle sitta fint. Men i morgon eftermiddag efter det vi öppnat skumpan för att fira - och tagit minst ett par glas - så kan jag nog tänka mig ett dopp. Även om det inte har hunnit blivit mer än 16 grader!!

TREVLIG HELG

4 kommentarer:

Helen sa...

Hej fin blogg du har , härliga bilder och er pool blev ju kanon bra härligt att ha en sådan , trevlig helg . Helen från Blekinge

♥Min Eden♥ sa...

Jag älksar Narcisser, den enda gula bomma jag har. Åh vilken UNDERPAR pool :)

Anjas Hill sa...

Beställning av växter i all ära men gud så härligt det ser ut med er nya, fina pool!Så läckert!/Anja

Anonym sa...

Hej!
Vart har du köpt poolen? Vi letar en mindre modell som din, vi har en väldigt liten trädgård:) Skulle vara tacksam för hjälp
Med vänlig hälsning, Monia