torsdag 15 maj 2014

LEVIDE TINGSHUS TRÄDGÅRD

I tisdags var det en gråmulen dag med varningar för häftigt skyfall, så då passade jag och min väninna Lisa på att åka till Jonas i När och inhandla "lite" sommarblommor. Nu bör ju risken för frost vara borta.....fast man kan ju inte vara riktigt säker, så det gäller att vara beredd med täckdukar!

Jag har ju berättat tidigare om att jag blivit inspirerad av Lisas otroligt vackra tulpanrabatt. Den är väl ca 10 m lång och 3 meter bred och full med tulpaner i alla tänkbara färger och modeller!


Jag Kom lite tidigt till Lisa inför upphämtningen, alltså passade jag på att gå en rundtur och fota lite "smått och gott" i hennes trädgård. Men framförallt ville jag att fota tulpanrabatten. Tyvärr blev översiktsbilden inte bra - jag hade tydligen darrat väldeliga av förtjusning! *fniss*


Lisa har alltså massor av tulpaner och alla är snygga, nedan är är dock en tulpan som jag i INTE vill ha. Det är en vildtulpan. Den växer överallt här på Gotland och jag älskar den, men.....efter att fått reda på att den kan ta över helt och hållet så aktar jag mig noga. Trots det fick jag idag se två stycken bakom murrabatten. Får väl ta och försöka gräva bort dom även om det egentligen är synd!


Vildtulpanen sprider sig nämligen inte bara med nya lökar, utan också med utlöpare. Det är därför den är ett hemskt ogräs, men ett mycket vackert sådant. Lisa gillar den dock och är inte lika rädd för den, så hon har den på flera ställen. 


Det finns naturligtvis massor av annat än tulpaner att att titta på hos Lisa, vars trädgård visas under Trädgårdsveckan. För exakta dagar och tidpunkter läs på Gotland Trädgårdsöns hemsida.


Bl.a. stora pampiga trädpioner med massor med knopp...


...vackra ruggar med julrosor...


...samt förgätmigej med nån  vacker rosa perenn! 
Alltså det var vad som blommade vid mitt besök, men med värmen som nu har kommit så kommer en massa annat att slå ut. Och det det blir bara mer och mer för varje dag nu, härligt!!


Stilen i Lisas trädgård är väl gotländsk med dragning åt det franska och det finns massor av perenner och buskar. Dessutom brukar hon servera kaffe och med hembakt kaka för en billig penning - så ett besök under veckan rekommenderas!

Tingshusets fasad sedd från vägen mellan Levide och Hemse!

Och gissa vad växter vi kom hem med från Jonas, wow! Har inte ens hunnit plantera alla idag. Skulle hinna med att klippa gräset också, det gäller ju att göra det när det äntligen blivit torrt efter veckans myckna regnande. Dessutom hittade vi ett ställe som sålde perenner för 10:- styck när vi åkte hem, så det blev ytterligare inköp. Fem stycken som jag inte hunnit med att plantera heller. Och jag som inte skulle ha några fler perenner - men man kunde ju bara inte låta bli.....*fniss*

4 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Hahaha! Jag har också den där vildtulpanen i min trädgård och den sprider sig minsann. Men man ska nog vara lite glad över den för den är inte särskilt vanlig. I dag ska jag försöka få ut det mesta av alla plantor i växthuset för vi ska bort och fira dotters 50-årsdag över helgen.Risk för frost är det nog men jag har satt växtstöd runt en del och satt fast bubbelplast med klädnypor. Det skyddar nog lite (hoppas jag.
Kram /Kerstin

lavendia sa...

Vilket roligt besök! Jag tyckte att tulpanrabatten var jättefin. Att vildtulpaner kan sprida sig så, hade jag ingen aning om. När vi var på Ven, såg jag sådana och hade jag haft spade, hade det nog följt med någon knöl hem. Kanske tur att jag inte hade spade.

Marlise sa...

So schöne Gartenbilder!
Wunderschöne Tulpen!
Wir starten nun in Richtung Gotland.
Wegen unseres Besuches melde ich mich per mail bei dir.
Habe schon auf Evas Blog gelesen, das du viel Gäste hast.

Så vackra trädgårdsbilder!
Vackra tulpaner!
Vi börjar nu i riktning mot Gotland.
På grund av vårt besök jag registrera per post med dig.
Jag har redan läst på Eva blogg som du har många gäster.

Kram Marlise

Veronica sa...

Näe, Man kan verkligen inte låta bli att slå till när man hittar billigt och snyggt!

Nu hoppas jag att värmen verkligen kommer till helgen för jag tycker att våren tagit paus länge nog....

Kram