torsdag 24 april 2014

VYKORT & KATTPISS

Igår blev det inte mycket gjort i trädgården inte, för jag kände mig lite "off".  Jag hade tydligen vridit mitt vänstra knä lite - alltså det som jag stukade för 8 år sen och som därefter är väldigt känsligt  - så jag kunde inte göra så mycket ute. Dessutom blir man (ja, i alla fall jag) väldans trött när man har ont, så jag gick och la mig redan klockan 21.30 och somnade direkt. Det senare hör inte till vanligheterna precis! Men det var nog bara nyttigt och bra för mig!

För i morse vaknade jag utsövd och pigg redan halv sju och sju var jag ute - i kylan, det var bara +2 - med Santos och gick en liten runda. Han var inte speciellt glad, så han fick gå in och krypa ner till husse i varma sängen. Själv tog jag kameran och gick runt och fotade lite.


Tyvärr får ni inte se dom bra bilderna, det var nämligen så att jag fått i uppdrag att fota lite för GTÖ (föreningen Gotland Trädgårdsön). Det skulle visst bli några vykort så småningom, så dom får ni väl inhandla (*fniss*) när ni kommer till ön och hälsar på!


Nä, skämt å sido - om just mina bilder kommer med bland vykorten, det vet man ju aldrig. Man kan bara hoppas att någon/några dög åt utvalskommittén.

Eftersom jag mådde betydligt bättre idag i knäet, men fortfarande känner lite molvärk, så passade jag på att göra två icke så betungande jobb; Vattna och klippa gräset!
Vattna gjorde jag med vår nya "proffsvattnare". Du vet en sån där som bönderna brukar ha som sprider vatten i en dimma runt om och som är i METALL. Det var anledningen till att det blev en sån typ, Rolle hade tröttnat på dom av plast som håller ett par år och sen går sönder. I alla fall gör dom det om man använder dom så mycket som jag brukar göra!
Just nu har jag dock kopplat in bevattningsslangen från brunnen som ligger i långrabatten - sen gick jag in och värmde mig. Det är visserligen +12 men det blåser och då är det inte skönt!


Och klippa gräset ger ju inga som problem för knäet, jag har min allra egna åkgräsklippare. Men tid det tar det. Hela "innertomten"; fram-, bak- och sydsida, plus "förträdgården" och runt garage och förråd är rätt stort. Så det tog mig hela 3 timmar. Hur 17 ska det bli sen när yttertomten förvandlats till park!? Hjälp!!


Jag har faktiskt föreslagit Rolle att vi endast ska klippa hela "parken" ett par gånger per säsong och sen bara klippa gångar, men han vill liksom inte riktigt lyssna på mig. Han bara säger att det är hans jobb, med hans klippare, så det är inga problem!  
Men jag vet ju hur det brukar låta framåt sommaren när jag tjatar om att han MÅSTE klippa diket utanför (c:a 150-200 m) samt "yttertomten".  Då är han inte så pigg på det precis.....

Och på tal om "hans", den här busken - rosenrips - är också gubbens. Väldans vacker just nu, men fy 17 vad det luktar kattpiss när man går förbi och kommer åt den! Usch!!

13 kommentarer:

Ruben sa...

Jag tycker du har fin "topping" på CD-racket som du har jag!!
Tre timmar gräsklippning!! Huhh. Tur att ni har ett sådan stort tålamod – och bra klippare!

Ha det gott!
/Ruben

Anonym sa...

Du får anställa en trädgårdsmästare Susie, *fniss*

Men vad jag vet och inte känt är att rosenripsen luktar kattpiss.
Hmm kanske en turistkatt pissat där, hi hi . . . .
Men visst är den vacker.

Idag hittade vi ett Garden Center i samhället där de bor, Sixmilebridge. Vad förvånad jag blev så stort med så många vackra olika växter, men inte kan man köpa nåt med sig hem.
Tina köpte lite blommor att plantera i större kruka som utsmyckning vid dörren.
Nu vill vi hem och jobba . . . . .

Hälsning från Eva på Irland.


Marlise sa...

Glückwunsch zum
Webmaster von Gotlandskretsen, Sällskapet Trädgårdsamatörerna
Ich habe mir die Seite natürlich angesehen,
ist schon sehr schön.
Ansonsten wünsche ich dir
ein paar Tage Erholung
keine Gartenarbeit, kein Rasenmähen usw.
Füße hochlegen,
zu gucken, wie der Pool fertig wird :-)

Grattis till
Webmaster av Gotlandskretsen, Sällskapet Trädgårdsamatörerna
Naturligtvis tittade jag på den sidan,
är redan mycket trevligt.
Annars önskar jag er
några dagars avkoppling
ingen trädgårdsarbete, inte klippa gräset, etc.
Fötterna i luften,
för att se hur poolen är klar :-)

Kram Marlise

Carita sa...

Kalla morgnar har vi haft här också, lite frost på natten till och med. Men dagarna är underbara o soliga, luften frisk. Våren är en härlig tid!

Gela sa...

Hej du, har läst och läst på din blogg, var så länge sen jag var inne på någon blogg alls. Så roligt att läsa ikapp lite. Vilken pool ni skaffat.Vi njuter verkligen av vår. Det är så vackert där på Gotland. Lite avis. Maila din adress så kan du få några blad av mina bladkaktusar om du vill. gelashemochtradgard@gmail.com
Stor kram till dig!!

Ölandsvindar sa...

Hallå där! Ja, nu börjar den torra våren-försommaren och jag går också runt här och vattnar. Dessutom urinvattnar vi här och var. Utspätt med 9 delar vatten förstås. Vi var i en trädgård där man gjorde det med ett fantastiskt resultat. "Rostiga tanten" brukar ha öppet på helgerna så jag håller tummarna för att hon har det under ert besök.
Kram /Kerstin

Marlise sa...

Als Webmaster kannst du es verändern!!!
Sie wollten doch DICH
und deinen Stil!!!
I & I Christine Prütz ist 5 km nördlich von Löttorp in Gällby.
Es ist einen Besuch wert,
sehr schöne Sachen.
Link:
http://olandsmagazinet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=893:rost-och-design-i-gaellby-&catid=37:artiklar&Itemid=27

Som webmaster, kan du ändra det!
Du ville DIG
och din stil!
I & I Prutz Christine ligger 5 kilometer norr om Löttorp på Gällby.
Det är värt ett besök,
mycket fina grejer.
länk:
se ovan

Kram Marlise

Ingrid sa...

Vilket trevligt uppdrag och du är precis den rätte för det. Jag är övertygad om att det kommer att bli kanonfina vykort.

Du får titta på den där kattpissbusken på avstånd, för den är väldigt vacker.

Kram, Ingrid

lavendia sa...

Vad spännande att kanske ha kommit på vykort (dvs det du fotograferat). Grattis!

Rost och rädisor sa...

Hoppas du får med dina bilder. Det är alltid roligt att kmma i tryck.
Rosenripsen var mig en färgstark madam, men kattpisslukt kan man ju vara utan.

Trevlig helg
/Anette

Carina sa...

Bara kikar inom en snabbtitt för att önska dig en skön vecka....och hoppas att knät lugnar ner sig....
Kram

Anonym sa...

Hoppas vänsterknät uppför sig ordentligt. Låter spännande med vykort. Dina kort kommer säkert med. Oj! Jag är glad för att slippa klippa gräs i tre timmar. Vi hade en stor trädgård på ett ställe som tog ungefär 90 minuter. Tänk att så vackra saker kan dofta så illa. Kram Bosse

Anonym sa...

Go kväll

Ursnyggt med poolen, ser verkligen fram mot att få bada i den i maj. Hoppas på bättre väder än det är nu.