måndag 31 mars 2014

SJU STRÖMMAR OCH SCILLA

Idag snöar det! Så mycket att det till och med blir lite vitt på marken!! 
Och det som varit en sån fantastiskt fin helg, men nästan sommarväder. Ja, ja - det är ju nästan april, så vad ska kan man vänta sig egentligen. Men det som retar mig är att jag hade tänkt gräva upp en rönnsumak som har självsått sig och flytta ut på yttertomten och det går ju inte idag!
Sju Strömmar i Slites utkant.
I lördags så bestämde vi oss för att ta lite ledigt från allt jobb. Det får ju inte bli ett tvång att vara ute i trädgården och det kändes att kroppen var i behov av lite vila. Dessutom är nästan alla "förstajobb" klara, i alla fall dom som normalt brukar vara klara först i mitten/slutet på april, så vi tyckte det skulle vara skönt. Alltså åkte vi till Slite - c:a 10 mil norröver.
Sjön Bogevik.
Att det blev just Slite berodde på att det skulle vara en bakluckeloppis där och det är ju alltid kul. 
Jag som är höjdrädd gillar dom här små broarna med ordentliga räcken!
 Men innan loppisen så tog vi en prommis på den pyttelilla vägen som går rätt över Bogevik som ligger på ena sidan stora vägen. På andra sidan ligger havet. Någon berättade att här gick tågen på den tiden det fanns tåg på Gotland. 
Vackert bevuxna var broarna också!
Loppisen skulle starta klockan 11 och det gäller ju att hänga på låset om man ska hitta några fina saker, så vi var ute i väldans god tid. Så det blev en härlig prommis. 
Att området heter Sju Strömmar beror på att det från Bogevik finns sju utlopp till havet. En del så stora så små båtar kan ta sig ut och in, en del betydligt mindre.
Efter prommisen här begav vi oss till Bogekorset där loppisen skulle vara. Kanske inte så många säljare som man hade hoppats på, men det var väl ett tiotal i alla fall.
Solen strålade och jag med eftersom jag gjorde två riktiga fynd. En halvrund stor metallskål som ska få fungera som vattenbad på altanen i en liten piedestal, samt ett par snygga salladsbestick - båda fynden kostade 10:- styck!
Efter Slite åkte vi tillbaka söderut till Hemse där det också var en stor loppis. Där fyndade vi deckare (4 st för 20:-) och en sprillans ny DVD-film för 10:- (en TV-serie på 6 timmar, Cold Blood). Dessutom hittade jag en snygg metallampett för 10:- som jag satt ute på lilla altanen. Hade en där redan tidigare som var för ett vanligt ljus, vilket betytt att det nästan aldrig går att tända ljuset. Alltid drar det ju lite.....
Vildväxande scilla!
Sen igår - mellan bilracen - så gav vi oss återigen iväg för att ge Santos det han vill ha. Sitter man inne en hel fin söndag får man ju samvetskval!
Det blev en härlig skogstur ganska nära oss, men eftersom det var ännu fler race igår så blev det bara en timme, sen åkte vi hem igen. I Levide, hos bonden vi köpte kalksten av till ruinen, är det alltid massor av mörkt blå scilla - och det var det naturligtvis i år också. Alltså blev man tvungen att stanna och fota lite.....
Sen måste jag bara berätta att jag har bestämt mig för att ta dom fem träden jag skulle gjort en "trädhäck" av på yttertomten och istället sätta i rabatten mot kohagen. Det är asklönnarna, ett av dom mest snabbväxande träd som finns. Jag har ett som är i den åldern vid ingången till innertomten redan, så jag vet! 
Alltså bör dom var uppvuxna (5-6 m) inom 5-7 år. Så kommer bonden och kalhugger skogen så har vi åtminstone något vindskydd!
Det enda trista i sammanhanget är att hela min fina planering för "parken" spricker totalt. Nu får jag tänka om helt därute - det blir ingen "trädhäck". OK, det gör väl inget för vi ska ju hämta 11 träd och 4 stora buskar till, men lite bittert känns det!

8 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Vackra vyer Susie!

Scilla ja, så skall dom växa och inte i rabatterna. Har säkert grävt upp en hink med scilla i år och ändå är det blått, blått i rabatterna på framsidan av trädgården - suck!

..och jag har aldrig planterat en enda scilla....

Nora sa...

Vilket underbart "Scilla-hav".
Tråkigt med träden, men jag är säker på att du hittar en bra lösning!
Kram!

mammi sa...

Som vanligt otroliga foton. Kram till er alla 3

lavendia sa...

Vilka bilder. Kul när man ser sådana hav med scilla.

Ingrid sa...

Så trevligt att ni kunde göra några fynd i Slite när ni nu åkte så långt. Tio mil för en gotlänning det är en imponerade resa. ;)
Den där scillan var verkligen maffig, den finaste jag sett i år i alla fall.
Det blir nog klokt att plantera asken mot hagen, för som du säger, skulle bonden ta ner skogen har ni i alla fall lite på gång mot kalhygget.

Kram, Ingrid

Evas Kvarnaro sa...

Vilken trevlig utflykt till Slite och de sju strömmarnas utlopp.
Ja i lördags körde vi också 10 mil till Jönköping, storloppis på Elmia. Både Maria och Jennie sålde bra av sina 'saker'.
Jag gjorde några fynd också.

Scilla i mängder, helt underbart.
Så klart man måste stanna till och njuta.
Susie du kommer säker 'på något' annat till din park. Synd att spilla energi på den bonden.

Läste email och jag tycker att Santos är en rolig 'prick' tycker jag. För mig hade han gärna fått sätta tänderna i en 'viss bak', *fniss*

Ni har faktiskt haft värre väder än vi, någon snö har vi inte fått
på mycket länge, hoppas april inte
ska skoja med oss.

Sköt om er, vila kroppen i jämna mellanrum, den ska ju hålla till 100 årsdagen, hi hi.

Eva


Ölandsvindar sa...

Det är så fint med all scilla just nu. Man får stanna gång på gång och bara häpna över allt det blå! Dessutom växer det påskliljor i alla diken över hela norra delen av ön. Någon gammal dubbel sort. Eller är det någon ursprungspåsklilja? Måste nog forska i det lite mer.
Kram /Kerstin

Knatten sa...

Å vad vackert med scillan!!! Jag vill ha min gräsmatta så blå och har börjat hamna där lite lite...
Och loppis är ju vansinnigt roligt. Fast jag föredrar att sälja bort mina prylar. /Knatten