onsdag 12 mars 2014

KROKUS & PENSÉER & JONAS

Efter att ha jobbat ett tag i trädgården och fixat till "gräs- & bamburabatten", så åkte vi iväg till Hemse för att uträtta lite ärenden och därifrån fortsatte vi till När. På vägen såg vi MASSOR av vårblommor överallt, men när vi kom till det här obebodda huset var vi bara tvungna att stanna och ta lite kort.
Just den här typen av krokus verkar ha haft väldigt lätt att föröka sig, för ser man ett ställe med extremt MÅNGA krokus så är dom alltid i den här färgen!
Och jag skulle helt klart inte ha något emot att ha så här många i den här underbara syrenlila nyansen - men mina krokusar lyser verkligen med sin frånvaro. Undrar om det är skogsmöss eller om det är sorkar som ätit upp våra!?
Att krokusarna inte kommer upp alls har väl kanske sin förklaring, men det växer inga snödroppar eller vintergäck på tomten heller. Men det har nog både Jonas i När och jag själv en förklaring till; 
Jag klipper gräset för kort och jag rensar alldeles för mycket!  
För tittar man var det är så mycket såna här växter är det oftast vid gamla ganska misskötta hus - och förmodligen också misskötta trädgårdar!
För det var alltså till min "kungliga hovleverantör" av sommarblommor Jonas i När vi var på väg.  Visserligen öppnar han officiellt inte förrän på fredag, men det var OK att komma innan om längtan efter penséer blev för stort. Och det blev det naturligtvis! 
Rolle fick gå en runda med Santos - blev faktiskt två - medan jag försökte välja ut dom penséer jag skulle ha. Behövde en hel del. För att inte falla för frestelsen och bara handla på mig utan tanke, så hade jag gjort en lång lista. Där stod till exakt vilken kruka jag skulle ha penséerna och om det skulle vara stora eller små. Men det hjälpte inte, när jag kom in i växthuset så blev jag "hagalen". Det fanns ju så många underbara nya varianter..... Vad det blev får ni se i morgon när jag förhoppningsvis har planterat alla!

10 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Vilken tur att han öppnade upp för er, VIP-gäster alltså! Och så strukturerad du är med listor, så klokt! Jag står alltid och funderar fram och tillbaka och så blir det alltid nåt "hur tänkte jag där..." när jag kommer hem...;)

Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Annika sa...

Å ett sådant "krokusfält" skulle jag vilja ha! :) Och jag förstår att du blev hagalen bland alla penséer! En inköpslista är nog klokt i det läget!
Kram Annika

Carita och Bertel sa...

Vilka härliga krokusmattor, önskar jag hade sådana. Har bar några här och där. Ha det fint/Carita

Anjas Hill sa...

Oj, vilken underbar krokusmatta!
Jag vill inte plantera krokusar eller snödroppar i gräsmattan just därför att hur kul e' de' att inte kunna klippa sin fula gräsmatta (ja, min är gôrful oklippt)på försommaren?
Vilket paradis till hovleverantör du har! Så klart blir du hagalen!
Jasså. Santos är en latis? Hos oss gräver Wille en djup grop (!) och Maija täpper till den...Tyvärr oftast på fel ställe...;-))! /Anja

Rost och rädisor sa...

Det är inte svårt att bli hagalen när man ser såna mängder av blommor!

Jag tycker absolut att man kan ha en vild del i sin trädgård där lökväxterna får stå kvar och mogna medan gräset växer. Det beror lite på hur man gör det.

Ska bli kul att se vad du gjort med dina inköp!

/Anette

Evas Kvarnaro sa...

Du milde så vackert, jag trodde först att det var blomman Skilla.
Undrar om jag inte har varit med er på denna fina krokus fält förra året, (på bloggen).
Men vaddå det blir aldrog för mycket av att få se den vårliga grönskan.
Jag förstår ni har 'jobb' nu med poolen och att Santos är ingärdad, *fniss*

Ja Susie du är för noga med att sköta trädgården, hi hi men så är det, vi är alla olika. Du vill ha som du önskar och struntar i hur andra har det, precis så ska det vara. Jag gör också som jag vill får jag ett gott råd så kan man ju ändra till det efter behag.....

Må så gott i solen, kram/ Eva

lavendia sa...

Det var verkligen en krokusmatta. Jättefint. Jag tror att vi har den krokusen hos oss, fast inte i dom mängderna. Och den har kommit alldeles av sig själv. Men de är överblommade när det är dags för gräsklippning.
Angående snödroppar, så försök få en liten tuva av någon, då har de lättare för att etablera sig. Fast kan du inte ha dem i rabatterna där man inte klipper?

GladiGrönt sa...

Åh vilka underbara krokusbilder. Då har man en orsak att vara lite lat med gräsklippningen då!

Martas rike sa...

Ska du verkligen plåga oss sä här? Först en ouppnåelig krokusmatta och sedan får vi inte se penséerna. Är det snällt att göra så.....?