söndag 23 mars 2014

HAV OCH BADSUG

I lördags så var det perfekt arbetsväder så det var bara att kasta sig ut på förmiddagen och räfsa klar långrabatten. Hade halva kvar (alltså c:a 25 m) sen i fredags - och det är väl egentligen inte så där jättekul jobb. Men nu är det gjort.....

Efter det var det lunch och sen fick man göra sig i ordning lite, jag skulle nämligen till en granne på "ljusparty".  Eftersom jag är galen i levande ljus så ville jag absolut vara med - och jag handlar MASSOR! Men numera bara ljus, inga ljusstakar eller lampor eller annat. Jo, det råkade visst slinka med en bunt med doftstickor på min beställning! *fniss*
Idag var det ännu bättre väder och då var vi båda två ute för att lägga igen några av groparna på yttertomten. Vi tog dom två som låg närmast huset. Rolle krattade och skyfflade upp hela två överfulla skottkärror med rotdelar och stubbitar. Så mycket blev det från dom TROTS att vi inte gjorde något jättefint jobb, det ska ju vara lite halvvilt därute. Fy fasicken vilket jobb det var! När det var klart så sådde jag på dom här jordfläckarna (alltså 2 fläckar på c:a 3 x 5 m) och blev riktigt bra!! 
Därefter åkte vi vår väg rätt ner till havet och till vårt badställe där man kan bada med hund - om man vill! 

Det var vindstilla och så skönt att jag faktiskt blev badsugen för första gången i år!

Det är Stora Karlsö längst bort och Lilla Karlsö närmast.
Vi följde strandremsan söderut, hoppade över en liten bäckfåra och närmade oss klinten. Det blev smalare och smalare, tur att det inte var högvatten...
Till slut hade vi kommit till "vägs ände", men där hade någon gjort en liten trappa - för dom som vågade sig upp! 
Här står gubben min och väntar med en hjälpande hand, men...är man höjdrädd så är man!
Så det vara bara att "bita i det sura äpplet" och vända om!

 Och trots att det här huset (som jag gärna skulle vilja ha som sommarhus, det är ett av dom få som ligger precis vid havet) hade en fin trappa så avstod jag och gick samma väg tillbaka till bilen.
Rolle ropade på mig flera gånger och tyckte att jag skulle komma upp till den lilla vägen som dom gick på, men inte jag inte! Det vågade jag inte!!
Så det är klart att dom båda var tillbaka till bilen innan mig, men det var helt OK - så länge jag slapp gå i branten!
När jag höll på att så hade Rolle grävt upp en liten fin gran som satt på fel ställe, precis bakom garaget. Men...han ville inte bara kasta den, så han gick ut och planterade den i kohagen - men glömde vattna den. Alltså gjorde vi det när vi kom hem. Hoppas nu att den tar sig.....
När jag nu var ute i kohagen så passade jag på att ta ett kort från kohagen mot garagesidan på tomten. Mig veterligen har jag aldrig gjort det tidigare!




5 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Vilken söt liten gran, perfekt som julgran med lite ljus i sen om några år!
Jag har ingen direkt favorit i Let´s Dance, tycker det är många duktiga med i år, och jag njuter verkligen av att se dom som är så duktiga!

Önskar dig en fin vecka!
Gunilla

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Ljusparty har jag aldrig hört talas om förut men det låter kul, ljus går alltid åt - året runt.
Vilken utsikt från er badplats, båda Karlsöarna! Vet att jag åkt båt ut till en av dem för mååånga år sedan men kommer inte ihåg vilken...
Ha det gott. /Ingela

Rost och rädisor sa...

Fina bilder. Det verkar finnas hur många promenadställen som helst hos er.
Ha det fint och slit inte ihjäl er!

/Anette

Ölandsvindar sa...

JAg skrev en lång kommentar som bara ramlade bort! Mest handlade det om att jag också hellre går några km extra än klättrar uppför stup. Vilka vackra färger det är nu på himmel och hav!
Kram /Kerstin

lavendia sa...

Vilka jättevackra naturbilder. Jag har ju bara varit en gång på Gotland, men skulle absolut kunna tänka mig ett besök till.