tisdag 4 februari 2014

DIMMA, SOL OCH BLOMBYTE

Igår så var vi ju tvungna att ge oss ut någonstans, trots att vi egentligen inte hade någon större lust efter den jobbiga fastkörning i förrgår. Dessutom var det otroligt dimmigt igår och det gjorde ju inte lusten större precis. Men vi hade ju lurat Santos på en prommis, så vi kände att vi måste låta honom få lite kul!  


Vi klurade länge på vart vi skulle våga oss, men bestämde oss slutligen för att åka tvärs över ön till Ronehamn och till naturreservatet Ålarve. Vi trodde att det skulle vara plogat fram till parkeringen som ligger i utkanten på samhället och sen kanske det varit fler som tagit några prommisar i reservatet. Gissa om vi hade fel.....! Istället för plogat fram till parkeringen så var det upplogat en massa snö i en jättevall och den kunde man varken komma igenom med bil eller gåendes!!

Så vi parkerade vid badstranden och gick ner till havet - så här "kul" såg det ut! Man såg inte ett skvatt och det var stora snödrivor inblåsta!!

Så vi vände in mot samhället och tog oss förbi hamnen. Där Rolle -som inte har lika bra lokalsinne som mig - först tyckte vi skulle gå rätt fram (då hade vi hamnat i havet), men sen vek vi av in i själva Ronehamn. Där har vi aldrig promenerat tidigare, så det var en ny upplevelse. Och ingen trafik var det heller så Santos fick faktiskt gå lös hela tiden!

Tillbaka till bilen så var vi dock tvungna att torka av Santos för inne i samhället var det ju inte ren snö precis - och det tycker han inte om. Så då kom kopplet på, annars hade han direkt kastat sig in i sin älskade trygga bur i baksätet!

I morse kom Rolle med en skämtteckning han hittat i DN igår. Jag tror att det var en liten pik till mig och mitt TV-tittande. *fniss* Jag älskar ju alla fåniga tävlingar.....

Idag när man stack ut näsan genom dörren, då såg det ut så här. Alltså betydligt trevligare än igår!


Man kan t.o.m. se marken här och där, fast vi har som vanligt otroligt mycket snö överallt. Speciellt på baksidan där solen inte kommer ner den här årstiden och där snön skyddas av alla höga träd i kohagen. Vi har - som jag brukar säga - Gotlands snöigaste tomt!



För ett tag sen så köpte jag några ljust rosa primula - varför vet jag faktiskt inte. Jag gillar ju inte bleka blommor speciellt. Jo, vita orkidéer är vackra, men blekrosa primula!? Vad tänkte jag på.....
Alltså passade jag på att slänga dom igår (fast dom inte riktigt hade blommat över) och så köpa två nya i betydligt mer passande färger. Vi fotografering idag så upptäckte jag att det var hög tid för vattning, så nu är det bara att hoppas att dom överlever ett tag till åtminstone!

1 kommentar:

Diana61 sa...

FY! det där vädret såg inte kul ut och dåligt plogat var det dessutom. :( Dessa underbara primulor älskar jag och kan ej motstå varje gång de dyker upp i butikerna. Men de hamnar i trädgården alla efter ett tag och en del överlever år efter år.