torsdag 30 januari 2014

VISBYBESÖK & VINTERSTÖVLAR

Idag var vi tvungna att åka till Visby trots det blåsiga, kalla och halkiga vädret. Men det var så att vi för ett tag sen hade beställt tid hos Santos "tandläkare/manikyrist" och så skulle han vaccineras. Inte för någon tripp till varmare nejder, utan den här sprutan som hundar ska ha vartannat år så dom inte insjuknar i något hemskt. Han skulle alltså till veterinären!
Där skulle han alltså få sin begynnande tandsten borttagen och när han då skulle sövas så passade vi på att beställa en "helrenovering". Klorna skulle klippas - han gillar nämligen inte det alls och den här årstiden så slits dom ju inget. Så skulle öronen göras ordentligt rena - fast dom var fina visade det sig, det hade jag tydligen skött bra. Det vi inte räknat med var dock att vi fick lämna honom och så komma tillbaka efter 3 timmar! Och var tar man vägen i Visby en sån här hemsk dag!?


Visserligen hade vi båda klätt oss MYCKET ordentligt (se nedan), men det gick ju inte att trava omkring på stan i det här blåsiga vädret. Så det blev dom där vanliga ställena; Snicken, ÖB, Jysk, Rusta, EM Möbler, Willys, ICA osv. Efter 2,5 timme tröttnade Rolle och så åkte vi tillbaka till veterinären och visst var Santos klar -  men ack så ynklig han såg ut när han blev utburen till oss. Han var inte glad precis och har väl inte riktigt hämtat sig ännu.....


Tillbaka till klädseln och anledning till bilden ovan. Som många andra kvinnor tittar man ibland lite väl mycket på hur saker och ting ser ut, istället för hur saker och ting fungerar. Det har jag alltid gjort tidigare när det gäller skodon. Men sen vi flyttade hit på landet, så har jag ändrat mig och har numera nästan bara praktiska skor och stövlar. Tyvärr tål inte mina älskade skinnstövlar (som varit både praktiska och snygga) så mycket väta längre, dom är inte heller speciellt varma och dessutom finns det inte tillstymmelse till mönster på sulorna. Dom har varit med ett bra tag nu. Alltså är jag tvungen att ha dubbar på dom och det vet ju alla att gå i lös snö med dubbar, det funkar inget bra!

Då kom min kluriga gubbe på - som har väldigt små fötter 40/41 - att varför inte testa hans nya gummikängor som har världens mönster. Han har nämligen exakt likadana i storlek 42 (så att han skulle få plats med riktigt tjocka strumpor och sulor). Så vi drog iväg och köpte ett par jättetjocka raggsockor till mig och sen har jag dessutom ett par vanliga sockor under dom - och gissa hur underbart det blev. Jag halkar inte, jag fryser inte och inte kan jag bli blöt heller. OK, dom är inte snygga - men ärligt talat så skiter jag i det just nu!! *fniss*

9 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Trevligt för Santos att vara uppiffade både lite här och lite där! Det vet man ju själv, hur enastående duktig man känner sig, när man väl kommit sig iväg till tandhygienisten. Att vara där är inte kul, men efteråt känner man sig - åtminstone odontologiskt - som en ny människa. Ja, kanske inte precis dagen efter, men inom den närmaste veckan i alla fall :o)

Rolles fotbeklädnader skulle jag gärna lägga vantarna på själv! Finns det något värre, än att ha kallt om fötterna? Fryser man om "roten", fryser man om allt. Under min svunna tid som amatörtorgmadam skaffade jag mig ett par riktigt rejäla snörkängor från finska Sievi.

De hade stålhättor i tårna (!), rejäla räfflor på undersidan, var GoreTex-skyddade och ett par nummer för stora, så att jag skulle ha plats med dubbla sockor. Frös om fötterna gjorde jag inte, men däremot såg jag väldigt komiskt ut. Svarta jättepjuck i koombination med min ringa höjd över havet gjorde ett riktigt komiskt intryck.

Ha ett fint veckoslut i denna onödiga, senkomna vinter!

Gunilla Teckenberg sa...

Huga så kallt det ser ut på den första bilden, vinden får förstås ordentlig fart där ute på vågorna.

Ni är nog föredömliga djurägare som tar så väl hand om Santos. Han gillar det inte förstås men då vet han inte heller hur många hundar som får gå omkring med ont i tänderna.

Sedan jag flyttade ut på landet är stövlar nästan det enda jag behöver på fötterna, jag som trippat omkring nästan hela mitt vuxna liv tidigare på "vackra" men ovänliga pumps.

Sköt om er där i kylan, det kommer en vår ganska snart!

Unknown sa...

Det är guld att inte behöva frysa om fötterna, skit samma hur man ser ut. Härligt att du löst problemet. Jag har i 15 år haft ett par finska kängor som fortfarande är perfekta. Fryser aldrig i dem och mönstret på sulorna är kvar efter flitigt användande inom barnomsorg-skola och promenader.
Ha en fin helg!
Kram

Anonym sa...

Bra att du mognat och släppt på fåfängan. :) Det har jag också gjort de sista åren. Även män kan tänka i de banorna. Nu är det rätt skor och varma kläder som gäller. Strunt i frisyr och annat. Bara jag inte fryser. Jag tål visst kyla sämre och sämre ju äldre jag blivit. Vår hund var också svår att klippa klorna på. Det gick åt många godisbitar och han hade ett snabbt tickande hjärta i mitt knä. Kan ha berott på att vi missade ett par gånger när han var valp och blev klippt lite i pulpan. Det är betydligt trevligare att fördriva tre timmar i Visby under en varm årstid. Bra att det löste sig med stövlarna. Ha en bra helg.

Ingrid sa...

Fy så ruskigt det såg ut att vara i Visby igår och det lär väl knappast vara trevligare idag. Nu kan det väl snart vara nog med snö och blåst!

Vilka härliga stövlar du har fått ärva av Rolle. Jag måste nog skaffa något liknande, för precis som du säger, broddar på lös snö är rent livsfarligt. De funkar bara när det är is eller fast underlag.

Ha en skön dag!
Kram, Ingrid

lavendia sa...

Hoppas hunden blev nöjd med sin behandling med blanka fina tänder.
Nu har jag hittat sidan med Ströö. Vilken enormt fin hibiscus med mörkröda blommor och vitgröna blad. Den ska jag kolla upp.

Anette sa...

Fy, det var ingen mysig dag förstår jag. Kloklippning är inte så poppis här heller och tjocka klor har dom. Ja, ibland får man faktiskt låta bli att tänka på vad som är snyggt och inse att det måste vara funktionellt, fast det är inte så lätt alltid ;) Ha det så bra och trevlig helg. kram Anette

mammi sa...

I går skulle vi till veterinären med Elvis, bara lite kontroll. Full snöstorm, så det fick vi avbeställa. Fredag = min handlar- och fridag, hinner precis till handelscentret, sen började snön och vinden. När jag var klar, var det full snöstorm. Inte min grej precis, men kom välbehållen hem.
Kram till er alla 3

Ölandsvindar sa...

Ja, hellre rejäla doningar än gips på fötterna! Funderar på rosa gympadojor till fint i sommar. Såg att Malena Ernman hade det i "Stjärnorna på slottet" så då kan väl jag också ha det.Du så rätt på kartan. Min väg går in vid Böda kyrka och sedan i ett u så den kommer ut igen till 136:an norr om byn. Så jag har väl ungefär 8 km till Boel.
Kram /Kerstin PS.Den där bilden på torget i snöyra var riktigt snygg! DS