onsdag 1 januari 2014

ÅRSKRÖNIKA Del 2

Eftersom jag i förra delen - alltså nummer 1 av min årskrönika - slutade med april innan jag hunnit berätta allt som hände då, så fortsätter jag med slutet på den månaden.

APRIL

Jag, som absolut inte skulle ha fler rabatter, grävde upp en halvmånformad framför rosenspaljén i förträdgården. Mina beställda dagliljor måste ju härbergeras någonstans när jag fick hem dom!
Sen kantsatte jag rabatten mot gruset och så planterade jag dom alunrot och klockvippor jag haft hemma i fönstret på gästrummet ett bra tag. Jag klämde också ner några gula och orange solhattar och 3 stycken jätteverbenor för att "fylla ut lite"!
Idéerna om en park på yttertomten hade verkligen tagit fart när vår "hustomte" Erik avverkade en massa riktigt högt sly på "yttertomten" åt oss. Vi hade ju sen många år tillbaka avverkat c:a 100 träd här ute, men det var en del kvar på den gamla vägbank (längst till vänster mot kohagen) som sträckte sig utmed hela tomten. Att vi inte tagit bort alla våra träd här, det återstår 16 stycken, berodde på att det var dessutom MASSOR av stubbar så vi ville ta bort dom återstående träden och stubbarna samtidigt.

Våren 2013 var väldigt sen och ovanligt kylig, men nu hade allting börjat "styrslat till sig". Så i slutet på månaden åkte min käre gubbe och jag till Öland för att hos B´Ströös Träd & Buskar inhandla en hel del "godsaker".

Vi tog vår lilla pickup så att vi skulle kunna få med oss ordentligt med växter, men den var för liten för dom allra största träden tyvärr. Vi bodde precis utmed havet i det lilla röda huset, med bara den lilla strandvägen emellan och trivdes alldeles fantastiskt bra.
Faktiskt så bra att Rolle bestämde sig för att åka med till Öland i år. Mycket trevligt!
Vi hann med en massa under dom två dagar och en natt vi var på fastlandet och Öland, bl.a. besöka Borgholms Ruin som vi tänkt göra många gånger utan att det blivit av.

MAJ

Vårt första besök för året blev av min kusin Monica och hennes "golfpolare" som kom på lunch efter en golfrunda. Ett helt underbart par som hon brukar åka hit med varje år till golfveckan. Dom bor sen i Visby i en hotellägenhet och så på torsdagen kommer min väninna Christina och på fredagen hämtar vi upp Monica. 
Sen stannar "tjejerna" här tills på söndagen eller måndagen då Monica åker med Christina hem till Stockholm. Vi brukar ha några dagar med blominköp och luncher på krogen och härliga middagar hemma, men framförallt med en massa skumpa i ruinen!
Som synes var det en kylig vår, vi har ju ordentligt med kläder på oss, men det regnade i alla fall inte och skumpan värmde oss!

På kvällarna grillade vi, men tyvärr kunde man inte sitta ute. Inte bara att man fryser, vi har massor med filtar, utan maten kallnar ju så otroligt snabbt så det är inte så kul!

JUNI

Den här månaden är ju den allra bästa om jag personligen får tycka något. Allt blommar, det är massor av aktiviteter på gång. Bl.a. var vi till mina vänners fantastiska trädgård i Burgsvik med sin skog av buskpioner.
Och dom har inte bara pioner, utan det finns verkligen MASSOR att titta på. Bl.a. den här pagoden som Gustav byggt alldeles själv. Den ligger högt och har utsikt över en liten damm på baksidan. T.o.m. jag som är höjdrädd var tvungen att ta mig upp och njuta!

Som om det inte var nog så blev alla Entusiaster inbjudna till våra goda vänner i Stenkumla. Dom har en helt underbar tomt - och hus - med både en stor Koi-damm, växthus, terasser, massor med växter m.m. m.m. 
Här kan man spendera många timmar, men dom vill inte visa trädgården för allmänheten efter som dom "inte är klara ännu". Det blir man ju aldrig, så det är inget att fundera på! Det är klart att den måste visas 2014......!!
Vi bjöds, förutom för rundturen i trädgården, på en härlig lunch som dukats upp på långbordet i bakgrunden. I år ska Ingvar & Margareta med oss till Öland för att få med sig massor av roliga och spännande växter hem. Dom ÄLSKAR nämligen att jobba i trädgården!
Hemma blommade det för fullt och jag hade en visning under Trädgårdsveckan, alltså midsommarveckan. Tyvärr var det väldigt dålig reklam, alltså blev det ytterst få besökare. Inte bara hos mig, utan hos flera av oss som ligger långt från Visby. Så i år tänker jag inte vara med för det är ett otroligt jobb innan. 
Man tänker varje gång; "Ska ta det lugnt, jag bryr mig inte om det är lite ogräs här och där och en del fula växter!" Ha!! Veckorna innan jobbar man som ett djur och försöker få det så fint som möjligt.  Så när det kommer få besökare så.......
Nu hade Erik, vår hustomte, fått bort allt sly så man såg in i kohagen och man (alltså jag) kunde börja fundera på hur jag hade tänkt mig det hela. Däremot så växte dom jäkla ormbunkarna upp med blixtens hastighet, så dom togs väl bort en 3-4 gånger under sommaren och hösten.
Här ser man att det bara är några höga smala tallar kvar på dom första 35 metrarna (granarna är i kohagen tyvärr) och dom och resten av träden ska tas nu i vinter. Allra längst bort på bilden är det en vildapel som ska få stå kvar. Om det går att rädda den!
Ännu längre bort - efter 50 meter till - avslutas tomten med en stor tall och en liten björk och dom ska också få vara kvar. Resten ska bort. Så går det när man inte sköter om sin "skog" och gallrar och låter träden växa till sig riktigt snyggt!!

5 kommentarer:

Nora sa...

Vilka härliga sommarbilder! Skall bli spännande att följa vad ni hittar på på yttertomten i år!
Kram!

Högagärde sa...

Härligt med lite sommarträdgårdsbilder nu när allt är så gråtrist ute.
Önskar dig ett riktigt gott nytt trädgårdsår. Elisabeth

Evas Kvarnaro sa...

Ja visst 17 längtar man till den grönskande tiden, även om den innebär gräva . . . . .
så är det ett roligt jobb.
Minns bilderna mycket väl.

Kram/ Eva

Unknown sa...

Det är rogivande att titta tillbaka på året som gott. Du har haft det fint och härliga bilder har du fått med dig. Ha det fint!
Kram

Marlise sa...

Vackra årskrönika!
Vacker trädgård!
Ha kul med uppföljaren!