tisdag 31 december 2013

ÅRSKRÖNIKA 2013 DEL 1


Inspirerad av all er som har lagt ur era årskrönikor så måste ju jag också göra det. Ska försöka att i första hand hålla mig till lite trädgårdshändelser.....

JANUARI


Det var snöigt och kallt - mer är inte att säga om januari när det gäller vädret. Inte min favoritmånad precis, men många trevliga prommisar blev det. Man kan ju inte göra så mycket annat!
Det som gladde mig var dock att jag vann massor av chilifrön på bloggen, alltså var jag tvungen att inhandla lite lämpliga attiraljer!

FEBRUARI

För att försöka få klängrosorna att inte frysa ner helt när vårsolen började skina på dagarna och det var svinkallt på nätterna, så satte vi upp skydd. Både vid den långa spaljén och över rosfollyn, dessutom över vinstockarna på sydsidan. Det verkar ha fungerat, så vi kanske ska göra om samma sak igen 2014.
Idéerna om att göra något "kul" på "yttertomten" började. Men att odla hösthallon som jag till att börja med tänkte mig, det har jag slagit helt ur hågen. Det blev senare nya och betydligt mer avancerade idéer som ska realiseras under 2014. Det ska bli en pytteliten park.....
Fortfarande var det kallt och ruggigt, men en fördel med februari är att den är kort!


MARS

Inne började det spira i alla fönster som var fulla med odlingslådor. Alla - vilket var otroligt många eftersom jag vunnit 6 olika sorter- chiliplantorna verkade ta sig och dessutom fick jag i slutet på månaden hem ordern på dom alunrot jag beställt. Blev lite trångt om saligheten om man säger så!
Det som dock mest upptog min tid var det här med mitt trädgårdsföredrag på Hemse bibliotek. En mycket trevlig upplevelse, men ack så jobbig. Jag la ner en massa tid under flera veckor och blev mycket förgrymmad när jag sen upptäckte att biblioteket  inte gått ut med den utlovade "reklamen". 
Alltså fick jag sista dagarna lägga ut det själv på facebook och maila mina vänner. Trots den missen kom det runt 25-30 pers, vilket är mycket här på landet - så det  får man vara glad och tacksam för!

APRIL

Månaden började med en massa krokus överallt, så suget efter växter blev bara värre och värre.

Trädgårdsboden har ju varit trist och tråkig, även om det på södergavlen numera växer en staketdruva. Men den syns ju inte från parkeringen. Alltså kom jag på den knasiga idén att göra en "penséteater" (efter förlagan från primulasamlare). Konstigt nog var Rolle direkt med på noterna och kom med bra lösningar. Så det tog inte många dagar förrän den var på plats och jag kunde inhandla en massa blommande småplantor. Äntligen blommor!


I slutet på månaden dånade det in massor med växter från Esveld i Holland. Sen var den härliga växtsäsongen i full gång. Ovan två av dom mer udda, får se om dom överlever vintern. Än så länge är det inga problem, men det kommer säkert kyla snart - och då får det gärna komma snö som skydd!

Ikväll har vi "lyxat" oss med först en Pagrotskysandwich (räkor, rökt lax, päron i småbitar i en röra av turkisk yoghurt och majonnäs samt gräslök och pepparot placerat på kavring) och ett glas skumpa.
Efter ett tag så blev det fransk tomatsallad och Coeur de Filet (alltså råstekt potatis med oxfilé). till det serverades det ett glas rött vin av someliern; Rolle!
Någon efterrätt orkade vi inte, så den sparar vi (vaniljglass med färska hallon och kiwi) tills i morgon!
Men...snart är det dags för mer skumpa och en massa telefonsamtal till/från goda vänner på fastlandet!!

GOTT NYTT ÅR

och familjen!


3 kommentarer:

Nora sa...

Gott Nytt År till dig också! Skall bli kul att följa er och alla era projekt i 2014!
Stor kram!

Ingrid sa...

Vilken trevlig sammanfattning av början på ditt trädgårdssår. Jag ser fram mot fortsättningen.

Kram och god fortsättning på det här nya fina 2014.
/Ingrid

Anita sa...

Så roligt det var att läsa del 1 av din årskrönika. Smart med täckningen av rosorna. Man vet ju aldrig hur vintern blir längre fram. Just nu är det ju mer brittisk vinter än svensk. Jag minns din penséteater. Tycker den är så himla snygg. Skulle vilja göra något liknande ... om jag bara kan hitta någon plats. Det lät som nyårssupén var delikat. Och jag kan tänka mig att desserten som ni sparade till idag var minst lika delikat.

God fortsättning på 2014! Nu ser jag fram mot nästa del av din årskrönika!
/Anita