måndag 4 november 2013

INNAN REGNET

Det har ju varit lite gråmulet sista tiden, så när solen ÄNTLIGEN visade sig lite på förmiddagen så rusade vi ut och fortsatte räfsa löv. Ja, rusa och rusa - det kanske inte är riktigt sanningsenligt förstås!
Vi har ju tidigare tagit baksidan på "innertomten" - alltså där det hade blåst ner så vansinnigt mycket - samt både infarten, parkeringen och "förträdgården". Nu var det dags för framsidan på "innertomten"! 
När vi höll på här ute så upptäckte vi en del trevliga saker. Bl.a. så fick vi se att det växer svamp/lav på björkstumpen vi lät vara kvar så vi skulle ha nått att hänga piltavlan på. Gubben min laserade stammen svart och sen har jag dekorerat den med en glasgirlang...... Lite kul måste man ju få ha, det för inte bli alltför seriöst det här med trädgård!
Nu hade stammen alltså fått en extra dekoration och det är en till på gång på andra sidan. Kul, men det betyder väl kanske att snart är det dags att ta ner stubben helt. Det brukar ju vara så när något börjar förändras till det bättre.....

En bit ifrån står den lilla uppstammade rosen `Maidy´ jag hade på altanen i en kruka i somras. Får inte glömma att jag måste packa in ympstället inför vintern. Just nu är kronan full med knopp!
Blommorna är visserligen små, men ack så vackra.....Speciellt nu, den här årstiden när man längtar efter blommande växter. Tror faktiskt att den bästa tiden för rosorna är precis just nu när inget annat kan konkurrera med dom!

Visserligen finns det väl ett och annat som fortfarande blommar, som nävan `Rozanne´t.ex......
...och så hängverbenorna som tidigare satt upphängda på spaljén bredvid lilla altanen. Idag tog jag bort krukan med gräs här vid ingången och så fick verbenorna flytta hit. Då kommer jag ihåg att vattna dom. Det har varit lite si och så med det sista tiden.....

Men tillbaka till rosorna. Här är det klängrosen `Parade´ på stora rosenspaljén...
...och favoriten `Penny Lane´...
...och under dom är det buskrosen `Rhapsody in Blue´ som har en underbar färg - även om den inte är BLÅ precis. Men vacker det är den!
Vi hann precis räfsa klart framsidan och jag hann ta lite kort, sen började det stänka och sen har det hållit på. Så idag blev det ingen skogs- eller strandprommis för Santos stackarn. Istället tog vi och åkte iväg för att handla lite i Hemse och så skulle Rolle till Havdhem för att hämta några blästrade traktordetaljer. 


För det gick ju naturligtvis så att den traktor han håller på med just nu - alltså den som han "absolut inte ska göra något med, den ska jag bara ha på kul" - den håller han på att helrenovera. 
Så snart har vi två urfräscha gamla traktorer, som tyvärr inte kommer att kunna användas till något annat än att stå och se bra ut. Dom kan ju bli smutsiga.....!? 
Så det man brukar säga och skoja om; Skillnaden på leksaker till små grabbar och stora pojkar, det är bara storleken på dom  - och priset!  det är verkligen korrekt. Fast jag tycker att det är helt OK, för gu´ vad livet vore trist utan någon hobby!!
`Penny Lane´ igen...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är alldeles fascinerande att blommorna är så ståndaktiga under hösten. Många av dem ger sig inte i första taget. De fortsätter att glädja med sin blommor. Ha det fint! Kram

Anonym sa...

Härligt att se dina blombilder. Vi pojkar blir aldrig stora. Det bara är så. Ni får ta oss som vi är. Hobby är viktiga. Kram

Oljekritan sa...

Kikar in minsann till dig för att finna en massa vackert som minner om sommar och blommor..för det är du bra på BLOMMOR, och jag älskar också blommor..kram Karina

Ölandsvindar sa...

I går ställde jag in Afrikas lilja i växthuset. Där får den stå och torka till lite efter regnet innan jag tar upp den på min ouppvärmda övervåning. Jag missköter nog sommarblommorna nu. Har nästan tröttnat på rosenskäror och annat för den här gången.
Kram /Kerstin