KOMMENTAR



Det vore riktigt kul om du ville kommentera, så klicka på rubriken KOMMENTARER under det aktuella inlägget.
VIKTIGT: Du måste - och det här gäller alla - markera i rutan där det står att du inte är en robot, först därefter kan du skicka din kommentar.
Har du ingen egen blogg MÅSTE du också klicka på ANONYM annars kommer din kommentar inte att publiceras!


torsdag 10 oktober 2013

HÖSTFÄRGER del 3

Idag ska jag börja med ett litet träd jag köpte i våras på Öland av just den anledning att det skulle få så otroligt vackra höstfärger; en Dodong-rönn!
Ja, ni ser ju själva - än så länge så ser den inte mycket ut för världen. Jag hoppas verkligen att den ändrar sig och bättrar på sin höstfärg. Jag återkommer om utvecklingen. Här följer i alla fall några växter som har desto mer färger!!

En rödbladig asklönn (Acer negundo `Sensation´) som jag tyvärr inte hann fota innan den tappade nästan alla sina blad.

Den roliga - den blommar på hösten -  Mahonian jag köpte i våras från Holland.
En av mina otaliga smällspireor, den här gången en gulbladig som fått lite röda skiftningar.

En rödblommig azalea jag planterade i våras. Bredvid den en japansk lönn, som tyvärr för en tynande tillvaro!

Här däremot en japansk gulbladig shirasawalönn som verkligen trivs. Och i år har den dessutom fått röda blad - har aldrig hänt tidigare!

Sen måste jag bara ta med det här japanska olvonet, som visserligen bara har några enstaka blad som skiftar i lite brunrött - men...vilka blad! Det här är en buske jag kan rekommendera alla, i alla fall upp t.o.m. zon 3-4. Hade en i Stockholm och den var lika fin där, fast den blev lite lägre. Den är vacker hela säsongen och när den blommar i juni är den helt fantastisk. Den blir helt vit av alla flockblommor!!



2 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Min dodong har riktigt vackra färger nu. Boel har höstrea vecka 42 och 43 så jag måste verkligen tänka efter om jag "behöver" något. De vilda olvonen ute i markerna är riktigt vackra nu med mörkröda blad och knallröda bär. Jag ska ta en bild på rönnen om det blir sol idag.
Kram /Kerstin

Nora sa...

Så bra att du visar fina buskar och träd just nu när jag funderar på nya träd och buskar:-) Här får jag många fina tips!
Tack för svaret om Rönnsumaken. Jag har noterat mig namnet, är ju som sagt väldigt sugen på en Rönnsumak:-)
Ha en fin helg! Kram!